Saturday, February 27, 2010

Playstation: Sebuah Perjuangan



Zaman aku membesar, banyak benda karut marut datang menerjah Malaysia. Terutamanya permainan video. Aku mula ada permainan video masa aku darjah berapa ntah. 3 kot. Masa tu tape dia orang panggil katrij. Masa tu game katrij memang mahal macam celaka. Ada ke 1 katrij harganya sampai RM60-RM70. Nasib baik kalau dalam 1 katrij tu ada banyak game. 10 in 1 ke. 5 in 1 ke. Kadang-kadang ada sampai beratus game dalam satu katrij. Tapi harga dia punya mencanak sampai beratus gakla. Time tu kalau ada permainan video ni memang aristokrat la. Masa tu Playstation mana ada lagi. Depa belum cipta. Yang paling kuat pun ada Nintendo. Pastu ada gak Atari yang aku pun tak tahu sangat. Agaknya pakai katrij juga kot.

 
Macam nilah lebih kurang videogame pertama aku. Siap ada pistol lagi beb.


Lepas tu, jeng jeng jeng. Muncullah Playstation menyinari bumi Malaysia. Gile kerek ayat. Aku tak ingat Playstation masuk Malaysia tahun berapa tapi aku dalam sekolah rendah la. Maknanya dalam tahun 1993-1999 la kot. Maybe 95 kot. Tak kisahla. Tapi nak mempunyai Playstation ni adalah satu perjuangan yang panjang bagi aku. Jika budak-budak golongan aristokrat boleh berbangga memiliki Playstation setelah memiliki Nintendo yang harganya riban-riban tu, aku pula menanti lama hanya untuk memilikinya sebuah. Tak silap aku masa Playstation 2 dah ura-ura nak keluar baru aku dapat beli Playstation.



Ni contoh game katrij. Yang ni 128 in 1. Banyak seh. Harga masa tu jangan cakapla.

Tapi masa tu, bukan je ada PS. Masa tu ada gak GameBoy dengan DreamCast. Tapi Playstation la barang hot masa tu. Ok, masa Playstation start keluar semua budak macam cacat gila kalau tak dapat main PS kat kedai game. Dulu mana ada Cyber Cafe ape semua. Yang ada hanyalah kedai game yang guna pelantar PS sebagai marketing dorang. Budak-budak sekolah la target market dorang. Kebanyakan yang bukak kedai game PS ni kebanyakannya golongan Cina la.

Apa?Ko tak paham? Adui, samala konsepnya dengan CC sekarang ni. Main 1 jam kena RM3 masa tu. Pilih je mana-mana game. Harga sama. Budak-budak sekolah termasuk aku habis duit kat kedai Cina ni je. Mau tak kaya dorang kan? Aku dengan abang aku sanggup pulak tuh berkayuh ke kedai depan yang jaraknya dalam 3 kilometer. Ala, kat Taman Minang,Cheras la susah sangat. Selalunya lepas sekolah petang pegila main kejap. Biasanya sabtu ngan ahad la. Siap pergi ngan member-member jiran lagi. Bawakla dalam RM10. Hujung minggu memang penuh kedai-kedai game PS ni. Pastu siap kena tunggu giliran lagi. Bila time dapat giliran punyalah seronok bukan kepalang. Masa tu famous ngan game bola fifa, wrestling dengan GranTurismo. Kalau tak main game-game ni semua boleh amuk satu pekan jadinya. Haha.

Ada jugak budak layan main game RPG macam Final Fantasy. Dey tambi, ini kedai game la! Lu orang mau save-save pegi angkat satu PS la ! Ada ke dorang main stail yang kena save kalau nak sambung lagi. Bajet esok datang lagi nak main balik. Tengok-tengok aku dah pedajal delete semua game dorang. Lantaklah, bukan orang tahu pun. Ada ke patut main game RPG camni kat kedai game. Pastu ada yang tak puas hati sanggup beli memory card PS sendiri pastu layan game dia. Bapaklah dorang ni. Macam sangap gila plak. Nasib baik kadang-kadang tokey kedai tak kasi bawak memory card sendiri. Tapi ada gak member aku yang perangai sial sikit, dia pergi rembat cd game PS. Yela, korang tau tak yang kalau korang bukak cover PS tu sambil game tengah running, imej kat skrin still ada lagi. So, dengan rasa tak bersalah terus blah sambil rembat game PS. Bengong gak member aku ni. Dia pergi rembat cd tu nak main kat mana? Taktaula aku kalau dia ada kawan dengan anak aristokrat lain pulak.

Memandangkan gejala bermain game di kedai cina dah sampai ke tahap kronik sehingga menjejaskan hubungan kekeluargaan, mak ayah aku mencadangkan aku dengan abang aku supaya membeli sendiri Playstation. Yak adoi! Ibarat satu tompokan tahi jatuh ke muka kami. Harga Playstation masa tu bayangkanlah berapa ribu bhai. Kalau beli seekor lembu pun lepas masa tu. Duit simpanan dalam bank campur berdua pun memang tak cukup. Jadi,hasrat ni pun tertangguh seketika. Maka, gejala menghabiskan duit tetap berlaku di kedai-kedai game. Tak best kedai ni, pergi try kedai baru. Masa tu, kedai game berorientasikan PS tumbuh macam cendawan. Cuma takleh makan je.

Setelah bertahun-tahun gejala ni terjadi, akibat satu persitiwa aku dapat juga memiliki Playstation. Mungkin selepas 3 tahun PS diperkenalkan kot. Peristiwa yang aku maksudkan ialah peristiwa abang aku main basikal jatuh patah tangan. Ada ke bawak laju turun bukit dekat lorong belakang rumah tu. Masa tu banyak timbunan simen yang dah kering. Meninggi je simen-simen kering tu. Bukk. Tercampak dia dalam longkang.

Tangan patah + duk umah bosan = dapat PS.

Senang je teori atas ni kan? Tapi tulah dia. Abang aku dengan aku bergabung duit la beli. Sambil-sambil tu mak ayah aku support. Yang sedihnya, kitorang pegi keluar duit tabung haji tu semata-mata nak beli PS. Memang hedonistik betul la. Habis simpanan untuk haji aku. Huhu.

Then, masa kitorang beli tu memang jadi hero kampung la. Mau taknya, dalam taman aku tu agaknya aku sorang je yang ada PS masa tu. Memang jadi kebanggaan taman la. Semua budak nak lepak main. Ah, jangan haraplah. Aku nak main sorang-sorang.

Kini, Playstation aku dah disimpan kembali dalam kotak sebagaimana asalnya. Aku dah tak guna. Aku nak tolak je kat orang tapi ayah aku pulak tak bagi. Ada sentimental value katanya. Agaknyala kot.


 
PS2 yang semakin hampir untuk diframekan di rumah.

Dan dalam tahun 2007 aku pun beli PS2 dengan saki baki duit Tabung Haji aku. Habis semuanya. Hmm. Aku beli tu bukan apa. Sebab PC yang aku selalu dok main game tu pakcik aku dah angkut balik rumah dia. Dia baru kahwin masa tu. So, dia nak la balik barang dia. Aku pun dengan hati yang lara ni pegi bantai beli PS2. Geram nak main game sebenarnya. Dan, sekarang aku nampak peluang untuk PS2 aku memasuki kotak dia balik adalah cerah. PS2 tu jugak dah berhabuk dan berdebu. Entahlah...

No comments:

 
Google Analytics Alternative