Sunday, September 18, 2016

Mendatangkan Roh Islam


Takziah diucapkan di atas pemergian murabbi agung Ustaz Haron Din setelah perginya Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.

Pemergiannya seakan mengulangi episod sama sebagaimana arwah tuan guru apabila tidak terkecuali dicaci kata nista dan kata-kata jelik. Tambah panas, ia diucapkan oleh salah seorang pemimpin pembangkang.

Apa yang aku nampak di sini adalah salah dan silap orang Melayu itu sendiri. Jika mereka didatangkan dengan perasaan kuatnya Islam, kaum bukan Islam akan lebih menghormati agama Islam. Siapa yang tidak lupa ketika perginya arwah Nik Aziz, betapa ramai melayu yang mengucapkan kata-kata kurang ajar dan biadap terhadapnya. Ini termasuklah kata-kata kurang ajar bekas Ketua Polis Negara sehingga menggelarnya kafir.

Tidak terkecuali kes mendiang Karpal Singh yang dihina oleh berapa ramai orang Melayu dalam media sosial? Jadi, menjengah ke media sosial, ramai melayu mengambil peluang untuk menghentam parti DAP walaupun yang terlibat itu adalah individu, bukannya organisasi. Aku tanyakan diri aku kembali.

Apakah mereka ini benar-benar mengambil berat tentang arwah Ustaz Haron Din?

Atau sekadar pengucapan yang diambil kesempatan untuk kepentingan diri?

Ada antara mereka yang sanggup screenshot beberapa petikan FB dari kaum lain sambil membuat caption 'supaya aku tidak terlupa setiap tahun'. Ini satu lagi tindakan bodoh kebudak-budakan. Apa gunanya engkau membuat perkara sedemikian yang tidak menguntungkan sesiapa? Orang bijak tidak akan berhujah dengan si jahil. Orang genius juga tidak menjadikan pengucapan orang dungu sebagai modal ketika menulis. Maka, apa gunanya sehingga nak kumpul screenshot kata-kata jelik itu lantas untuk diingatkan setiap tahun? Bukankah bagus jika kita umat Islam membuat ucapan doa dan kata-kata yang baik untuk arwah lalu dapat diingatkan kata-kata yang baik ini setiap tahun? Lepas tu, engkau terpekik terlolong bila arwah dihina atas perbuatan buruk kamu itu.

Ini akibat dari kerosakan sistem moral masyarakat Melayu hari ini. Atas didikan apa yang menyebabkan kerosakan sebegini hari ini? Siapa yang menjulang sekularisme dalam pendidikan dari zaman British sehingga ke saat ini? Siapa kalau bukan pemerintah yang sudah berkuasa 59 tahun kita merdeka ini?

Bak kata arwah Nik Aziz, cara terbaik menyatukan kesemua kaum di dalam Malaysia ini adalah dengan membuang 'kebangsaan' masing-masing. Tinggalkan 'pakaian' Melayu kamu, 'pakaian' Cina kamu, 'pakaian' India kamu dan lain-lain. Sebaik-baik penyatuan adalah menerusi agama.

Namun, sayang, UMNO tidak suka akan idea ini. Hasilnya, lihatlah Melayu hari ini....

No comments:

 
Google Analytics Alternative