Wednesday, February 15, 2012

Idea Kontang Poster


Saya merasakan poster filem Melayu terutamanya keluaran MIG sebagai amat membosankan. Layout yang dipaparkan lebih kurang sama saja semuanya. Jika filem hantu, ada layoutnya tersendiri. Jika filem komedi ada design tersendiri. Jadi, ini yang membuatkan poster mereka nampak lebih kurang sama. Wajar saya sifatkan artis kreatif mereka kontang idea dan tidak berani membuat sesuatu yang baru dan segar.


Ini penting kerana poster adalah antara faktor penentu membawa penonton ke pawagam. Mungkin akan ada tipikal Melayu yang tidak kisah mengenai hal poster ini tetapi bagi saya, poster filem amatlah penting sebagai daya penarik penonton untuk datang menonton apatah lagi jika diiklankan dalam akhbar. Harapan saya, MIG segeralah mencari bakat-bakat baru yang lebih bernas dan kreatif dalam menyediakan sebuah poster yang baik. 


Bukan sekadar hanya melepas batuk di tangga kerana setiap kali saya terlihat poster MIG, saya langsung tidak rasa ingin menonton filem mereka. Melihatkan poster mereka saja saya sudah naik muak. 


 Pernah lihat di mana?Ya, Adnan Sempit 1 bukan. Hanya tukar sikit-sikit sahaja.



 Layout yang lebih kurang sama bagi kebanyakan filem genre seram mereka.



Poster yang gagal bersama sebuah filem yang gagal.



Poster hebat sebeginilah yang mewujudkan tanda tanya kepada kita lantas mengajak kita ke pawagam.

No comments:

 
Google Analytics Alternative