Saturday, December 26, 2009

Every Shot Has A Story


Sebelum memulakan entri ini, aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada encik Fredd kerana telah menghabiskan wang sebanyak 90 sen untuk setem dan mengorbankan sekeping CD-R untuk mengirim cerita Bodysong kepada aku.

Bodysong mungkin satu filem asing bagi kita di Malaysia. Aku pun hanya tahu daripada blog encik Fredd. Filem yang hampir bercorak dokumentari tetapi bukanlah dokumentari sebenarnya berdurasi selama 1 jam 18 minit. Jika kamu minat Radiohead tentu kamu kenal siapa Jonny Greenwood yang mana beliau adalah komposer lagu bagi filem ini.

Bodysong mengisahkan perjalanan dan kitaran hidup manusia. Ia dimulakan dengan permulaan kehidupan manusia, di tengah-tengahnya kisah manusia dan alam dan pengakhiran dengan kematian. Apa yang menarik, filem ini tiada sebarang dialog atau naratif cerita. Hanya paparan gambar dan video yang disulami dengan musik sentuhan anggota Radiohead yang begitu psychedelic. Kepada sesetengah orang, mungkin sesetengah visual agak mengganggu dan memualkan bagi mereka yang tak tahan. Dan bagi aku, mungkin ada sesetengah gambaran yang dipaparkan tidak begitu aku fahami namun setiap gambar ada ceritanya sendiri. Nilaikan sendiri dari kamu habiskan masa menonton hiburan kosong Sehati Berdansa atau Jangan Lupa Lirik dan lain-lain itu.

Dan, mungkin ini adalah entri aku yang terakhir untuk tahun ini. Dan mungkin juga untuk selama beberapa bulan kerana aku akan kembali sibuk dengan menjalani latihan industri atau bahasa kampungnya, praktikal. Aku cuma berharap dapat mencuri masa terluang untuk aku bercerita di sini. Sekian.

2 comments:

FreDDy O7ermars™ said...

gua syak mesti lu bosan tgk cerita tuh he he

slamat tahun baru brother!

eJAI said...

bosan tu xdela..tp cuba nk memahami ape yg disampaikan..haha..barang free mane leh komplen lebih2..kahkahkah

slamat tahun baru..jgn isap rokok byk sgt!!

 
Google Analytics Alternative