Sunday, March 01, 2015

Sosiobudaya Bisnes


Ada member gua pernah promote Public Mutual kat gua. Seperti yang lu orang tahu, benda ni guna masa pencen nanti. Dia tolak duit daripada akaun kita dalam EPF dan akan dibayar dividen masa kita bersara nanti. 

Member gua asyik call ajak jumpa, asyik sms, asyik whatsapp. "Bila free bro? Jomla lepak-lepak". Padahal member lama tak pernah bertanya khabar pun lepas habis sekolah.

Gua punya tensen, satu hari gua tanya dia melalui aplikasi whatsapp.

"Berapa kena ada dalam akaun 1 tu yang membolehkan aku join Public Mutual ko?"

"Tak banyak bro.. RM1XXXX je"

"Kahkahkah, aku angka dalam akaun 1 banyak tu pun tak sampai..."

"Eh, takkanlah bro. Ko dah keje berapa lama?"

"Baru 4 tahun..."

"Ermm, kalau gitu, ko kena bayar pakai duit sendiri dulu dalam RM100 tiap bulan, boleh?"

"Tak..."

Semenjak itu, member gua tu tak pernah lagi dah ajak jumpa, ajak melepak dan mengeteh.

Kesimpulannya, benda macam bisnes cari orang, MLM, etc ni memang akan buat engko jadi rambang mata dan tamak haloba. Dia cuma cari kau bila ada kepentingan atau makna kata lain, bila dia perlukan orang untuk dia berbisnes. Jadi, engkorang boleh tunjukkan jari tengah bila jumpa malaun lahabau yang tetiba nak ajak engko lepak setelah berbelas tahun terpisah.

No comments:

 
Google Analytics Alternative