Sunday, May 16, 2010

Guru

Masa kecik-kecik dulu impian aku nak jadi cikgu. Tu pun setelah membaca komik Great Teacher Onizuka (GTO). Beda'ah betul. Senang betul benda macam ni mempengaruhi pemikiran budak-budak.

Lepas aku selalu datang lambat ke sekolah dan asyik kena sebat, aku pikir-pikir balik. Payah jugak jadi cikgu ni. Kalau kerja asyik menyebat, mana aku berani. Aku tukar balik impian aku. Nak jadi pemain bola. Tapi sebab aku selalu jaring gol sendiri je, aku pikir lagi.

Aku pun taktau apa yang aku nak pikir dah. Tapi masa aku kecik aku ada pikir, kalau cikgu boleh melahirkan jurutera, peguam, arkitek, doktor tapi kenapa cikgu-cikgu punya gaji tak dapat celen gaji profesional-profesional ni sedangkan cikgu-cikgulah yang membentuk dorang. Aku tanya soalan ni kat umi yang seorang cikgu. Sayangnya, aku tak ingat apa jawapan umi masa tu.


SELAMAT HARI GURU UNTUK UMI DAN SEMUA GURU YANG PERNAH MENDIDIKKU. JUGA KEPADA SEMUA GURU DI DUNIA.


6 comments:

jo said...

berani cerita masa buat jahat dulu la..hehe..

eJAI said...

Huhuhu...tu bukan jahat...cume nakal je..haha

gadis comel said...

aku dulu bercita2 nk jadi penyanyi.. haha.. poyo punya cita2..

eJAI said...

owhh...bole lg kot skang nih..byk senang nk jadi artis skang nih..hehe

gadis comel said...

takmo ar jd artis.nnti xde sapa nk vote. aku bukan cun walopun nama gadis comel. haha

eJAI said...

janji ade talent...haha

 
Google Analytics Alternative