Thursday, April 27, 2017

Cerita Si Albino Tentang GST

 Tahukah anda, ada seorang kawan aku memberitahu,

"GST dah 2 tahun laksana. Tapi takde pun aku dengar orang mati sebab GST. Hidup je semua.."

Aku rasa nak penampar je muka mangkuk albino ni. Tapi aku tahankan jua..

"Yang mati kat jambatan Penang dulu tu apa cerita kau tau? Tu semua sebab tak tahan dengan kos sara hidup la labi-labi!", aku tengking dia.

"Ah tu ke? Tu bunuh diri. Siapa suruh bunuh diri? Kehendak dia..."

"Memang kehendak dia. Tapi sebab apa jadi macam tu? Bukankah itu semua berkadar relatif dengan kehidupan berGST ini?"

" Aduh, takde siapa suruh bunuh diri la sebab GST!!"

"Memang takkan ada orang mati sendiri sebab GST. Kita tak sampai tahap Afrika yang merangkak cari makanan. Kita tak sampai tahap Syria yang cari serbuk roti di celah-celah batu. Kita paling kurang pun akan mintak kawan, sedara dan jiran untuk pinjam duit buat beli makanan. Sudahnya kita hidup berhutang menimbun. Lebih teruk, berlakulah kes mencuri sebab nak beli makanan. Bukan itu tanda kematian?"

"Mati apa?"

"Mati hati la celaka...."

No comments:

 
Google Analytics Alternative