Masa aku kecik-kecik dulu, iklan memang memberi pengaruh besar kepada kami sebagai kanak-kanak. Lalu, tidak hairanlah iklan Tora mahupun Ding Dang yang menggunakan suara Mat Sentul dulu boleh memberi impak besar kepada budak-budak kecik macam aku. Biarpun tidaklah secanggih mana grafiknya dan tidak melibatkan kos besar dari segi penerbitannya, ia tetap meninggalkan kesan.
Masa tu jugak, kita boleh menilai mana iklan yang best dan dahsyat sinematografinya satu persatu di depan tv. Sebenarnya, ramai pengusaha tidak mengambil kira atau kurang mementingkan aspek pengiklanan. Mereka tidak menyedari betapa pentingnya kuasa iklan samada di televisyen, radio ataupun suratkhabar. Ia bukan sekadar salah satu aspek penjanaan minat orang ramai terhadap sesuatu produk bahkan ia lebih daripada itu.
Apabila sesuatu syarikat mengeluarkan iklan di tv misalnya, ia menunjukkan kepada umum bahawa ia adalah syarikat yang besar dan hebat meskipun kita baru pertama kali mendengar nama produknya. Itu persepsi pertama masyarakat terhadap produk tersebut. You know, first impression is very important. Maka, secara tidak langsungnya, telah terpahat di dalam kepala pengguna bahawa syarikat tersebut mampu beriklan di televisyen, maka sudah tentu produknya bagus. Jika tidak, masakan dia berani mengeluarkan modal besar untuk mengiklan di televisyen.
Kesimpulannya, aku tertarik membeli Lifebuoy bervitamin C yang mampu elak kulit kering tu selepas menonton iklan di televisyen. Amacam? Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment