Monday, December 06, 2010

Ou Operator, The Line Is Dead


Sudah hampir seminggu aku bekerja sebagai operator pengeluaran di kilang Panasonic. Kini, kerja aku tetap di bahagian pembungkusan aircond grille assembly line. Pekerjaannya bungkus cover plastik aircond tu dan masukkan dalam kotak yang disediakan. Dengar macam mudah tapi realitinya ia memerlukan kepantasan membungkus barang-barang tersebut dan dalam masa yang sama perlu menyusun kotak-kotak tersebut untuk dihantar ke bahagian lain menggunakan troli. Kerja menolak troli ni dilakukan oleh sorang budak dari Sabah.

Bercerita mengenai suasana kerja pula, memang setiap hari pulang kerja baju pasti akan dibasahi peluh. Masakan tidak, kalau bekerja dalam kadar kepantasan sebegitu ditambah dengan suhu yang agak panas. Kipas ada tapi di tempat kerja aku, angin kipasnya tak sampai. Jadi, mahu tak mahu, aku terima je. Tak boleh nak buat apa. Masa break sajalah masa untuk aku menyejukkan badan.


Aircond Grille - Fresh from the oven!



Perihal kawan-kawan pulak. 3 orang dah tarik diri, tinggal sorang je member yang survive. Yang bertiga tu memang tak mampu nak menahan bebanan kerja disebabkan mereka berada di line yang pekerjaannya mungkin berat barangkali. Apa boleh buat. Kerja aku pun boleh menyebabkan mental jadi gila kalau kerja lama-lama. Tapi, terpaksalah aku tahan sampai hujung bulan ni demi sesuap nasi. Kehkehkeh....


Kotak untuk membungkus barang


Menjadi operator tidaklah sesusah mana. Juga taklah sesenang mana. Bergantung pada nasib. Kalau dapat kerja senang, kira beruntunglah. Kalau dapat kerja maha berat, dah boleh cabut dah. Ada yang mampu bertahan bertahun lamanya menjadi operator. Dengan bekerja 12 jam sehari, cuma tinggal 12 jam saja lagi untuk merehatkan badan yang biasanya akan dihabiskan dengan tidur. Dengan waktu kerja 7 hari seminggu, apa agaknya yang boleh kita manfaatkan dalam kehidupan? Apa yang dikejar? Apa yang diisi? Tidaklah salah menjadi operator. Cuma ia tidak sesuai untuk pekerjaan jangka panjang kerana kehidupan perlu juga diisi dengan perkara lain selain daripada kerja. Atau lebih tepat, kehidupan yang dianugerahkan ini perlu dinikmati sebaiknya sebab semuanya akan binasa juga.


Semua itu terpulang. Bagi aku, aku bersyukur diberi peluang bagaimana rasanya menjadi pekerja bawahan demi secebis pengalaman hari kemudian. Jika tiada operator, maka production tak akan berjalan walau ada sebanyak mana pun orang yang seronok bekerja di dalam ofis berpendingin hawa. Itulah rantaian kehidupan. Itu memerlukan ini untuk meneruskan kesinambungan. Ini juga memerlukan itu untuk terus berjalan. Kehidupan adalah perlu saling melengkapi.

No comments:

 
Google Analytics Alternative