Saturday, June 08, 2013

Diari Emosi Si Pitung


Si Pitung adalah seorang anak yang baik. Cuma kadang-kadang dia agak emosi. Kadangkala dengan ibubapanya pun dia boleh emosi. Emosi dalam konteks ni adalah macam tinggikan suara atau merajuk. Lebih kurang macam itulah.

Suatu hari, nak dijadikan cerita, Si Pitung ni pinjam kereta ayahnya untuk berkelana ke suatu tempat. Ayahnya pun macam biasa, izinkanlah. Dalam perjalanan pergi, tiada masalah. Masalah muncul semasa dalam perjalanan pulang. Tiba-tiba, kereta Si Pitung yang dipinjam dari ayahnya mengalami masalah kunci. Keretanya sentiasa berbunyi dalam perjalanan kerana remote pada kunci tersebut bermasalah. Malu betul Si Pitung pada rakan-rakannya yang menumpang sekali. Lebih kurang sejam perjalanan jugalah perkara itu terjadi.

Sampai di rumah ayahnya, dengan tidak mengucapkan salam, Si Pitung pun terus campak kunci kereta ayahnya ke dalam mangkuk cawan yang digunakan sebagai tempat meletak kunci. Si Pitung marah pada ayahnya di atas kerosakan remote tersebut. Disebabkan remote kereta tersebut bermasalah, Si Pitung terpaksa menanggung malu dengan rakan-rakannya. Ayahnya seakan terkejut kerana bukan sahaja anaknya tidak mengucapkan salam masuk sebaliknya dimarahi pula. 

Tetapi, ayahnya sabar sahaja. Si Pitung pula terus masuk ke dalam bilik. Sebaik siap mandi, beliau terperasan satu benda di katil. Selimut yang sudah lusuh digunakannya sudah tiada lagi. Cuma terdapat sehelai selimut yang seakan kelihatan baru berlipat kemas di atas bantal. Si Pitung segera mendapatkan ayahnya.

"Ayah, ni selimut baru ke?"

"Haah, ambillah nak. Ayah dah ganti dengan selimut yang baru.."

"Mana selimut lama?"

"Oh, selimut lama kamu ada nak. Ayah sudah jahitkannya. Ada di atas katil belah atas tu nak.."

"Ermm..ok", ringkas jawapan Si Pitung.

Malam itu, Si Pitung rasa bersalah. Bukan salah ayahnya jika remote itu rosak. Tetapi disebabkan emosi, ayahnya yang menjadi sasaran melepaskan marah. Tidak lena tidur Si Pitung malam itu. Sedangkan Si Pitung pun tidak dapat tidur lena, apatah lagi ayahnya.

"Maafkan Pitung ayah...", getus Si Pitung di dalam hati..

No comments:

 
Google Analytics Alternative