Tuesday, November 10, 2009

Memahami Emosi


Tidak hairan jika melihat kepada sikap segelintir penyokong Kelantan yang bertindak luar batasan dan ganas tempohari kerana itulah sebahagian daripada rencah bolasepak. Tidak selamanya kita boleh menjangkakan penonton yang hadir ke stadium adalah penonton yang berbudi pekerti dan sopan-sopan belaka. England juga mengambil masa yang lama untuk pulih daripada elemen hooligan dalam bolasepak. Begitu juga di Malaysia. Bukannya tidak pernah berlaku kejadian membaling mercun, membaling botol, membakar kerusi stadium dan pelbagai lagi aktiviti yang berkait dengan keganasan. Lepas tu, kecoh semuanya marahkan penyokong yang ganas dan tak bertamadun. Bezanya Malaysia dengan England, kita hanya pandai bersuara dan bercakap. Tindakan follow-up takde. Di sana, mereka bertindak. Di sini, kita bersuara. Lepas sebulan dua, senyaplah semuanya. Macam kes stadium runtuh. Sunyi sepi.

Tidak sukar juga sebenarnya untuk memahami emosi yang ditunjukkan segelintir penyokong Kelantan. Mungkin sesetengah penyokong boleh menerima kekalahan dengan hati terbuka dan menyimpannya dalam hati. Bagi aku, segelintir penyokong hari tu yang tidak dapat menerima kekalahan menterjemahkannya dalam bentuk tindakan bagi menyuarakan rasa tidak puas hati. Mereka sebenarnya tak simpan dalam hati. Mereka lepaskan saja apa yang terbuku. Apatah lagi, malam tersebut, Kelantan bermain dengan begitu buruk sekali seperti hilang arah. Aku menjangkakan perlawanan final itu sengit tapi sebaliknya. Jadi, para penyokong yang segelintir inilah melepaskan rasa marah dan tak puas hati dengan corak persembahan pasukan mereka kepada benda-benda lain. Aku percaya, kalau korang tak puas hati kat mana-mana tapi tak boleh nak luah secara terbuka, korang akan melepaskannya kat tempat atau orang lain bukan? Contohnya, kau nak bayar road tax kat JPJ yang queuenya panjang gila, alih-alih kau sampai kat kaunter, kena maki ke, tak boleh buat ke apa ke. Tu beza penyokong yang sabar dan tak sabar.

Penyokong yang datang juga ada hak. Hak untuk menyokong. Dan juga hak untuk berasa marah. Cuma penyokong tak berhak bertindak ganas. Itu aku tak setuju. Tapi benda ni kadangkala tak boleh dielakkan. Aku pernah juga membaling botol dan objek ke padang. Samada ketika pasukan menang atau kalah, aku pernah buat. Semua itu terdorong kerana otak hanya mampu berfikir dalam masa yang singkat. Yang aku tau, otak dapat pulak menghantar isyarat saraf impuls ke otot tangan untuk bertindak membaling objek ke padang. Tahun bila aku tak berapa ingat tapi bila Frank Seator skor untuk Perak masa Perak lawan Kuala Lumpur, semua penonton Perak kat situ membaling objek ke padang bagi meraikan kegembiraan. Apatah lagi, Frank Seator ketika itu berlari ke arah penonton dan dia bernasib baik tidak terkena balingan objek-objek itu. Tapi, dia nampak teruja. Tu yang seronok orang membaling kot.

Nak salahkan penyokong yang ganas 100% pun tak boleh juga. Penguatkuasaan satu hal. Lemah. FAM patut fikir cara untuk menghalang benda-benda terlarang daripada diseludup masuk. Kalau dulu masa aku pergi final Piala Malaysia 1998, kat pintu berputar tu ada orang jaga. Walaupun dia tak buat full inspection, tapi orang cuak gakla nak bawak benda-benda haram dalam stadium sebab muka brader yang jaga tu memang otai. Hari tu, aku tengok diorang bukak pintu gate macam apa aje. Semua berterabur masuk. Memanglah susah nak buat pemeriksaan kalau macam tu.

Sebenarnya, perkara keganasan dalam bolasepak Malaysia bukan topik baru. Media saja yang mensensasikannya hanya kerana ia adalah pasukan Kelantan. Walhal presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa. Tapi topik ini akan diulang-ulang lagi jika muncul lagi keganasan. Takkan pernah ada jalan penyelesaian dan tindakan yang akan diambil.

Ini aku petik dari komen seorang penyokong Kelantan dalam Sokernet. Sama-sama renungkan,


kawe harap jgn salahkan fan kelantan cuma kesian je kt dorang...kt tempat korang byk entertainmen cam pub, disko, paggung wyg...kt kelantan mane ade..wayang kulit pun jarang2 ade..konsert dikir barat pun xleh nk lompat2..so dgn melepak, merempit n tgk bola la dijadikan tempat nk enjoy n release tension...

No comments:

 
Google Analytics Alternative