Monday, April 25, 2016

Nombor Ekor dan Saham


Sekitar aku darjah 4, aku dan beberapa rakan dalam perjalanan naik untuk masuk ke kelas bagi meneruskan sesi pembelajaran selepas tamat waktu rehat. Dalam perjalanan naik tangga tu, tiba-tiba Saiful (aku lupa nama sebenar dia) berkata,

"Eh, semalam bapak aku bagi duit belanja lebih. Tu yang aku belanja korang tadi."

Aizat, kawan aku pun menyoal, "Waa...yeke? Bapak kau baik pulak ye..", soal Aizat dengan jenaka kasar.

"Yela, semalam bapak aku menang loteri. Boleh tahan jugaklah dia dapat duit!", Saiful bercerita lanjut dengan muka kegirangan sambil membetulkan songkoknya yang berwarna putih. Dalam sekolah tu, hanya dia je yang pakai songkok berwarna putih dengan ada sulam-sulam.

"Eh, boleh ke main loteri ni? Macam nombor ekor tu kan?", aku pula menyoal.

"Mana adalah. Loteri ni samalah macam kau main saham tu ", Saiful memberitahu dengan penuh keyakinan.

Aku dan Aizat pun mengangguk tanda setuju.

Naif betul aku masa tu. Senang betul Saiful dan bapak dia memperkotak-katikkan anak dia. Dan kami berdua.


No comments:

 
Google Analytics Alternative