Wednesday, June 19, 2013

Khabar Dari Seongnam


Seingat saya, kali terakhir saya memasak lauk pauk adalah semasa saya menuntut dahulu. Lebih kurang pada tahun 2011 yang lalu. Selepas itu, jarang sekali saya memasak lauk berat. Ah, ketika belajar dahulu pun bukan berat mana pun saya masak. Paling berat adalah memasak ikan bilis menggunakan sambal tumis segera. Lain-lainnya saya cuma menjadi pembantu masakan sahaja.

Kini, di Seongnam, Korea, saya kena belajar masak sendiri. Panduan yang ada hanyalah sekadar di belakang paket segera. Kalau belajar dahulu, boleh juga saya selang-selikan dengan makan di luar. Tapi di sini, untuk mencari makanan halal bukan mudah. Terdapat beberapa kawasan sahaja yang mempunyai makanan halal. Paling popular (saya rasalah), restoran-restoran Muslim di Itaewon di dalam daerah Seoul. 

Jadi, mahu tidak mahu, hari-harilah saya dan rakan sorang lagi memasak. Kadang-kadang rasa sepi. Kadang-kadang rasa hepi. Tetapi, moga pengalaman ini mengajar saya kelak.

No comments:

 
Google Analytics Alternative