Monday, April 09, 2012

Hidup Adalah Indah

.........

2009...

Jam sudah menunjukkan pukul 11.50 malam. Sesi rehat yang pertama bermula. Rakan setugas aku pun mengatur langkah menuju keluar untuk rehat 10 minit. Aku rasakan 10 minit itu agak panjang. Aku mengelamun. Macam-macam pulak yang bermain di fikiran. Kebanyakkannya berkisar mengenai hala tuju masa depan.Tapi semuanya agak kelam. 

Papp!

Rakan aku menepuk bahu aku mengejutkan aku dari lamunan sambil meminta aku pula untuk berehat. Aku dengan penuh sopan santun meminta izin pergi. Aku berjalan kira-kira 3 minit dari tempat aku berdiri tadi menuju ke bangku-bangku kosong di luar kilang. Aku duduk menyandar sambil melepaskan sebuah keluhan sebagai simbolik kepenatan aku berdiri lama tadi. Tanpa mengambil masa lama, aku berdiri kembali kerana rehat hanya 10 minit je pun.

Aku seluk tangan ke dalam kocek seluar mencari-cari duit syiling. Setelah dikumpul-kumpul, cukuplah seringgit semuanya. Satu persatu aku masukkan ke dalam mesin minuman berdekatan bangku-bangku tadi. 

Kling...kling..kling... (bunyi syiling jatuh daa)

Setelah itu, lampu LED mengisyaratkan minuman-minuman yang ada merah menyala. Aku menekan butang air strawberi bergas. Siap sahaja air dituang ke dalam cawan kertas, aku meneguk dengan laju. Lega sungguh rasanya apabila semua dahaga tadi hilang bersama kepenatan. Aku melepaskan keluhan perlahan.

Nampaknya jam di dinding menunjukkan sudah hampir tamat masa rehat 10 minit. Aku harus pergi menyambung kerja di production line. Ketika mengorak langkah, aku mula teringat bahawa esok kemungkinan hari gaji. 

Alhamdulillah. 

Hampir cukuplah duit aku untuk membeli motor terpakai bagi kegunaan aku di universiti nanti.

Aku tersenyum dan mengenggam tangan sambil melangkah masuk ke dalam kilang bagi menyambung kerja.


Kosong

No comments:

 
Google Analytics Alternative