Tuesday, August 25, 2009

Cerita Ekonomi Esok-Esok

Petang Selasa lalu, aku dengan rakanku berpakat nak cari sama tempat untuk buat praktikal tahun depan. Aku dahlah takde transportasi maka aku terpaksa menebalkan muka untuk menumpang mana-mana kawan-kawan yang ada motor.

Tanpa berlengah, kitorang pun bukalah pakcik 'Google' dan senaraipendekkan kilang-kilang berpotensi untuk aku dan yang lain menabur bakti nanti. Setelah dapat dalam 5 syarikat termasuk Syarikat Tampal Tayar Ah Seng, kitorang pun start lah main calling-calling.

"Hello, nak tanya sini ada amik budak praktikal ke?"

Pertanyaan inilah yang diulangsiar setiap kali terdengar bunyi gagang telefon diangkat. Sampai syarikat kelima telefon baru dapat pengesahan adanya tempat untuk budak-budak kejuruteraan macam kami ini.

Apa yang aku hairan ialah.............."Baguskah ekonomi kita?"

Jika apa yang aku dengar hanyalah:

"Kilang kami dah nak tutup. Pekerja pun cuma ada 45-50 orang je dik".
Ni satu kilang Flextronics yang bukan main besar lagi kat Bukit Jelutong tu dah nak tutup. Bulan 12 ni rasmilah penutupan dia.

Hari tu satu kilang Dell dah tutup kat Penang. Sekarang ni Toyota kat Seksyen 15 pun dah tenat. Confirm reject kaw-kaw punya kalau budak praktikal datang.

Masa telefon Panasonic pun macam nak taknak je layan. Nasib baik ada jugak suruh hantar resume apa semua.

Macamanalah ekonomi kita esok-esok? Takkan aku nak tukar kos pulak kan....

2 comments:

kuina said...

tempat paktikal kena cari sendiri yer? Kasihan... akak ingat univ/poli yg carikn...

eJAI said...

hehe..Maybe dulu ye but now different. Tak boleh nak disuap semua dah...hehe

 
Google Analytics Alternative