Friday, August 14, 2015

Bukan Kisah Derma RM2.6 Billion


Sekitar selepas raya hari tu, aku dan mak aku pergi ke area Bangi untuk makan malam. Tengah-tengah makan, kami didatangi seorang budak mintak derma sambil pegang botol pil kapsul berumur dalam lebih kurang 10 tahun. Katanya belajar pondok kat Kedah dan asal daripada Perak. Puas jugalah kami interview dia sebab nak tahu juga siapa yang hantar dia untuk kutip derma. Katanya ada seorang ustaz hantar ke area situ untuk kutip derma bagi sekolah pondoknya. 

Esoknya Isnin. Jadi, kami pun tanyalah esok tak ke sekolah ke? Dia jawab tidak sebab masa tak sama dengan sekolah biasa. Setelah selesai sesi soaljawab, aku pun hulur RM5 untuk duit dia pergi makan. Mak aku pula hulur lagi RM5 untuk derma sekolah pondoknya. 

Lebih kurang semalam (13 Ogos), aku yang berada di area Wangsa Maju malam tersebut, terserempak dengan budak yang sama! Tetapi, dengan 2 orang lagi kawannya dengan memegang ubat pil kapsul. Dengan cara yang lebih kurang macam di Bangi tempohari, mereka bertiga pun berjalan di sekitar restoran berdekatan dengan kawasan Petronas tepi MRR2 tu. Aku perhati je dari dalam kereta. Dari satu ke satu restoran dia singgah minta derma. Last sekali, dia ke Petronas tu dan bersalam dengan pekerja Petronas warganegara Bangladesh (rasanya) sambil tersenyum-senyum dan menghenjut-henjut salaman tangan. Aku kira, budak ni macam dah kenal lama dengan mamat Bangla ni. 

Mungkin benar budak ni minta derma, mungkin juga memang sekolah pondoknya di Kedah hantar dia ke KL untuk minta derma. Kita kena sangka baik. Moga-moga amal menjadi ikhlas. Cuma, aku sedikit kasihan dengan masa depan budak-budak sebegini. Apakah ilmu mampu memerdekakan mereka atau kita hanya mampu melihat mereka terus-terusan sebegitu?


Nota - Moga aku ketemu lagi adik ini untuk bertanya lebih lanjut.

No comments:

 
Google Analytics Alternative