Saturday, November 02, 2013

Hujung Minggu Yang Rosak


Adalah menjadi satu kesilapan bagi setiap ibubapa apabila mereka menggunakan cuti hujung minggu atau cuti sekolah untuk membawa anak-anak ke tempat yang tidak menyihatkan badan serta dapat merosakkan anak-anak. Antara tempat kegemaran dan paling ramai dilawati oleh ibubapa apabila tiba musim cuti adalah pusat beli-belah.

Bukan tidak boleh, tetapi jika ia berlaku saban minggu, itu akan membantutkan tumbesaran dan merosakkan anak-anak. Selain daripada mereka menghabiskan banyak duit, mereka pastinya akan menjadikan restoran makanan segera sebagai satu kebiasaan tempat mengisi perut. Sudahlah duit habis banyak, makan pula benda yang tidak sihat selalu.

Amat jarang sekali aku melihat ibubapa membawa anak-anak mereka ke tempat yang boleh mendapat manfaat dan beroleh ilmu. Selain itu, apalah salahnya bawa mereka ke tempat keindahan alam ciptaan Tuhan sambil terangkan kepada mereka siapa Pencipta alam ini dan menerangkan tentang kebesaran Allah.

Tidak rugi pun bawa anak-anak ke Pusat Sains Negara, Planetarium Negara, Muzium Kefahaman Islam, Memorial Tunku Abdul Rahman, Petrosains KLCC atau ke sungai-sungai yang banyak ada di sini. Jadilah ibubapa yang akan membawa anak ke syurga dan bukannya membawa kepada perkara sia-sia.

2 comments:

Anonymous said...

salam saudara,

saya sangat setuju!

p/s: bila saudara nak menjadi seorang bapa ni? :)

-silent reader-

eJAI said...

Salam tuan silent reader,

Terima kasih sudi singgah. Insyaallah saya sedang usahakan tu. Hehehe. Doakan saya ye.

 
Google Analytics Alternative