Sunday, December 22, 2013

Kereta Teknologi Hijau dan Tanah Air


Bila aku menonton dan mendengar pelbagai kenaikan yang berlaku dalam negara mutakhir ini, tiba-tiba rasa rinduku pada negara yang pernah ku lawati kembali menggamit aku. Sukar untuk aku lupakan ketenangan dan kemajuan ketika berada di kota Jerman yang suatu ketika dahulu antara kuasa besar dalam dua perang dunia.

Melihat teksi berjenama Mercedes yang aku naiki di mana enjinnya mati sendiri apabila berhenti di lampu isyarat merah sudah cukup mengujakan aku. Ya, bukan di Malaysia tidak ada kereta bercirikan teknologi hijau sebegitu, cuma persoalannya berapa ramai orang di dalam negara ini yang mampu pakai kereta berteknologi sebegitu? Kereta hibrid berapa ramai yang mampu pakai?

Di Jerman ia adalah satu kebiasaan bagi rakyatnya memiliki kereta berteknologikan hijau. Ya, aku tahu terlalu tidak adil untuk membandingkan negara maju seperti Jerman dengan negara membangun seperti Malaysia. Namun, jika hendak membeli barangan sekecil di supermarket pun kita masih terkial-kial, masakan pula kita boleh berfikir lebih jauh untuk pengeluaran kereta.

Inilah nasibnya jika Melayu memerintah negara. Asal ada untung sedikit, kroni sebat. Asal nampak ada peluang kau untung, kau akan sapu. Bila masanya negara nak maju sekurang-kurangnya sama taraf dengan Korea.

Kecewa sungguh berada di dalam Malaysia.

2 comments:

Anonymous said...

teringat tentang British Oversea Citizen...stateless kini

eJAI said...

Wow, boleh ceritakan sedikit mengenai British Oversea Citizen tersebut?

 
Google Analytics Alternative