Monday, July 02, 2012

Forza Balotelli!


Aku tidak minat dengan pasukan Itali. Kali terakhir aku benar-benar menyokong (sokong bukan bermaksud minat ye) adalah semasa Piala Dunia 2002 di Korea Selatan dan Jepun. Ketika Anh Jung Hwan menanduk masuk gol emas Korea Selatan dalam saingan suku akhir, aku kecewa ya amat. Aku rasa mahu tumbuk saja setiap pemain Korea di situ. Sudahlah Vieri dinafikan penalti, malahan dikenakan pula kad kuning kerana kononnya menjatuhkan badan.

Itulah saja momen aku menyokong Itali. Seterusnya, semasa era 2006, aku bencikan Itali kerana menewaskan pasukan France dalam aksi final. Detik yang takkan dilupa tentulah tandukan Zidane ke dada Materazzi yang berkata lucah kepada Zidane. Ini salah satu taktik kotor Itali. Namun, apa boleh buat kerana jika Zidane stay di padang lagi, sudah tentulah piala bersalut emas itu akan pulang ke tanah Perancis. 

Kejahatan Itali ketika pentas final 2006 disumpah pada saingan 2010 apabila mereka gagal melepasi peringkat kumpulan. Dalam hati aku berkata, "Baruku puas! Baruku puas!". 

Namun, apa yang membuatkan aku kagum dengan pasukan Azzuri di dalam saingan Euro 2012 kali ni adalah kerana penglibatan pemain kelahiran Ghana yang dibesarkan di Itali iaitu Mario Balotelli. Mario Balotelli dibesarkan dengan cara hidup susah kerana setelah ditinggalkan kedua ibubapa kandungnya, dia dijaga oleh keluarga angkat di Itali. Saban hari dicaci maki dengan perkatan berbaur perkauman yang sudah menjadi mainan orang Itali membuatkan beliau gagah hari ini.

Terus-terang aku katakan, aku amat mengagumi pemain yang mempunyai karakter dan jiwa di dalam padang walaupun jiwa itu adalah jiwa memberontak. Daripada jiwa yang memberontak itulah yang akan menjadikan pemain itu bagus dan membesar dengan penuh amarah. Amarah yang dilepaskan ini adalah bagus kerana ia dilepaskan pada tempat yang sepatutnya iaitu di dalam padang bola.

Lihat saja bagaimana Balotelli yang cukup bermasalah ini menjaringkan dua gol ketika bertemu Jerman. Dari riak sambutannya, kita sudah tahu yang beliau mahu 'prove something'. Inilah yang menjadikan seseorang pemain itu mampu cemerlang di atas padang. Tekanan dek kehidupan silam dan bagaimana pengalaman mendewasakan dia menjadi resepi Balotelli.




Tidak hairanlah jika beliau yang cukup terkenal dengan ego dan lagak sombongnya mampu mencurahkan air mata kerana gagal membantu Itali menewaskan Sepanyol pada perlawanan akhir semalam. Air matanya sahaja sudah cukup menceritakan duka lara hatinya. Namun, tabik hormat aku sampaikan pada Mario Balotelli dengan persembahan beliau di Euro 2012 kali ni walaupun dikecam dari segenap sudut, beliau masih mampu berjuang. Perjuangan masih jauh kerana engkau masih muda.

No comments:

 
Google Analytics Alternative