Wednesday, March 17, 2010

Pecah Tabung



Gua memang kaki pecah tabung. Tanyalah mana-mana tabung dalam rumah gua, memang semuanya bersetuju dengan kenyataan gua ni. Itupun jika mereka boleh berkata. Gua pernah pecah tabung untuk langgan komik Dragonball. Gua pernah pecah tabung sebab nak beli kereta Tamiya atau Diamond yang mana masa tu zaman Dash Yonkuro tayang kat TV3. Ada sekolah agama petang tu pun, sanggup gua ponteng semata-mata nak tengok Yonkuro dan kawan-kawannya lawan kereta. 

Ah, masa kecik-kecik, nak beli Choki-Choki dengan Tora kedai depan pun kena pecah tabung. Yela, mak cakap, lepas sekolah, duit syiling-syiling baki makan kat kantin masa sekolah masukkan dalam tabung bentuk bangunan Tabung Haji tuh. Tak sampai esok pun, petang tu dah korek balik sebab beli tikam yang dapat mainan tuh. Apa ke halnya main tikam-tikam ni? Ustaz gua lupa nak ajar ke atau gua yang banyak sangat ponteng sekolah agama petang?


Bila dah besar pun, tabiat pecah-mecah tabung ni pun masih sebati lagi dalam diri gua. Cuma, kali ni nampak lebih profesional sikit. Takde dah tabung bentuk bangunan Tabung Haji tu gua korek. Habis sekolah, gua terus pegi kaunter Tabung Haji mintak kasi keluar semua duit simpanan yang gua simpan dari zaman darjah 1 sampai muda belia. Ah, bukan banyak mana pun duit dalam tu kalau dah dulu-dulu "simpan lepas tu pecah". Tapi kumpul-kumpul ada la dekat seribu jugak. Kakak jaga kaunter tu pun siap tanya gua dua kali, 'Betul ke nak keluarkan semua ni dik?'. Mau aje gua tangankan akak tuh sambil memberi jawapan. Lepas aje gua withdraw itu money, gua terus pergi kedai permainan video berdekatan dan order Playstation 2 satu. Itu kisah gua pecah tabung jugakla tu kan. 

Ini awal tahun pun gua sudah kasi pecah itu lagi satu tabung. Kali ni tabung pendidikan tinggi gua. PTPTN la tu. Memang duit dalam tabung ni biasanya dapat menampung gua selama satu semester sekadar cukup makan. Tapi, gua dengan tanpa niat dalam hati terus 'memecahkan' tabung ini dengan menghampiri mesin ATM untuk mengeluarkan habis semua duit dalam tu. Satu sen pun aku taknak bagi kau Kasim! Eh, silap. Memang satu sen pun tak tinggal. Eh, silap lagi. Mana boleh keluar duit sen melalui ATM. Jadi, ada la tinggal sekupang dua dalam akaun Perbadanan TABUNG Pendidikan Tinggi Nasional gua. 

Gua pun dengan nawaitu yang baik serta tujuan yang murni pergi ke kedai komputer di Plaza Low Yat berdekatan dan terus memesan komputer satu set dengan monitor LCD 19'' jenama AOC. Jadi, gua pun pulang dengan hati girang sambil mengimbau kembali kenangan gua memecahkan tabung-tabung yang pernah gua encounter. Dari tabung kecil-kecilan untuk membeli DingDang(gua lupa ke nak tulis ni tadi?) sehinggalah kepada peringkat nasional membeli komputer. Ni sekarang tabung Mr. Potato Chips sebelah monitor gua ni pun tunggu masa nak kena pecah.
Amacam? Ganas ke tabiat gua ni? Tu yang gua guna 'gua' kasik nampak ganas sikit....Keh..keh...keh

No comments:

 
Google Analytics Alternative