Dalam Malaysia sekarang, ada 2 jenis je jenama kereta bukan nasional yang mendapat sambutan menggalakkan yakni boleh juallah iaitu Toyota dan Honda. Dua kereta ni memang laku kat negara kita sebab dua-dua ada bukak kilang pemasangan di sini. Satu di Melaka dan satu lagi di Shah Alam. Dan kereta-kereta dari dua jenama ni dapat dijual murah disebabkan mereka membuka kilang di sini. Mercedes juga ada kilang kat sini tapi semua sedia maklum bahawa mereka bukan into mass production punya market.
Jadi, tidak hairanlah kereta seperti Civic, Vios, City boleh dijual agak murah dan menjadi pilihan mereka yang berduit lebih sedikit dari golongan middle class. Oh ya, kalau golongan middle class terutamanya kakitangan kerajaan berpusat di Putrajaya, mereka cenderung memilih kereta seperti Viva, Myvi, Saga, Persona atau bagi yang berkeluarga, memilih Exora. Kereta nasional. Nampak di situ bagaimana trend orang Malaysia membeli kereta?
Baru-baru ni, aku telah memandu uji dan menaiki Persona keluaran syarikat Proton. Apa yang dapat aku kesan buat permulaan ini adalah sistem brek yang bermasalah dan sistem audio yang dibuat caca marba. Bagi sistem brek tersebut, ia perlu ditekan kuat untuk mendapatkan kesan cengkaman yang kuat. Maka, ia amat berbahaya bagi mereka yang perlu menekan brek kecemasan kerana ada kemungkinan mereka tidak sempat berbuat demikian. Aku tak pasti apakah semua pengguna Persona mengalami masalah ni atau aku je?
Keduanya, kebanyakan kereta Proton kebelakangan ni menggunakan sistem audio yang tahap caca marba. Pihak Proton meletakkan speaker hanya di bahagian bonet belakang manakala di depan pula langsung tiada speaker. Maka, orang yang duduk di belakang susah untuk menangkap percakapan orang di depan dan adakalanya sakit kepala kerana bunyi yang terlalu dekat dengan kepala. Aku hairan adakah Proton mahu menjimatkan kos dengan hanya meletakkan speaker di belakang atau mereka memang bangang?
Tidak pernah pula aku melihat kereta-kereta buatan negara lain mempunyai satu bahagian speaker saja. Kereta Proton yang lama juga tidak begini. Banyak lagi cara penjimatan kos namun mengurangkan jumlah speaker bukanlah salah satu caranya.
Maka, rakyat Malaysia tidak punya pilihan terutamanya golongan pertengahan ini. Mereka terpaksa memilih Proton sebagai kereta baru mereka walhal kualiti amatlah berbeza jika dibandingkan dengan kereta seperti Vios dan City. Mereka tidak sanggup untuk menambah duit sedikit untuk mendapatkan kualiti. Mereka tiada pilihan dan terpaksa memilih Proton.
Ada juga yang bertanya kenapa Perodua menjual kereta mereka mahal-mahal. Ini jangan salahkan Perodua sebaliknya salahkan dasar kerajaan yang melindungi Proton. Proton diberi keistimewaan kerana mereka adalah satu-satunya syarikat kereta nasional yang menggunakan tenaga anak tempatan sepenuhnya. Maka, atas prinsip inilah, kerajaan melindungi syarikat ini berbanding Perodua yang mempunyai saham Daihatsu dan Toyota.
Oleh itu, Perodua disaran menjual kereta dengan mahal dan cukai dikenakan ke atas mereka tinggi berbanding Proton. Namun begitu, Perodua tetap membuat keuntungan dengan model Myvi menjadi kereta paling tinggi jualannya di dalam negara ketika artikel ini ditulis. Amacam Proton?
Aku bukan hendak memperkecilkan Proton tetapi mereka yang membuat kereta tidak sepadan dengan harga. Walaupun tidaklah murah mana, seharusnya Proton membuat kereta tidak seperti melepas batuk di tangga. Dan semua cerita di atas bukan rekaan aku sebaliknya diperolehi dari sumber-sumber dalaman yang boleh dipercayai. Sekian, majulah automotif untuk negara!
4 comments:
nak beli kete lettewwww...
takdela..kecewa rakyat kene tindas jewww
kenapa jadi gitu?
kenapa jadi gitu ape?
Post a Comment