Thursday, September 10, 2009

Cerita Lepas Terawih

Malam tu angin berpupuk lembut. Aku terus menyarungkan bajuku yang bercetak ' Cap Ayam' seperti yang pernah dipakai peserta Raja Lawak dahulu. Lekas ku sarungkan selipar di kaki dan memecut dengan motosikal. Tapi aku hanya pemboncengnya saja. Malam tu ada 5 orang kesemuanya. Masing-masing ada matlamat sendiri.

Biarpun angin menderu laju namun tak sekali pun ia mematahkan semangatku untuk ke sana. Ya, ke Seksyen 24. Orang-orang tua memanggilnya Kompleks Muhibbah. Anak-anak muda pula memanggilnya Uptown. Panggil apa saja tapi tempatnya tetap sama. Di atas motor, aku cuba bernyanyi menghiburkan hati. Mula-mula lagu nyanyian Yassin berjudul Nur Kasih. Apabila sampai beberapa baris, aku melihat ia bagai tidak kena dengan suasana. Lantas aku menukarnya kepada lagu Menjelang Hari Raya nyanyian D.J Dave. Aku senyum kerana aku masih mampu mengingati bait-bait liriknya walaupun tak sempurna. Lagu tu aku ulang sehingga sampai ke destinasi buat hiburan sendiri.

Sesampainya di sana, aku terus menuju ke matlamatku. Rakanku mengekori dari belakang. Gerai pertama yang aku tujui itu ada terpapar objek itu. Aku segera merasa. Aku merasakan yang ianya licin dan nipis. Ah, apakah benar ini? Getus hatiku datang bertandang. Aku tidak berkata apa-apa lantas melangkah keluar dari gerai tersebut. Rakanku juga semuanya mengikut.

Hajatku ingin mencari yang lebih baik. Setelah berjalan sekitar beberapa minit, aku terjumpa lagi apa yang ku ingin. Aku lantas masuk ke dalam kedai dan merasanya macam tadi . Memang benar. Sama seperti gerai yang sebelumnya. Ia licin dan nipis. Aku jadi tidak sedap. Kenapa jadi begini setelah begitu lama ku menunggu? Aku cuba menyarungnya sambil mulutku bertanyakan harga kepada pekedai tersebut.

"Rm35 je" katanya.

"Takyah beli la dik", Sambungnya lagi. Aku jadi hairan apabila peniaga tidak mahu menjual barangan jualannya.

"Ni barang China punya. Tunggu Siam la", kata pekedai itu lagak seperti seorang broker saham. Kadangkala gayanya ibarat Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pula.

"Ye ke? Patutla nipis kan...", kataku memujuk hati.

"Ha'ah. Tunggula Siam punya. Ni China mari punya memang tak bagus sebab kain dia panas."

"Bila mari Siam punya?" tanyaku sambil membuka kembali kain tadi.

"Nantilah, dalam minggu depan adalah kot", kata brader tersebut.

"Oklah, minggu depan saya datang",kataku separa kecewa. Kecewa kerana begitu lama aku menunggu masih belum keluar yang grade AAA lagi.

Sudahnya, aku benamkan saja hajatku ingin membeli jersi 2nd Arsenal berwarna biru itu minggu depan.....

3 comments:

mmsyah said...

gedik!

mmsyah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eJAI said...

gedik ka jeles?hehee

 
Google Analytics Alternative