Friday, December 09, 2016

Mendapat Isyarat Lucah


Sedang aku memandu di sebatang jalan raya lurus setelah melalui bulatan, ada sebuah Exora keluar agak laju dari sebuah persimpangan u-turn. Aku dengan rasa terkejut, membrek secara mengejut lantas menekan hon sebagai tanda marah.

Exora ni pun brek dan memperlahankan kenderaannya bagi memberi aku laluan. Aku potong macam biasa dan anggap benda ini biasa. Aku pun tak toleh kepada pemandu Exora tersebut kerana aku sedar, kalau kita toleh terhadap pemandu lain yang membuat onar di jalanraya takkan mengubah apa-apa. Jadi, apa perlu toleh?

Namun, Exora ni pun memecut dengan laju dan mencucuk kenderaan aku dari belakang sambil menekan hon beberapa kali. Aku pun tanya isteri aku, "apahal gila mamat ni? Sakit hati ke kena hon di pagi hari?"

Aku pun bila dah kena hon banyak kali ni, aku mula memperlahankan kenderaan untuk membiarkan Exora ni memotong aku. Sebaik sahaja dia melintas di tepi aku, pemandunya seorang lelaki India menunjukkan jari tengahnya kepada aku.

Yang kelakarnya, isteri aku pun menghulur tangan dan terus menekan hon panjang sebagai membalas perbuatan pemandu Exora ni tadi. Aku segera menenangkan dia.

"Sabar. Kalau dah tahap tunjuk jari tengah ni, kita dah boleh tahu kat mana level dia..."

Isteri aku diam tanda setuju (gamaknya?). Exora tu pun memandu agak perlahan menanti reaksi aku agaknya. Aku pun memperlahankan kenderaan juga. Bagi aku, kadangkala, kita harus membiarkan binatang memandu di jalanraya supaya mereka boleh bercampur serba sedikit dengan manusia.

No comments:

 
Google Analytics Alternative