Sunday, February 28, 2010

Victory With A High Price

Aku baru selesai menonton perlawanan Stoke menentang Arsenal di kedai mamak kegemaran. Perlawanan ini seperti perlawanan-perlawanan biasa Arsenal yang penuh dengan drama-drama dan aksi-aksi yang mampu membuat kita kecut perut, tidak senang duduk, melonjak gembira, menekup muka ketakutan atau kurang-kurang asyik meng'order' ais kosong sampai 8 gelas. Oh, tadi aku order 2 gelas je.

Dan perlawanan yang baru aku tonton tadi tidak terlepas daripada aksi dramatik. Stoke memulakan perlawanan dengan garang dan seawal minit ke-8 sudah berjaya menjaringkan gol menerusi balingan Rory Delap. Apa lagi yang hendak dikatakan mengenai beliau, yang aku rasa, beliau tersalah bidang sukan. Sepatutnya, beliau mengambil lontar peluru, baling lembing atau sekurang-kurangnya bola baling. Namun, beliau adalah antara aset berharga bagi Stoke khususnya serta bolasepak amnya kerana seingat aku, Stoke sudah menjaringkan 14 gol menerusi balingan beliau. Dan tadi boleh jadi 15 kesemuanya.

Namun, apa yang mengagumkan(seperti biasa), Arsenal bangkit kembali dengan corak yang lebih teratur dan tersusun. Dan juga lebih keras barangkali. Orang putih kata, "the tense is in the air". Entah betul ke tidak apa yang aku tulis. Dan kebangkitan itu berhasil dengan tandukan anak muda Denmark, Bendtner yang tidak semena-mena dapat melepaskan kepungan pemain Stoke untuk memberi gol penyamaan buat Arsenal. 

Apa yang berlaku seterusnya, sangat beremosi untuk diceritakan kerana tragedi 2 tahun lepas yang menimpa kepada pemain Arsenal dari Croatia, Eduardo berulang kembali. Kali ini, ia menghinggap pada bakat muda yang paling menyinar dalam kebanyakan pemain muda Arsenal iaitu Aaron Ramsey. Tatkala aku melihat para pemain mula menekup muka, bermuka pucat dan para 'medic' berlari ke dalam padang, aku merasakan sesuatu yang tidak kena. Ditambah pula apabila pengadil memberi kad merah kepada penerjah Ramsey, iaitu Shawcross, aku dapat mengagak sesuatu yang buruk.

Aku simpulkan di sini yang kemenangan ini adalah dengan harga yang mahal. 'Terkorban'nya seorang pemain yang bakal menjadi nadi masa depan Arsenal adalah sesuatu yang malang. Tapi apa perlindungan yang kita boleh dapat apabila kita terjun ke dalam bidang ini. Ini adalah suatu risiko yang perlu diambil kira sebagai pemain bolasepak profesional. Cuma, apabila ia terjadi pada pemain yang baru berusia 20 tahun, terdapat beberapa persoalan yang berlegar dalam otak aku sekarang.

Apakah kesan kepada karier pada pemain semuda ini? Apakah beliau mampu kembali pada prestasi sebagaimana sebelum ini? Apakah jaminan yang kecederaan itu tidak akan berulang? Seberapa cepat beliau boleh kembali?

Segalanya berlegar dalam kepala aku sebaik pulang dari kedai mamak tadi. Harapnya kebangkitan dan kepositifan Eduardo dalam mengharungi penderitaan itu menjadi guru terbaik kepada Aaron Ramsey. Seperti kata orang tua belah mak aku, " No Pain, No Gain". Dan jika aku menyemak kembali catatan perjalanan Arsenal sepanjang 5 tahun kebelakangan, mungkin aku akan dapati lebih banyak yang duka dari yang suka. Tapi, aku tidak pernah kisah semua itu kerana minat ini bukan tertakluk pada anugerah trofi saja, aku mencari lebih lagi dari sekadar perlawanan bolasepak biasa. Aku mencari hiburan bolasepak yang sejati biarpun senarai dukanya lebih panjang dari kegembiraan. Itulah drama. Seronok dan tidak jemu aku menonton 'drama' ini.



Kepada anak muda Wales itu, semoga mendapat semula kesihatan yang diimpikan semua.

8 comments:

yusuf mujahidin ™ said...

salam bro

puas ati tgk chelsea td...

eJAI said...

salam...hehe...yup..puas ati tgk chlsea kaloh 2 kali dgn mrk.apatah lg di home mrk pulak.byk sgt bnda luar padang mnggugat mrk kot...

thanks for the comment..

FeRoZ SuLaiMaN said...

jgn lupa...peluang dia untuk bermain di kelab2 besar dengan gaji yg mahal juga akan terjejas...pity him...he's just 19 and to be kicked out from field like this..

*aku rasa dia lebih layak ganti tempat fabregas berbanding denilson...

stiffler said...

ramsey saje ngade2 nak buat kontroversi!!~~nak glamer cepat..nyampah!!

eJAI said...

ramsey buat kontroversi?haha..Baper juta la dia dpt utk gadaikan kaki demi kontroversi ek...haha

eJAI said...

feroz, yup maybe terjejas.Tu yg aku risau cmne dia akan bounce back dari injury nih...huhuhu..Hope ok smuanye

Denilson lebih kpd DM..mmg tak sesuai

jo said...

karangan ni, kalu gua jadi cikgu bahasa melayu, mesti bulih dapat A plas.

eJAI said...

haha..nape la dulu lu tak jadi cikgu bm gua?haha

 
Google Analytics Alternative