Sunday, March 29, 2015

Manusia Haiwan Mengajar Manusia Lain Cara Haiwan


Kebelakangan ini makin kerap kita digembar gemburkan dengan kes ragut, pecah rumah atau samseng jalanraya. Tak dinafikan kita pasti akan menonton beberapa video yang memaparkan orang ramai membelasah peragut di jalanan misalnya. Soalannya, adakah ini tindakan yang betul?

Tentu sekali tidak! Siapa kita untuk menghukum peragut sehingga berlumuran darah, pecah kepala, patah tulang belulang. Apa guna undang-undang yang diciptakan manusia? Siapa kita untuk mengambil nyawa manusia lain hanya kadangkala semata-mata dia mencuri pisang atau tabung masjid? Dan apabila kita katakan sebegini, sebahagiannya akan menjawab..

"Eh, bayangkan kalau mak ko kene ragut? Ko biar je dan tengok?"

Ya benar. Apabila kena pada keluarga kita sendiri, apa yang kita boleh buat adalah sabar dan hukumlah mereka dengan undang-undang yang ada. Bukannya memecahkan kepala mereka dan membelasah ramai-ramai. Iman kita setipis kulit bawang dan janganlah kita tipiskannya lagi. Ketika marah, memang emosi akan menganggu dan seterusnya akan menjemput syaitan supaya terus melakukan perbuatan yang tidak pernah Rasulullah S.A.W ajarkan. 

"Ah, ko nak cakap pasal nabi pulak. Baginda tu nabi, kita ni siapa?"

Yelah, saya perlu bandingkan situasi ini dengan Nabi suruhan Allah. Kalau bukan kita ikut cara Nabi, kita nak ikut cara siapa? Ingatlah ketika zaman Nabi berperang dahulu pun, beliau tidak menyeksa tawanan malahan Baginda melayan dengan berhemah. Ini baru cara Islam yang betul. Bukannya menghukum pesalah lain bak undang-undang rimba.

No comments:

 
Google Analytics Alternative