Thursday, December 04, 2008

Aku Dan Sayur





Korang minat makan sayur? Kalau ditanya kat aku soalan yang serupa, jawapan aku ialah TIDAK. Aku pun hairan dalam usia yang sudah melebihi 20 tahun ini aku masih kurang makan sayur. Bukanlah tak pernah makan tapi memang aku cukup tak suka. Kalau dibawa ke restoran mana-mana, mak bapak aku bertanya. Begitu juga dengan kawan-kawanku yang lain. Namun sekarang mereka dah faham jika laukku tiada langsung bahan berasaskan sayur.

Aku pun tiada jawapan mengapa aku tidak sukakan cik sayur. Aku masih ingat lagi ketika di tadika, cikgu menyediakan sayur kacang panjang. Sayur yang paling aku anti. Sudahlah besar, keras pula tu. Oleh kerana cikgu memaksa aku makan ditambah pula ingin mengelakkan rasa malu di hadapan kawan-kawan, aku telankan juga. Selepas peristiwa itu, aku tak sihat beberapa hari. Bayangkanlah efek sayur ni kepada aku.

Sayur rasanya pahit. Aku hairan macamana korang boleh telan. Sayuran seperti lobak dan timun juga aku cuba elakkan melainkan jika dalam keadaan lapar ya amat. Pada masa itulah, korang berpeluang lihat aku makan sayur. Tapi jika aku dalam kondisi normal, minta maaflah wahai sayur-sayuran. Cuma sayur bayam saja yang aku berminat sedikit. Sedikitlah.



Orang kata makan sayur cepat besar dan boleh pandai. Aku rasa teori itu perlu dikaji semula kerana aku boleh membesar juga apa. Dan kalau nak pandai tak semestinya dengan bantuan sayur. Ya, mungkin ada vitamin-vitamin dalam sayur yang buat otak lebih aktif tapi bagi aku takdelah sangat. Aku pernah juga seorang kawan yang juga kurang minat makan sayur. Dia juga membesar secara sihat juga. Jadi, tidak adillah mengatakan sayur perlu dimakan untuk cepat besar atau membesar dengan sihat.

Aku tidak tahu sampai bila aku nak jadi begini. Maksud aku, tidak makan sayurlah. Mungkin sampai bila-bila? Tapi apa pula orang kata kerana aku letih mendengar soalan " Kenapa kau tak makan sayur beb? Kau cacat dowh!". Apapun senanglah bini aku nanti tidak perlu membeli sayuran untuk aku, cukuplah hanya untuk dirinya.

7 comments:

mmsyah said...

perghhhh...mior dah nak kawen!

eJAI said...

biler lak aku kate ni..

mmsyah said...

bukan ke?abes tu...tulis kat situ bini...

eJAI said...

tu masa depan la..xkan xkawen2 kot nnti

mmsyah said...

ye x ye gak kan?

SaRaH said...

btol. sayur pahit..

:)

eJAI said...

err...ade gak yg serupa ngan kite ek...mekasey

 
Google Analytics Alternative