Wednesday, February 06, 2013

Syokkah Kejuruteraan Minyak dan Gas?




Sebenarnya jika anda menjadi seorang jurutera, khususnya seorang jurutera mekanikal, adalah menjadi impian setiap jurutera itu bekerja di dalam bidang Minyak dan Gas atau lebih mesra dipanggil Oil and Gas (O&G). Selain daripada faktor gaji yang besar, kekerapan berjalan ke luar negara adalah pilihan utama bagi mereka yang berminat menceburinya. Saya katakan jurutera mekanikal adalah kerana bidang mekanikal saja yang dilihat mempunyai peluang cerah untuk 'dicampakkan' ke mana-mana bahagian dalam O&G.

Cabang lain kejuruteraan bukannya tak ada, cuma mekanikal yang dilihat lebih besar pilihannya di dalam segmen ini. Bagi saya, adalah satu kerugian jika seseorang jurutera mekanikal itu tidak mengoptimumkan ijazah yang diperolehi jika tidak menyertai segmen yang mampu menjana pendapatan beribu-ribu ini. Namun, bukanlah satu kegagalan sepenuhnya apabila jurutera mekanikal tidak 'terjun' ke bidang O&G sebaliknya, ini antara cara cepat untuk mengumpul wang bagi kegunaan berkahwin atau membeli rumah.

Maka, ia pastinya menjadi impian saya juga untuk bekerja di dalam bidang O&G ini dan apabila mendengar berita kawan-kawan bekerja di Petronas, MMHE, Schlumberger, Oceaneering dan lain-lain, hati siapa yang tidak terbakar. Terbakar ini adalah satu motivasi diri apatah lagi melihat rakan-rakan O&G dengan bangga menayang kemewahan (tayang cek, melancong, kereta mahal) mereka di Facebook. Merasa dengki itu jauh sekali sebaliknya saya jadikan ia satu semangat pada diri untuk menjadi seperti mereka atau menjadi lebih baik lagi.

Namun, bagi adik-adik yang terbaca artikel ini, anda harus ingat bahawa bekerja di O&G bukanlah satu-satunya pilihan yang ada untuk memperolehi pendapatan tinggi. Masih terdapat bidang lain yang masih mampu menyaingi kehebatan bekerja di O&G ini seperti bidang bekalan air, fire fighting, automotif dan macam-macam lagi. Cuma bezanya cepat atau lambat saja. Dan biasanya jurutera O&G ini akan end up menjadi pensyarah. Bayangkan, siapa yang tahan jika sentiasa kerja 6 hari seminggu dan asyik outstation saja. Anak bini macamana? Kehidupan sosial anda? Jadi, jangan ingat wang ringgit saja menjadi impian anda.

Jika boleh, kumpul seberapa banyak pendapatan di O&G dan selepas 10 tahun, sudah boleh mula memohon menjadi pensyarah atau buka bisnes sendiri. Itu sekadar pendapat hasil dari pemerhatian dan cerita rakan-rakanlah. Semuanya terpulang kepada kita. Pendek kata, jika mempunyai ijazah mekanikal, jangan takut untuk ke mana-mana kerana semua rezeki datang daripada-Nya. Malah, kalau tiada ijazah pun anda boleh jadi kaya. Nak atau taknak je. Tapi saya tetap bercita-cita terjun ke O&G satu hari nanti. Doakan saya ye...

392 comments:

1 – 200 of 392   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Kalau kita amik ijazah O&G ... peluangya cerah tak? Lagi lagi untuk perempuan.?

eJAI said...

to anonymous:

Terima kasih atas komen. Jika ada ijazah berkaitan O&G tidak ada masalah langsung, malah ia lebih baik.

Masalah gender/jantina juga bukan satu isu. Ramai jurutera hari ni terdiri daripada para wanita. Bezanya, syarikat mungkin akan meletakkan jurutera wanita di bawah kedinginan aircond manakala lelaki di bawah terik mentari. Heheh...

Anonymous said...

salam,
saya dan rakan-rakan akan melanjutkan pelajaran ke russia dlm bidang engineering.walaubagaimanapun,apabila di russia,penaja hanya memberi pilihan kepada kami samada ingin meneruskan pengajian dalam bidang aviation engineering ataupun marine engineering,saya ingin meminta pendapat daripada saya,bidang yg mana satu lebih menjanjikan peluang pekerjaan kepada saya kelak?saya tutur membuat beberapa kaji selidik tntg universiti di russia yg menawarkan bidang marine engineering tersebut.terdpt salah satu drpadanya fakulti berkaitan "oil and gas structure industry".apakah skop kerja dlm bidang ini?adakah marine engineering berkaitan dgn oil and gas enginerring?

eJAI said...

Wassalam, maaf kerana lewat menjawab.


Bagi saya, anda membuat pilihan tepat jika memilih bidang marine engineering jika meminati bidang oil and gas. Sememangnya aviation tidak berkaitan langsung dengan o&g. mengenai skop itu saya tidaklah berapa tahu tetapi apa yang saya faham, ia berkaitan kejuruteraan berkaitan mengkaji struktur muka bumi dan galian di dalam laut. Sememangnya pihak petronas dan mana2 syarikat O&G ada menawarkan peluang pekerjaan dalam bidang marine engineering. Jangan risau. Selamat berjaya!!

Anonymous said...

assalamualaikum..
saye melanjutkan pelajaran dlm kejuruteraan (mekanikal) di utm,skudai..kalau nk masuk o&g nie pointer kena score brape??dgr cerite memang pyh lau nak dapat keje dlm bidang nie..
mohon pencerahan..
salam

eJAI said...

Waalaikumsalam,

bagi mendapatkan tempat di dalam O&G ni menurut pengalaman saya berdepan dengan interview syarikat2 O&G ni, pointer bagi lulusan IPTA Malaysia harus melebihi 3.5 atau mencecah 3.8. Ini adalah standard yang ditetapkan mana-mana syarikat O&G ni terutamanya Petronas. Namun, jika anda lulusan luar negara, pointer tidak memberikan sebarang masalah walaupun bawah daripada 3.5.

Saya sarankan anda untuk mengambil kursus-kursus tambahan seperti Welding, Boiler Pressure sebagai nilai tambah kepada sijil ijazah anda.

Tq.

Anonymous said...

saya dapat bidang kejuteraan kimia dan gas di uitm shah alam bln september ni , rasa2 susah x bidang ni untruk score dan mendapat pekerjaan, apakah syarat2 yg saya perlukan untuk bekerja di sana,adakah saya perlu juga score 3.5 keaatas di UITM? mohon penjelasan

eJAI said...

Oh, baru nak masuk september ni? baguslah, tak ramai orang dapat bidang itu sekarang ni. syukurlah anda antara orang yang bertuah tu. tiada syarat khas dan khusus pun. kalau boleh dapat atas 3.0 pointer tu pun dah dikira ok. Jangan bimbang tentang alam pekerjaan.

Tak semestinya kena masuk company besar. kadang2 company kecil bagus untuk beri pengalaman dan pendedahan..Jangan bimbang!

Anonymous said...

salam, sy student utm ambik kos kjuruteraan mekanikal. dgr kata org ramai (xdala ramai sgt), pluang utk prempuan jadi jurutera mekanikal nie sgt rendah. i want to hear ur opinions about this issue.

Anonymous said...

salam, sy student utm ambik kos kjuruteraan mekanikal. dgr kata org ramai (xdala ramai sgt), pluang utk prempuan jadi jurutera mekanikal nie sgt rendah. i want to hear ur opinions about this issue.

eJAI said...

Waalaikumsalam,

Sebenarnya isu perempuan menjadi jurutera mekanikal ni subjektif dan bergantung kepada mana-mana syarikat. Ada syarikat yang lebih suka mengambil wanita sebagai pekerja kerana mereka lebih rajin. Ada pula yang tidak mahu ambil kerana skop kerja mereka mungkin lebih banyak travel, outstation, masuk site dan lain2.

Terpulang kepada company sebenarnya. Tapi bagi saya, lulusan UTM sebenarnya tak berdepan sebarang masalah untuk mendapat kerja even kalau anda perempuan sekalipun. Banyak lulusan UTM dari kalangan perempuan berjaya mendapatkan kerja. Jangan risau.. :)

Anonymous said...

Asalammualaikum , saya student di salah satu ipts di shah alam dan saya ambil diploma kemahiran kejuruteraan mekanikal pembuatan , saya nk bertanya apakah peluang pekerjaan yang sesuai ? atau lebih baik saya ambil degree or diploma lanjutan ? saya risau kan bidang pekerjaan untuk masa hadapan saya apabila mengambil diploma kemahiran ini , boleh share sedikit pengalaman .

Anonymous said...

Salam, saya student college dan saya mengikuti kursus kejuruteraan mekanikal pembuatan , saya ingin bertanyakan apakah pekerjaan yang boleh menjamin masa depan saya? dan saya suka melancong juga cuma saya risau kan gaji saya jika salah memilih pekerjaan , saya mohon penjelasan .

Anonymous said...

Salam, saya student college dan saya mengikuti kursus kejuruteraan mekanikal pembuatan , saya ingin bertanyakan apakah pekerjaan yang boleh menjamin masa depan saya? dan saya suka melancong juga cuma saya risau kan gaji saya jika salah memilih pekerjaan , saya mohon penjelasan .

eJAI said...

Salam,

Saya galakkan anda mengambil degree atau diploma lanjutan supaya masa depan anda di dalam bidang kejuruteraan bertambah besar dan luas. Tidak salah jika ambil diploma sahaja namun bagi mendapatkan lebih pengalaman dan angka, saya galakkan anda mengambil degree..

Anonymous said...

Salam.
Saya merupakan salah seorang pelajar institusi pengajian tinggi dgn mengikuti kursus kejuruteraan geomatik. Saya nk bertanya boleh ke kursus kejuruteraan geomatik ni utk pohon kerja dibawah o&g?

eJAI said...

waalaikumsalam,

Kejuruteraan geomatik adalah lebih kurang seperti land surveyor dan skop pembelajarannya sama.

Ya, kursus ni memang boleh pohon kerja di bawah O&G kerana bidang O&G memang memerlukan surveyor bagi mengukur tanah dan sebagainya. Boleh rujuk di blog

http://senaakaba21.blogspot.com/2013/03/geomatik-apa-tu.html

Anonymous said...

salam. blh sy dpt kan email atau fb hanya sekadar nak tanya n share pengalaman shja kerana sy msh baru bekerja dlm industry oil n gas..

eJAI said...

waalaikumsalam,

Sebenarnya saya bukanlah bekerja di sektor oil n gas. Apapun, kalau saudara sudi bercerita pengalaman saudara untuk dikongsikan bersama, saya tiada masalah.

Boleh email saya di izalstar@yahoo.com. Bagi FB pula, apakata saudara like page saya iaitu Persatuan Jurutera Semalaysia. Insyaallah, boleh berkongsi di sana.

SaifulNizam said...

Saya baru sahaja selesai menduduki SPM dan sekarang sedang menunggu keputusan. Saya nak tanya jalan ke arah petroleum engineer ini? Apa yg perlu saya mohon, ambil semua? Dan adakah dgn menjadi mechanical engineer boleh bertukar mnjadi petroleum engineer? Sy harap jawapanya boleh membantu dalam kehidupan saya :)

eJAI said...

Terima kasih saudara kerana sudi singgah di blog ini.

Jalan ke arah petroleum engineer adalah luas. Ia boleh bermula daripada universiti. Anda boleh mengambil mana-mana kursus kejuruteraan seperti awam, mekanikal, elektrikal dan kimia atau geologi. Tidak khusus kepada mana-mana cabang. Semua yang saya sebutkan tadi boleh menjurus kepada kejuruteraan petroleum.

Saya sarankan anda mengambil kejuruteraan mekanikal khusus dalam bidang petroleum atau carigali. Bagi membolehkan ijazah anda lebih berdaya saing, saya juga sarankan anda mengambil ijazah di luar negara berbanding universiti tempatan. Peluang untuk terpilih itu lebih tinggi.

terima kasih.

SaifulNizam said...

Terima kasih atas jawapanya. Soalan sy lagi...

1. Adakah perbezaan antara jurutera kimia dan jurutera petroleum?

2. Apakah IPTA yang menyediakan course oil and gas ini selain IPTS iaitu UTP?

3. Adakah dengan memohon biasiswa dr petronas akan memudahkan saya utk mencapai kerjaya ini?

4. Okay situasi contohlah sebegini, saya baru dapat keputusan semua A kecuali Kimia, adakah saya serta merta gagal?

5. Situasi berikutnya, saya berjaya mendapat semua A dalam SPM. Selepas itu apakah yg harus saya lakukan? dan apakah langkah langkahnya?

Saya betul-betul berharap jawapan anda benar-benar dapat membantu saya. Saya benar-benar tidak tahu dan buntu dan tiada orang yg boleh memberikan saya maklumat tepat. Saya harap anda boleh. Tolonglah saya. InsyaAllah Allah akan memberkati anda :)

eJAI said...

Wah, sungguh panjang soalan saudara. Apapun, saya bukanlah arif sangat pun dalam hal ni namun saya akan cuba memberikan sedikit pendapat.

1. Adakah perbezaan antara jurutera kimia dan jurutera petroleum?
- Jurutera kimia skopnya luas, ia tidak semestinya berada di dalam industri minyak dan gas. Mereka boleh berada di dalam industri air, renewable energy (biogas), marin, bioperubatan dan macam2 lagi. Tugas jurutera kimia di dalam industri minyak dan gas pula lebih spesifik. Menentukan kadar kimia diperlukan bagi rawatan petroleum salah satu contohnya. Ok, bagi jurutera petroleum pula lebih kepada industri petroleum itu sendiri iaitu membuat kajian carigali, pengeluaran petroelum, kajian penggerudian dan lain2.

2. Apakah IPTA yang menyediakan course oil and gas ini selain IPTS iaitu UTP?
- Terdapat banyak IPTA yang menyediakan course kejuruteraan dan terdapat beberapa IPTA yang memberikan penekanan khusus kepada cabang oil and gas ini seperti UTP, UNIMAP, UPM, Uitm (bawah course kimia) dan macam2 IPTS yang lain. Cuba selidik dalam internet.

3. Adakah dengan memohon biasiswa dr petronas akan memudahkan saya utk mencapai kerjaya ini?
- Tak semestinya. Nak dapatkan biasiswa petronas di UTP pun susah juga sebenarnya. Jadi, tak kira mana2 biasiswa atau pinjaman (MARA, PTPTN) boleh anda mohon utk melanjutkan pelajaran. Ia tidak berkaitan dengan apa yang anda ingin mohon dan belajar.

4. Okay situasi contohlah sebegini, saya baru dapat keputusan semua A kecuali Kimia, adakah saya serta merta gagal?
- Kimia dapat berapa? B atau C? Rasanya itu bukan masalah besar. Lainlah kalau Kimia itu gagal terus. Yang penting subjek sains dan matematik haruslah bagus, tidak semestinya A.

5. Situasi berikutnya, saya berjaya mendapat semua A dalam SPM. Selepas itu apakah yg harus saya lakukan? dan apakah langkah langkahnya?
- Saya percaya sebelum SPM, anda perlu mengisi pelbagai borang kemasukan universiti (UPU contohnya) atau politeknik, matrikulasi. Jadi, saya sarankan anda buat pilihan betul semasa mengisi borang tersebut. kalau nak ke industri minyak dan gas, anda boleh pilih mana2 cabang kejuruteraan bergantung pada minat dan juga kebolehan anda. (kalau power kimia, boleh ambil course kejuruteraan kimia dalam borang tersebut). Dan, saya sarankan jika anda seorang pelajar yang pintar dan cemerlang, dapatkan nasihat guru untuk memohon universiti luar negara. Anda boleh memohon Foundation selama setahun di mana2 IPTA dalam Malaysia dan buat Ijazah di universiti luar negara. Ini adalah kerana Petronas/Shell atau mana-mana company oil and gas yang bertaraf multinasional ini SANGAT-SANGAT mengutamakan pelajar Malaysia berkelulusan dari luar negara terlebih dahulu.

Namun, jika anda tidak dapat belajar di luar ngara sekalipun, anda masih berpeluang. Rakan saya cuma belajar Kejuruteraan Mekanikal di UiTM sahaja dan kini sudah bekerja di dalam Petronas atas bantuan pensyarah dalam 'mempromosi' beliau ke syarikat tersebut kerana dia antara pelajar terbaik fakulti.

Lagi satu cara, anda boleh sahaja masuk ke mana-mana IPTA dalam negara dalam mana2 course dan selepas graduasi, anda boleh memilih untuk mengambil kursus INSTEP oleh Petronas. Program ini khusus utk menjadikan anda seorang jurutera petroleum.

Apapun, cuba buat betul2 dalam SPM. Dan banyakkan bertanya pada guru dan rujukan internet. Terima kasih.

SaifulNizam said...

Okay, saya sudah faham sedikit sebanyak. Jadi mcm saya, saya akan ambil course chemical engineering maksudnya? ataupun petroleum engineering? Tapi biasanya saya jarang menjumpai ipta yg menyediakan course petroleum engineering. Adakah petroleum engineering di bawah chemical engineering?

Dan bermaksud kalau saya teruskan dengan apa apa bidang engineering sekalipun, bagaimana course sy ni sebagai contoh mechanical engineer ni boleh bertukar menjadi petroleum engineer? Siapa yg berhak menguruskanya?

eJAI said...

Jarang ada kursus petroleum engineering. Jadi, kalau minat chemical, ambillah chemical engineering kerana di bawah kursus chemical ada pengkhususan industri minyak dan gas. Jadi, tiada masalah.

Jika ambil mekanikal engineer, setahu saya agak kurang pengkhususan di IPTA dalam bidang minyak dan gas. Tetapi, apabila anda sudah graduate dan hendak memilih pekerjaan, tiada masalah untuk ada terjun ke bidang ini dan menjadi petroleum engineer. Yang penting adalah bagaimana anda bijak mencari peluang pekerjaan berkaitan industri ini tidak kira anda jurutera apa sekalipun.

Anonymous said...

salam bro.

saya student dari uia gombak, course engineering mechanical-automotive. saya ada soalan sikit..

1) boleh ke nak apply kerja kat O&G berdasarkan bidang yang saya belajar sekarang?

2) kalau pointer saya bawah 2.5, layak tak nak apply O&G?

:)

eJAI said...

Waalaikumsalam,

1) Tiada masalah rasanya. Dalam course anda tu pun sangat luas skopnya dan tak tertakluk pada automotive sahaja. Jadi, cuba ambil kursus tambahan selepas graduate untuk dapatkan sijil-sijil berkaitan kerja-kerja di O&G. Contohnya, ambil sijil welding.

2) Tu bergantung kepada company sebenarnya. Tapi sejujurnya nak diceritakan melalui pengalaman sendiri dan rakan-rakan, kebanyakan syarikat multinasional dalam O&G ni susah nak ambil student pointer rendah.

Apapun, cuba yang terbaik dahulu dan try naikkan pointer. Dan jangan bimbang, cuba join syarikat-syarikat O&G yang kecil-kecil dahulu untuk dapatkan pengalaman kerja. Dah ada pengalaman baru boleh mintak yang besar-besar.

Orait?

Unknown said...

salam bro, sy ditawarkan program ONG di sebuah ipta. tp pada awalnya sy tlh memilih utk masuk sebuah ipts mengambil kejuruteraan kimia. skrg sy keliru kerana sy tkt silap memilih. bro boleh tidak tolong memberikan pro and con dalam memilih jalan ini? terima kasih...

Anonymous said...

salam, boleh saya tahu apa skop kerja dalam bidang petroleum ni especially for females.

Anonymous said...

salam, boleh saya tahu apa skop kerja dalam bidang petroleum ni especially for females.

eJAI said...

Hai Joe app,

Joe App boleh baca komen-komen saya terhadap soalan yang hampir serupa di atas tu. Bidang kimia juga tidak jauh daripada O&G. Banyak budak Kimia masuk bidang ni kerana ia memang diperlukan pun. Jangan risau.

Hai Anon,

Wassalam, Skop kerja untuk female? Sebenarnya takde beza pun dengan lelaki. Ia terpulang kepada pihak syarikat. Ada syarikat yang akan bezakan sedikit kadar kerja sesuai dengan kemampuan seseorang itu. Kalau perempuan tu tak tahan duduk kat pelantar, bos boleh letak kerja terhad dalam opis je. So, ni terpulang kepada bos atau syarikat sendiri. Skop kerja tetap sama.Jangan bimbang.

Anonymous said...

Bro nak tnya skit course o&g kat uitm fr degree cgpa 2.75. Klau saya yg dpt 2.87 ni agak2 ada chance ke bro?

Anonymous said...

Assalammualaikum...saya pelajar lepasan spm...nak tanya kalau saya nak masuk bidang o&g nih apa yg patut saya isi dlm borang upu yg tengah saya kena isi sekarang..mohon pendapat sikit terima kasih

eJAI said...

Salam, ambil course apa tu ya? Mekanikal ke?

Mengikut pengalaman saya dan rakan-rakan, tiada masalah untuk masuk bidang O&G ni dengan cgpa begitu. Tapi, seperti yang pernah diberitahu sebelum ini, lebih baik kita ambil sijil dan kursus tambahan bagi menguatkan degree kita.

Petronas atau Shell sukar nak ambil budak IPTA tempatan kalau CGPA tak kuat. Priority mereka adalah graduan luar atau CGPA tinggi (atas 3.5).

So, ambil kursus tambahan sebagai nilai tambah kepada kelayakan kita.

Anonymous said...

salam bro, saya lepasan spm yg amat2 berminat dlm bidang O&G ni. tapi atas dasar masa depan keluarga jadi berfikir panjang sbb setahu saya bidang kerjaya ini selalu bkerja dekat pelantar. soalan saya, ade kah terdapat lepasan O&G yang bekerja office? dan adakah tinggi peluang bekas pekerja bidang ini dalam menjadi pensyarah? :)

Unknown said...

Assalamualaikum
saya ambil pilih bidang mechanical engineering di uniten.jadi,saya nak tanya..skop kerja untuk bidang ini macam mana?..mohon penjelasan..

Unknown said...

Assalamualaikum
saya ambil pilih bidang mechanical engineering di uniten.jadi,saya nak tanya..skop kerja untuk bidang ini macam mana?..mohon penjelasan..

eJAI said...

Soalan 1:

salam bro, saya lepasan spm yg amat2 berminat dlm bidang O&G ni. tapi atas dasar masa depan keluarga jadi berfikir panjang sbb setahu saya bidang kerjaya ini selalu bkerja dekat pelantar. soalan saya, ade kah terdapat lepasan O&G yang bekerja office? dan adakah tinggi peluang bekas pekerja bidang ini dalam menjadi pensyarah? :)

Jawapan :

Bidang O&G tidak semestinya bekerja di pelantar sahaja. Ada juga eksekutif yang bekerja di office bagi menguruskan hal-hal berkaitan laporan, pemantauan, audit, membuat rekabentuk dan lain-lain. Terpulang pada syarikat tersebut dan ketika hendak memohon pekerjaan, tanya pada syarikat berkenaan samada ditempatkan di pejabat atau di tapak.

Peluang jadi pensyarah adalah terbuka luas dalam mana-mana bidang asalkan mereka mempunyai kelulusan Master. Jadi, O&G pun boleh jadi pensyarah asalkan anda mempunyai Master.

Soalan 2 :

Assalamualaikum
saya ambil pilih bidang mechanical engineering di uniten.jadi,saya nak tanya..skop kerja untuk bidang ini macam mana?..mohon penjelasan..

Jawapan :

Waalaikumsalam, bidang mekanikal di dalam skop apa tu ya?mekanikal ni luas dan ada banyak cabang. Tapi saya merasakan saudari bertanya skop kerja mekanikal di dalam bidang O&G bukan? Seperti yang telah ditanyakan oleh pembaca sebelum ini, ada banyak cabang yang ditawarkan di dalam O&G jika anda mempunyai kelulusan Mekanikal. Contoh yang saya boleh sebut adalah membuat rekabentuk, membuat quality control, melakukan pemantauan dan progress kerja, melakukan tugas-tugas berkaitan jurutera dan macam-macam lagi.

Anonymous said...

Asalamualaikum,. Saya pelajar lepasan spm 2013,. Adakah berbaloi utk masadapan saya dlm o&g jika saya mengambil diploma kejuruteraan kimia dan sambung degree dalam minyak dan gas di uitm? Apa perlu saya buat semasa belajar utk berkerja dngn syarikat2 o&g?

eJAI said...

Waalaikumsalam,

Tahniah di atas apa jua keputusan spm anda. Ambil diploma dalam kej.kimia dan sambung degree dalam minyak dan gas pastinya sangat berbaloi-baloi. Banyak syarikat O&G mencari pelajar dalam bidang khusus ini dan anda pastinya bertuah jika dapat menempatkan diri di dalam mana-mana IPTA yang menawarkan kursus ini. Jadi, sila ambil peluang keemasan ini.

Mengenai apa yang perlu dibuat, anda hanya perlu hadiri kuliah macam biasa dan jika IPTA anda ada menawarkan kursus secara percuma berkaitan O&G (welding contohnya), ambil kursus itu kerana ia adalah satu nilai tambah buat anda. Kemudian, pastikan anda memilih syarikat O&G ketika anda hendak membuat praktikal supaya anda dapat pendedahan di dalam bidang tersebut. Juga sebagai satu nilai tambah jika anda memohon pekerjaan nanti. Terima kasih.

Anonymous said...

saya ni prempuan,,tp minat sngt dgn 0&G ni..so nak tnya tugas2 yg dilakukan sebagai engineer prempuan kat 0&G??

Anonymous said...

Saya lepasan SPM 13. Jikalau saya melanjutkan pelajaran, diploma in Mechanical Engineering di Politeknik Premier.Seterusnya saya sambung degree di IPTA tertentu sprti UTM, bolehkan menceburi dalam bidang O&G.

eJAI said...

Soalan 1 :

saya ni prempuan,,tp minat sngt dgn 0&G ni..so nak tnya tugas2 yg dilakukan sebagai engineer prempuan kat 0&G??

Jawapan 1 :

Salam, seperti yang telah dijawab oleh beberapa pembaca sebelum ini, isu jantina bukan satu masalah besar. Mengenai bidang tugas engineer perempuan sebenarnya sama seperti engineer lelaki. Namun, ia terpulang kepada syarikat O&G tersebut samada mahu tempatkan anda di pelantar bagi kerja-kerja luar ataupun kerja-kerja di dalam pejabat. O&G tidak hanya duduk di pelantar sahaja sebaliknya, ada bidang tugas di dalam pejabat seperti membuat rekabentuk, membuat laporan, quality control dan bermacam lagi. Tiada beza pun.

Soalan 2 :

Saya lepasan SPM 13. Jikalau saya melanjutkan pelajaran, diploma in Mechanical Engineering di Politeknik Premier.Seterusnya saya sambung degree di IPTA tertentu sprti UTM, bolehkan menceburi dalam bidang O&G.

Jawapan 2 :

Tiada masalah. Tempat anda mengambil diploma tidak banyak memberi impak kepada pemilihan ke dalam bidang O&G. Jika anda mengambil degree di UTM, itu lebih baik kerana UTM adalah salah satu lubuk bagi syarikat-syarikat O&G mencari graduan baru untuk bekerja dengan mereka. Jadi, walaupun anda mengambil diploma di Politeknik, yang penting adalah degree anda. Itu yang menentukan kelayakan anda diterima di dalam bidang O&G. Jadi, buat yang terbaik semasa diploma agar anda boleh memilih kursus yang bagus untuk degree dan semasa di degree, dapatkan CGPA yang bagus supaya diterima bekerja di dalam bidang O&G.

Anonymous said...

Dalam Mechy, course apa yang lebih kepada mendesign jet, kereta dan motor. Adakah course ini memerlukan subjek LK yg cemrlang(A).?

Anonymous said...

asslamualaikum. ipts mana yang awk rasa bagus utk kos kejuruteraan kimia? sebab saya ingt nak buat dip kejuruteraan kimia. tapi kelayakan saya tidak mencukupi syarat ke ipta. jadi saya nak mohon ke ipts dan dalam masa yang sama saya takut ipts tersebut tidak familiar dengan kos kejuruteraan kimia. boleh bagi pandangan awak tak ipts mana yang bagus? dan biasa ramai tak budak permpuan ambil kos ni?

Anonymous said...

o&g ni belajar tentang apa?

iBnU JaLaL said...

mana satu yg ke arah g&o ni?? kimia or mekanikal??????????

Anonymous said...

Salam.. Bro,kalau sya ambik dip mechanical eng di UTM.. Boleh x sya smbung degree utk O&G di utm jgak.?? Sekiranya boleh,brape tempoh msa degree trsebut? Sya benar2 berharap jwapan abg dpat membntu sya kelak di msa hdapan.. Terima kasih =)

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya sangat berminat dengan bidang O&G ini. Tapi, adakah skop dan peluang kerjanya luas? Sekiranya saya sudah menamatkan pengajian dalam bidang ini dan tidak berjaya mendapatkan pekerjaan, adakah saya masih boleh terjun ke bidang2 engineering yg lain? Ataupun adakah bidang pengajian ini sememangnya spesifik utk bidang O&G semata-mata? Selain itu, adakah perempuan susah dipilih utk menceburi bidang O&G ini? Mohon pencerahan. Terima kasih. Jazakallahu khairan. :)

eJAI said...

Soalan 1

Dalam Mechy, course apa yang lebih kepada mendesign jet, kereta dan motor. Adakah course ini memerlukan subjek LK yg cemrlang(A).?

Jawapan - Course aviation dan automotif.

Soalan 2

asslamualaikum. ipts mana yang awk rasa bagus utk kos kejuruteraan kimia? sebab saya ingt nak buat dip kejuruteraan kimia. tapi kelayakan saya tidak mencukupi syarat ke ipta. jadi saya nak mohon ke ipts dan dalam masa yang sama saya takut ipts tersebut tidak familiar dengan kos kejuruteraan kimia. boleh bagi pandangan awak tak ipts mana yang bagus? dan biasa ramai tak budak permpuan ambil kos ni?

Jawapan - Saya pun tidak biasa sangat dengan kos di ipts ni sebab terlalu banyak ipts yang boleh tawarkan kos ini. Contohnya UTP. Boleh cuba google bagi mencari ipts yang sesuai. Biasanya yang ada akreditas itulah yang bagus. Kalau pernah dengar nama ipts tersebut, kiranya ipts tu baguslah. Perempuan pun ramai juga ambil kos kej. kimia ni. Tak perlu risau

Soalan 3

o&g ni belajar tentang apa?

Jawapan - O&G terlampau banyak pecahan. Ada geoteknikal, mekanikal, awam, elektrikal, kimia, struktur dan macam-macam lagi. Cuba search di carian internet dan pilih kos bersesuaian.

Soalan 4

mana satu yg ke arah g&o ni?? kimia or mekanikal??????????

Jawapan - Kedua2nya menjurus ke arah O&G. Dalam kimia, boleh ke cabang lain selain O&G. Begitu juga dengan mekanikal, boleh ke cabang lain selain O&G. Yang pasti, kedua-dua kos ini boleh diaplikasikan di dalam O&G.

Soalan 5

Salam.. Bro,kalau sya ambik dip mechanical eng di UTM.. Boleh x sya smbung degree utk O&G di utm jgak.?? Sekiranya boleh,brape tempoh msa degree trsebut? Sya benar2 berharap jwapan abg dpat membntu sya kelak di msa hdapan.. Terima kasih =)

Jawapan - salam. Tiada masalah untuk sambung di UTM kerana UTM memang mengutamakan pelajar lepasan diploma daripada UTM sendiri bagi menyambung degree. Selepas ada kekosongan setelah kuota UTM diisi, barulah ia dibuka kepada pelajar lepasan diploma IPTA lain. Degree biasanya ambil masa 3 tahun jika daripada diploma.

Soalan 6

Assalamualaikum. Saya sangat berminat dengan bidang O&G ini. Tapi, adakah skop dan peluang kerjanya luas? Sekiranya saya sudah menamatkan pengajian dalam bidang ini dan tidak berjaya mendapatkan pekerjaan, adakah saya masih boleh terjun ke bidang2 engineering yg lain? Ataupun adakah bidang pengajian ini sememangnya spesifik utk bidang O&G semata-mata? Selain itu, adakah perempuan susah dipilih utk menceburi bidang O&G ini? Mohon pencerahan. Terima kasih. Jazakallahu khairan. :)

Jawapan - Skop O&G amatlah luas dan ia bukanlah terhad kepada pekerjaan di pelantar sahaja. Kadang-kadang kita boleh bekerja di syarikat fabricator kepada O&G ni. Contohnya pembuat kren bagi O&G atau pembuat vessel bagi O&G. Ini salah satu contoh bidang melibatkan O&G secara tidak langsung. Saudari masih boleh memilih bidang engineering selain O&G ini, tiada masalah. Contohnya, jika ambil kej. mekanikal, saudari masih boleh memilih pekerjaan di dalam O&G ataupun selain itu asalkan berkaitan mekanikal. Jika ambil kursus spesifik di dalam bidang O&G, adalah lebih baik saudari cuba mendapatkan pekerjaan di dalam bidang O&G terus. Perempuan juga boleh dipilih di dalam bidang ini, jangan bimbang. Cuma, skopnya mungkin lebih terhad berbanding lelaki dan ini sebenarnya satu kelebihan buat perempuan yang kadangkala lebih selesa bekerja di bawah penghawa dingin.


Terima kasih untuk semua soalan. Anda boleh like page Persatuan Jurutera Se-Malaysia di Facebook bagi mendapatkan maklumbalas segera dan info-info berkaitan kejuruteraan.


Anonymous said...

D

Anonymous said...

H

Anonymous said...

Salam bro ejai . Saya belajar di ilp amik kos welding . Bole ke sye keje bhgian o&g . Saya amik tahap 3 jee dan ade lesen welding tajaaN JTM . layak ke saya keje dgn adenya kelulusan tersebut . Tq

Anonymous said...

Salam. Bro. Tahu tak gaji bagi budak lepasan spm daalm bidang kej. Kimia? Dan tahu tak kat mana tempat budak kej. Kimia bekerja? Bukan apa, sy ni budak lepasan spm. Bercadang nak ambil diploma kej. Kimia tapi masih tak tahu prospek kerjaya dia macam mana. Awk boleh terangkan kalau awak tahu?:)

Anonymous said...

Assalamualikum awk. Kalau nak sambung degree in diploma chemical engineering di luar negara, berapa pointer patut saya skor dalam diploma chemical engineering?

Satu lagi, member saya dah habis foundation in sciience dan ingn sambung degree in diploma chemical engineering di ipts. Apakah degree di ipts tu ok? Atau lebih baik ipta? Apakah lepas degree chemical engineering tu dia boleh bekerja di o&g?

Anonymous said...

Pada pendapat awak, lebih baik ambil foundation in science dan sambung degree kej.kimia atapun ambil diploma kejkimia dan sambung degree dalam kej.kimia? Sbb sy minat sangat dengan kimia.tp saya taktahu apa beza dengan dua cara tersebut mohon bantuan awk. Termia kasih :-)

Anonymous said...

assalamualaikum , saya lepasan spm 2013 . Saya mahukan pendapat anda dalam bidang o&g ni . Spm saya takda la gempak mana tapi saya memang berminat o&g ni sejak zaman sekolah lagi . Saya ada apply poli course mechanical dan o&g di KKTM kemaman . Adakah saya boleh bekerja di o&g ? Makcik saya ada suruh saya buat diploma mechanical takpun o&g dan dia suruh saya sambung INSTEP apabila habis diploma nanti . Berapa agaknya pointer untuk boleh sambung INSTEP takpun di syarikat o&g ? Adakah subjek o&g di diploma susah ?

Anonymous said...

Saya berminat nak ambil foundation science dan sambung degree in chemical engineering. Boleh awak kongsi sedikit apa yang saya akan belajr in degree chemical engineering nanti? Saya takut pilihan saya ni salah. :(

eJAI said...

SOALAN 1

Salam bro ejai . Saya belajar di ilp amik kos welding . Bole ke sye keje bhgian o&g . Saya amik tahap 3 jee dan ade lesen welding tajaaN JTM . layak ke saya keje dgn adenya kelulusan tersebut . Tq

JAWAPAN - Wassalam bro,mengenai perkara tersebut saya tidak begitu pasti kerana tidak ada pengalaman berkenaannya. Apapun, saya berpendapat jika anda mempunyai lesen welding JTM, rasanya tiada masalah untuk cuba mohon ke bidang O&G.

SOALAN 2

Salam. Bro. Tahu tak gaji bagi budak lepasan spm daalm bidang kej. Kimia? Dan tahu tak kat mana tempat budak kej. Kimia bekerja? Bukan apa, sy ni budak lepasan spm. Bercadang nak ambil diploma kej. Kimia tapi masih tak tahu prospek kerjaya dia macam mana. Awk boleh terangkan kalau awak tahu?:)

JAWAPAN - Gaji lepasan spm dalam kejuruteraan kimia? Rasanya, maksud saudara tu, lepasan diploma kot. Gaji saya tak pasti tetapi kalau lepasan diploma biasanya RM1800 ke bawah bagi permulaan. Prospek kerjaya dia luas dan boleh masuk O&G juga. Untuk detail, cuba rujuk mana-mana syarikat yang tawarkan pekerjaan lepasan diploma dan lihat bahagian job responsibility.

SOALAN 3

Assalamualikum awk. Kalau nak sambung degree in diploma chemical engineering di luar negara, berapa pointer patut saya skor dalam diploma chemical engineering?

Satu lagi, member saya dah habis foundation in sciience dan ingn sambung degree in diploma chemical engineering di ipts. Apakah degree di ipts tu ok? Atau lebih baik ipta? Apakah lepas degree chemical engineering tu dia boleh bekerja di o&g?

JAWAPAN - POinter yang patut skor biasanya mestilah 3.5 ke atas. Jika bawah daripada itu, ia bergantung kepada nasib dan kekosongan tempat. Bagi nak sambung degree dalam bidang engineering, tak kisah IPTA atau IPTS. Tetapi biasanya, pihak syarikat akan mengutamakan pelajar lepasan IPTA terlebih dahulu. Jika anda benar-benar cemerlang dalam IPTS barulah anda berpeluang untuk merebut tempat. Tiada masalah untuk kerja di O&G walaupun anda di IPTS. Yang penting, result cemerlang. :)

eJAI said...

SOALAN 4

Pada pendapat awak, lebih baik ambil foundation in science dan sambung degree kej.kimia atapun ambil diploma kejkimia dan sambung degree dalam kej.kimia? Sbb sy minat sangat dengan kimia.tp saya taktahu apa beza dengan dua cara tersebut mohon bantuan awk. Termia kasih :-)

JAWAPAN - Ok, memang ada dua cara untuk ke degree. Untuk cara yang cepat, ambil foundation. Diploma biasanya akan habis dalam 3 tahun. Foundation pula hanya setahun tetapi harus diingat, ia memadatkan kesemua mata pelajaran daripada 3 tahun kepada 1 tahun. Jadi, ambil foundation agak tough dan perlu fokus. Diploma pula anda boleh main-main sikit. Heheh. Apapun, terpulang kepada anda. Jika anda mampu hadapi cabaran dan seorang yang suka belajar + fokus, ambillah foundation kerana ia menjimatkan masa.

SOALAN 5

assalamualaikum , saya lepasan spm 2013 . Saya mahukan pendapat anda dalam bidang o&g ni . Spm saya takda la gempak mana tapi saya memang berminat o&g ni sejak zaman sekolah lagi . Saya ada apply poli course mechanical dan o&g di KKTM kemaman . Adakah saya boleh bekerja di o&g ? Makcik saya ada suruh saya buat diploma mechanical takpun o&g dan dia suruh saya sambung INSTEP apabila habis diploma nanti . Berapa agaknya pointer untuk boleh sambung INSTEP takpun di syarikat o&g ? Adakah subjek o&g di diploma susah ?

JAWAPAN - Jika dapat course di KKTM itu sebenarnya agak bagus kerana ia menjadikan anda pekerja mahir. Namun, seperti yang makcik anda sarankan untuk sambung INSTEP setelah tamat diploma, ia lebih bagus kerana anda berpeluang cerah untuk diterima bekerja di O&G seperti Petronas. Untuk pointer tu, perlu sekurang-kurangnya atas 3.0. Lebih baik, atas 3.5 kerana saingan makin tinggi sekarang. Kemudian, di INSTEP akan ada temuduga bagi memastikan samada anda mampu diterima di INSTEP atau tidak. Jadi, buat betul-betul untuk layak ke INSTEP.

SOALAN 6

Saya berminat nak ambil foundation science dan sambung degree in chemical engineering. Boleh awak kongsi sedikit apa yang saya akan belajr in degree chemical engineering nanti? Saya takut pilihan saya ni salah. :(

JAWAPAN - Sejujurnya, saya pun tidak begitu arif mengenai skop pembelajaran di dalam kej. kimia ni. Apapun, jangan risau, jika awak punyai minat yang tinggi dalam kimia, tak menjadi masalah dan sudah tentu, kej. kimia adalah salah satu cabang di dalam bidang O&G (jika nak masuk O&G lah). Pilihan anda itu tepat.

Anonymous said...

Salam bang..saya pljr lpasan SPM 2013..saya mndpt tawàran Unikl dlm foundation in science n technology(engineering)..saya agak brminat dlm bdang o&g nie..agak2 unikl mna yg trbaik untk saya smbung degree dlm bdang o&g..
Saya harap abg dpt mmbantu saya dlm mnyelesaikn masalah saya INI..trima ksih..

eJAI said...

Waalaikumsalam,

UNIKL mana yang terbaik tu sebenarnya agak susah dan subjektif untuk dijawab ditambah pula dengan saya yang tiada pengalaman belajar di UNIKL. Apapun, saya yakin, jika anda mengambil kursus tersebut di mana-mana sekalipun, ia pasti tidak menjadi satu masalah untuk anda masuk ke bidang O&G ni.

Anonymous said...

hai,

seperti yang kita tahu petronas mempunyai univrsiti sendiri. sudah tentu ramai graduan yg menuntut di sana akn diambl bkrja bersma. kputusn sya tidak melayakkan saya untuk mengikuti program ini. sya memang ingin memasuki bidang o&g. jadi saya ingin melanjutkan pljrn sama ada di ums ataupun unimas. soalan sya:

1. masih ada peluang yg luas utk graduan universiti lain utk menyertai bidang ini dlm kerjaya terutama petronas?
2. sya tidak menyukai sub fizik wlaupun result sya cemerlang dlm bidang ini. namun saya rasakan kimia serasi dengan saya. result pun lebih kurang bagi kedua subjek. perlukah saya mengambil kejuruteraan mekanikal ataupun kejuruteraan kimia sebagai jurusan kelak jika ingin terjun ke bidang o&g?
3. adakah kjruteraan mkanikal tertumpu pd pembelajaran fizik?
4. adakah kjuruteraan kimia memerlukan kita utk bljar di dlm lab saja atau prlu melakukan prkara yg lebih kurang dgn kjuruteraan mekanikal?
5. antara kejuruteraan kimia(pure) atau kjuteraan kimia (gas), mn satu lebih baik?

terima kasih...

Anonymous said...

hai,
seperti yang kita tahu petronas mempunyai univrsiti sendiri. sudah tentu ramai graduan yg menuntut di sana akn diambl bkrja bersma. kputusn sya tidak melayakkan saya untuk mengikuti program ini. sya memang ingin memasuki bidang o&g. jadi saya ingin melanjutkan pljrn sama ada di ums ataupun unimas. soalan sya:

1. masih ada peluang yg luas utk graduan universiti lain utk menyertai bidang ini dlm kerjaya terutama petronas?
2. sya tidak menyukai sub fizik wlaupun result sya cemerlang dlm bidang ini. namun saya rasakan kimia serasi dengan saya. result pun lebih kurang bagi kedua subjek. perlukah saya mengambil kejuruteraan mekanikal ataupun kejuruteraan kimia sebagai jurusan kelak jika ingin terjun ke bidang o&g?
3. adakah kjruteraan mkanikal tertumpu pd pembelajaran fizik?
4. adakah kjuruteraan kimia memerlukan kita utk bljar di dlm lab saja atau prlu melakukan prkara yg lebih kurang dgn kjuruteraan mekanikal?
5. antara kejuteraan kimia(pure) atau kejuruteraan kimia (gas), mana satu lebih baik utk menyertai bidang ini?

terima kasih...

eJAI said...

1. masih ada peluang yg luas utk graduan universiti lain utk menyertai bidang ini dlm kerjaya terutama petronas?

- Ya, masih ada. Dan juga banyak. Petronas biasanya mengutamakan graduan daripada luar negara atau jika anda berada di dalam negara sekalipun, pointer yang tinggi membolehkan anda join petronas. jangan risau.

2. sya tidak menyukai sub fizik wlaupun result sya cemerlang dlm bidang ini. namun saya rasakan kimia serasi dengan saya. result pun lebih kurang bagi kedua subjek. perlukah saya mengambil kejuruteraan mekanikal ataupun kejuruteraan kimia sebagai jurusan kelak jika ingin terjun ke bidang o&g?

-Ambillah berdasarkan minat. jika minat kimia, ambillah kimia. Insyaallah kita akan lebih berjaya jika buat sesuatu berdasarkan minat.

3. adakah kjruteraan mkanikal tertumpu pd pembelajaran fizik?

- Tidak juga, namun ia menguasai kejuruteraan mekanikal lebih kurang 60%.


4. adakah kjuruteraan kimia memerlukan kita utk bljar di dlm lab saja atau prlu melakukan prkara yg lebih kurang dgn kjuruteraan mekanikal?

-Tidak. Tidak semestinya di lab sahaja. Ia mempunyai banyak subjek dan boleh dikatakan mirip kejuruteraan mekanikal.


5. antara kejuteraan kimia(pure) atau kejuruteraan kimia (gas), mana satu lebih baik utk menyertai bidang ini?

-Maaf, saya tiada info mengenai itu. Apapun, saya merasakan jika anda mengambil kimia (pure), anda boleh pergi banyak cabang lain dalam kimia. Jika anda ambil kimia (gas), sudah tentu, bidang anda hanya dalam kimia gas sahaja. Sama macam mekanikal (pure), boleh pergi banyak cabang lain seperti industri, automotif, oil and gas.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya nk tnye la. Sy ni mmg minat kat bidang O&G ni. Saya mohon asasi kejuruteraan kat uitm. Kalau dpt nnti. degree boleh ambil bidang kejuruteraan yg lain lah ni. Sy betul2 tak paham lah. Kalau macam tu nk ambil bidang engineering yg mana ye. Tq

Anonymous said...

Tq

syazwanimohd said...

salam bro ejai, sy lepasan spm 2013,seorg perempuan dan result sy baru2 ini 8A 1B...
sy nk mintk pndapat brader. sy telh memohon biasiswa mara untuk kursus diploma in marine engineering di unikl, sy turut menerima tawaran untk buat foundation in science tech di unikl.. menurut kounselor, diploma lebih membantu sy untuk mnjd seorg marine engineer.
yg manakah lebih baik, buat diploma atau foundation/asasi?
2. adakah bidg marine engineering mmbolehkan sy bekerja di bidang oil & gas?

Unknown said...

marine engineering boleh menjurus kepada bidang oil n gas tak?
if result 8A 1 B, better foundation/asasi yg jimat masa tu or buat diploma?
cos cikgu cakap buat diploma, lg ok sbb byk skill akn diajar.
help me plis?

Hazmi said...

1) Saya mempunyai persoalan, boleh saudara terangkan perbezaan kejuruteraan elektrik dan kejuruteraan mekanikal dalam konteks yang menjurus kepada bidang minyak dan gas(O&G)?

2) Sebagai contoh, jika saya mengambil kejuruteraan elektrik dan subjek elektifnya, instrumentasi dan kawalan. Adakah saya masih berpeluang menceburi bidang minyak dan gas(O&G)?

Anonymous said...

Terima kasih atas info nya ,
saya akan masuk ke university tnb dalam bidang asasi engineering mechanical ,saya cuma nak tahu situasi belajar subjek ini , adakah perlu struggle sprti medic ? banyak hafal ? banyak sy dengar pljr engineering masok tahun dua dah x leyh survive dan mereka tuka ke bidang lain , kalau boleh mohon pencerahan suasana belajar , subkek , susah gila2 ke bidang nh ? , sebab saya pelajar taklah bijak , just average student , spm pon 8a ,
MOHON SANGAT JAWAPAN

Anonymous said...

assalamualaikum,saya mendapat tawaran diploma kejuruteraan mekanikal..tetapi saya tidak brpa mengetahui tntg mekanikal,apa yg akn dipelajari,subjek apa yg perlu saya tekakn dan adakah pembelajaran kos ini perlukn praktikal yg bnyk atau pun bagaimna.?saya ingin mendapat info lebih lanjut mengenai kos ini..hehe saya memerlukan respon awak dgn cepat..maaf mngangu hehe

Unknown said...

Salam bang.. sy dpt offer diploma in mechnical engineering.. nk tnye bagaimana nk skor 3.5 and above dlm course ini?

Unknown said...

Salam bro.. sy dpt offer in mechanical engineering di uitm. Sy nk mntak bro bg pendapat mcm mne cara blajar untuk mendapat pointer 3.5 and above? Tlong bg pandangan

Alif Zulsyamim said...

Assalamualaikum ,
Saya akan melanjutkan pelajaran dalam diploma kejuruteraan kimia di uitm pada bulan depan . Soalan saya , sekiranya saya ingin ke bidang oil and gases ini , adakah kos kejuruteraan kimia ini membantu ? Kerana apa yang saya lihat ramai orang yang berkata bahawa untuk masuk dalam bidang tersebut perlu ada kejuruteraan mekanikal . Bagaimana pula dengan kejuruteraan kimia ? Harap dapat membantu . Terima kasih

eJAI said...

Soalan

Assalamualaikum. Saya nk tnye la. Sy ni mmg minat kat bidang O&G ni. Saya mohon asasi kejuruteraan kat uitm. Kalau dpt nnti. degree boleh ambil bidang kejuruteraan yg lain lah ni. Sy betul2 tak paham lah. Kalau macam tu nk ambil bidang engineering yg mana ye. Tq

Jawapan

Asasi kejuruteraan merangkumi skop yang agak general. Jadi, masa degree nanti, ambil skop yang lebih kecil. Contohnya macam mekanikal, kimia atau lain-lain. Terpulanglah..

eJAI said...

salam bro ejai, sy lepasan spm 2013,seorg perempuan dan result sy baru2 ini 8A 1B...
sy nk mintk pndapat brader. sy telh memohon biasiswa mara untuk kursus diploma in marine engineering di unikl, sy turut menerima tawaran untk buat foundation in science tech di unikl.. menurut kounselor, diploma lebih membantu sy untuk mnjd seorg marine engineer.
yg manakah lebih baik, buat diploma atau foundation/asasi?
2. adakah bidg marine engineering mmbolehkan sy bekerja di bidang oil & gas?

Jawapan

Wassalam, antara diploma dan asasi ni tak jauh beza. Diploma ambil masa sedikit sebab dia tiga tahun belajar sedangkan asasi cuma setahun. So, kalau pintar dan boleh catchup cepat dalam pelajaran, baik ambil asasi sebab jimatkan masa. Namun memandangkan asasi tawar science tech, lebih baik anda ambil marine engineering kerana marine engineering ni memang boleh menjurus kepada Oil and Gas. Pilihan yang tepat.

eJAI said...

Soalan

marine engineering boleh menjurus kepada bidang oil n gas tak?
if result 8A 1 B, better foundation/asasi yg jimat masa tu or buat diploma?
cos cikgu cakap buat diploma, lg ok sbb byk skill akn diajar.
help me plis?

Jawapan

Boleh rujuk jawapan saya kepada soalan syazwani sebelum ini. TQ.

eJAI said...

Soalan

Hazmi said...

1) Saya mempunyai persoalan, boleh saudara terangkan perbezaan kejuruteraan elektrik dan kejuruteraan mekanikal dalam konteks yang menjurus kepada bidang minyak dan gas(O&G)?

2) Sebagai contoh, jika saya mengambil kejuruteraan elektrik dan subjek elektifnya, instrumentasi dan kawalan. Adakah saya masih berpeluang menceburi bidang minyak dan gas(O&G)?

Jawapan

1) Perbezaan terlalu banyak. Dalam subjek mekanikal pun anda akan belajar mengenai asas elektrik. Begitu juga dengan subjek eletrik, ada juga belajar mengenai fizik dan perkaitan mekanikal. Perbezaan dalam konteks O&G ni pun lebih kurang dengan apa yang anda belajar di U. Pendek kata, belajar elektrikal, kita akan buat kerja elektrikal seperti cable calculation, design power supply, design transformer untuk pelantar dan macam-macam lagi.

2) Subjek instrumentasi dan kawalan memang ada berkaitan dengan O&G. Tak perlu risau kerana ia memang diperlukan pun bagi mengawal dan memantau status mesin-mesin dan sebagainya. Tu salah satu contoh lah.

TQ.

eJAI said...

Soalan

Anonymous said...

Terima kasih atas info nya ,
saya akan masuk ke university tnb dalam bidang asasi engineering mechanical ,saya cuma nak tahu situasi belajar subjek ini , adakah perlu struggle sprti medic ? banyak hafal ? banyak sy dengar pljr engineering masok tahun dua dah x leyh survive dan mereka tuka ke bidang lain , kalau boleh mohon pencerahan suasana belajar , subkek , susah gila2 ke bidang nh ? , sebab saya pelajar taklah bijak , just average student , spm pon 8a ,
MOHON SANGAT JAWAPAN

Jawapan

Tuan, dalam belajar, takde benda yang senang. Tetapi selagi ada minat dan semangat ingin tahu yang tinggi, takkan jadi masalah. Saya dulu pun bukan SPM 8A pun, namun alhamdulillah dapat juga jadi jurutera mekanikal. Jadi, kena tanamkan minat ingin tahu yang tinggi. Subjek ni tak banyak hafal. Just ada sikit-sikit jelah.

Banyak pengiraan dan kena catchup cepat kalau mana tak tahu dari mula tu. Sebab kalau tak tahu dari mula, memang susah nak follow sampai habis. Pendek kata, tahun pertama ni kena banyak buat latihan dan study. Jangan tunggu masa exam je study.Yang lain tak tahan tu sebab tahun pertama dah main-main dan tak serius. Selamat berjaya tuan!

eJAI said...

Soalan

Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum,saya mendapat tawaran diploma kejuruteraan mekanikal..tetapi saya tidak brpa mengetahui tntg mekanikal,apa yg akn dipelajari,subjek apa yg perlu saya tekakn dan adakah pembelajaran kos ini perlukn praktikal yg bnyk atau pun bagaimna.?saya ingin mendapat info lebih lanjut mengenai kos ini..hehe saya memerlukan respon awak dgn cepat..maaf mngangu hehe

Jawapan

Cik anon boleh refer jawapan saya sebelum post yang ini. Praktikal banyak bila nak dekat tahun kedua dan ketiga je. Tapi praktikal yang luar U, cuma sekali je. Jangan bimbang. Mekanikal la paling mudah antara awam dan elektrik. Dan paling senang buat duit...hehehehe

eJAI said...

Soalan

Asyran Azriel said...

Salam bro.. sy dpt offer in mechanical engineering di uitm. Sy nk mntak bro bg pendapat mcm mne cara blajar untuk mendapat pointer 3.5 and above? Tlong bg pandangan

Jawapan

Waalaikumsalam, senang je mekanikal ni. Cara belajar dia buat study group ramai-ramai dan kongsi nota. Kadang-kadang kalau tak berkesan, study sendiri subjek yang susah sebaik saja lepas kelas. Jangan balik rumah atau hostel tak study langsung. Study jugak sikit dan cuba tengok nota-nota lecturer.

eJAI said...

Soalan

MUHAMAD ALIF ZULSYAMIM said...

Assalamualaikum ,
Saya akan melanjutkan pelajaran dalam diploma kejuruteraan kimia di uitm pada bulan depan . Soalan saya , sekiranya saya ingin ke bidang oil and gases ini , adakah kos kejuruteraan kimia ini membantu ? Kerana apa yang saya lihat ramai orang yang berkata bahawa untuk masuk dalam bidang tersebut perlu ada kejuruteraan mekanikal . Bagaimana pula dengan kejuruteraan kimia ? Harap dapat membantu . Terima kasih

Jawapan

Wassalam, mereka yang mengatakan kejuruteraan kimia tiada kaitan dengan O&G adalah mereka yang tidak tahu apa-apa mengenai kejuruteraan kimia. Sebenarnya, kej. kimia adalah antara cabang yang mudah untuk menyertai O&G selain mekanikal.

Mahathir said...

Assalamualaikum....sy nk tnya ni boleh? Sy minat dlm bidang oil and gas ni... Dan sy dpt asasi dkt uiam... Tp degree dkt uiam ni ada kejuruteraan pembuatan, bahan , dan automotif ja... Yg lain x berkenaan... Bidang apa yg sesuai untuk sya amik supaya sy berpluang mnceburi oil and gas.... Slain tu sy x faham mksod amik sijil tmbahan lepas degree tu... Mksod dy kna blajar lagi ke ? Atau master? Atau lain2?? Mohon bantu...

Mahathir said...

Assalamualaikum.... Sy nk tnya sikit boleh? Sy dpt asasi uiam... Tp degree dkt sana ada kejuruteraan bahan, pembuatan , automotif, mekatronik sahaja... Yg mana prlu sy amik ya? Sy buntu... Sy mmg minat oil and gas ni ... Lagi satu , sy pning apa mksodnya sijil tambahan slpas degree? Master ke? Atau sijil lain? Cnth sijil itu apa ya?Mohon bantu...

Mahathir said...

Assalamualaikum.... Sy nk tnya sikit boleh? Sy dpt asasi uiam... Tp degree dkt sana ada kejuruteraan bahan, pembuatan , automotif, mekatronik sahaja... Yg mana prlu sy amik ya? Sy buntu... Sy mmg minat oil and gas ni ... Lagi satu , sy pning apa mksodnya sijil tambahan slpas degree? Master ke? Atau sijil lain? Contonya sijil apa ya?Mohon bantu...

Anonymous said...

Asslmmualaikum,sya pljar lepasan SPM 2013,dan tgh stdy diploma course Chemical engineering technology(Process) dkt Unikl Micet,alor gajah.kontrak saya stdy dkt sni adlh dploma smpai degree slama 5tahun dan jika pointr sy dlm dlpma 3.5 above evry smeter,saya dpt sambg dgree lg 2thun dkt unvrsti luar ngra..lepas tu skrg saya dpt tawaran drpda Uitm Arau utk sambung diploma dlm course kimia perindustrian slma 3thun..
pada pendpt abg,yg mna lbih baik dan menguntungkn dlm pluang pkrjaan? dan boleh membwa saya ke o&g ?
sya hrap sgt awk dpt bg pndpt sb sy xthu n xda knlan/fmly yg brpgalaman...tolong eh
terima kasih :)

eJAI said...

Soalan

Assalamualaikum....sy nk tnya ni boleh? Sy minat dlm bidang oil and gas ni... Dan sy dpt asasi dkt uiam... Tp degree dkt uiam ni ada kejuruteraan pembuatan, bahan , dan automotif ja... Yg lain x berkenaan... Bidang apa yg sesuai untuk sya amik supaya sy berpluang mnceburi oil and gas.... Slain tu sy x faham mksod amik sijil tmbahan lepas degree tu... Mksod dy kna blajar lagi ke ? Atau master? Atau lain2?? Mohon bantu..

Jawapan

Wassalam, bidang kejuruteraan pembuatan yang nampak hampir kepada oil and gas tersebut. Boleh cuba dahulu. Sijil tambahan tu contohnya dalam bidang welding, ada beberapa kursus yang boleh kita ambil contohnya seperti welding inspector, API untuk pressure vessel dan lain-lain. Sijil ni kalau ada, lagi baik sebab company oil and gas memang mencari mereka yang ada skill selain daripada sijil degree semata-mata. Namun, tak ambil pun takde masalah

Soalan

Asslmmualaikum,sya pljar lepasan SPM 2013,dan tgh stdy diploma course Chemical engineering technology(Process) dkt Unikl Micet,alor gajah.kontrak saya stdy dkt sni adlh dploma smpai degree slama 5tahun dan jika pointr sy dlm dlpma 3.5 above evry smeter,saya dpt sambg dgree lg 2thun dkt unvrsti luar ngra..lepas tu skrg saya dpt tawaran drpda Uitm Arau utk sambung diploma dlm course kimia perindustrian slma 3thun..
pada pendpt abg,yg mna lbih baik dan menguntungkn dlm pluang pkrjaan? dan boleh membwa saya ke o&g ?
sya hrap sgt awk dpt bg pndpt sb sy xthu n xda knlan/fmly yg brpgalaman...tolong eh
terima kasih :)

Jawapan

soalan ni saya sudah jawap terus kepada email Tasha. Namun, saya pastekan di sini supaya orang lain boleh baca sekali ya.

Bagi pendapat saya, jika tasha tengah study kimia (proses) di bawah Unikl dan ditawarkan universiti luar negara jika dapat pointer 3.5, adalah lebih baik tasha stay di Unikl tersebut. Bidang kimia (proses) sebenarnya lebih dekat kepada Oil and Gas berbanding kimia industri. Kimia perindustrian ni skop dia lebih besar dan kemungkinan tak spesifik untuk oil and gas. Jadi, susah untuk company oil and gas terima graduan kimia perindustrian. Ini berdasarkan pemerhatian saya la.

Lagipun, satu kelebihan yang tasha dapat adalah peluang melanjutkan pengajian di luar negara. Ini kelebihan paling besar jika tasha dapat pointer 3.5 dan ke atas. Sebab syarikat2 besar oil and gas akan mencari graduan luar negara contohnya macam Petronas, Shell, Exxon Mobil, Schlumberger. Tu satu hakikat yang tak dinafikan.

Terpulang pada tasha. Jika minat kimia (proses), better teruskan di Unikl. Tapi jika rasa berminat pada kimia Perindustrian, masuklah Uitm Arau. Mungkin ada nasib dapat join oil and gas.

Unknown said...

Hai . Saya nak tnya kursus kursus tambah seperti welding, boiler pressure tu macam mana nk ambik dan masa bika ye ?

Tq :)

Unknown said...

Hai . Saya nak tnye kursus kursus tambahan tu nak ambik bila? Dekat mana ? Macam mana ?

Tq :)

Unknown said...

Hai . Saya nak tnya kursus kursus tambah seperti welding, boiler pressure tu macam mana nk ambik dan masa bika ye ?

Tq :)

Unknown said...

Hai . Saya nak tnya kursus kursus tambah seperti welding, boiler pressure tu macam mana nk ambik dan masa bika ye ?

Tq :)

Anonymous said...

salam.. saya lepas SPM.. saya cadang nak amik course Dip. Teknologi Kejuruteraan ( Oil & Gas )di ADTEC atau Dip. Teknologi Mekanikal ( Gas ) di IKM..(kemahiran) antara salah satu course sebegini? yang mana akan tertumpu peluang yang cerah dalam pekerjaan oil n gas? kalau tidak mengikut syarikat yg dipilih..

eJAI said...

SOALAN

Saya nak tnya kursus kursus tambah seperti welding, boiler pressure tu macam mana nk ambik dan masa bika ye ?

JAWAPAN

Kursus tambahan boleh diambil bila-bila masa. Semasa belajar atau selepas belajar pun boleh. Tetapi sesetengah U, contohnya UiTM ada menawarkan peluang kepada pelajarnya untuk mengambil kursus welding (CSWIP 3.0) secara percuma ketika tahun akhir. Jadi, tengok U tempat anda belajar.

eJAI said...

SOALAN

salam.. saya lepas SPM.. saya cadang nak amik course Dip. Teknologi Kejuruteraan ( Oil & Gas )di ADTEC atau Dip. Teknologi Mekanikal ( Gas ) di IKM..(kemahiran) antara salah satu course sebegini? yang mana akan tertumpu peluang yang cerah dalam pekerjaan oil n gas? kalau tidak mengikut syarikat yg dipilih..

JAWAPAN

Wassalam, saranan dan pandangan saya lebih baik anda ambil Dip. Teknologi Kejuruteraan (Oil & Gas) di ADTEC kerana ia kursus terus kepada bidang O&G. Manakala kursus di IKM tu bertajuk (Gas) dan kemungkinan ia bersifat general. Namun, apakata anda rujuk laman web yang ada, guru-guru atau rakan-rakan yang ada di IKM untuk kepastian. Itu hanya saranan saya sajalah.

Anonymous said...

maaf.. kalau anda tahu.. apakah sijil/lesen apa lagi yg akan menguatkan permohonan kerja di offshore.. selain cswp , osh , dsb..

Anonymous said...

Salam...saya lepasan matrikulasi ...result saya >2.0 ...soo leps ni saya nak truskn pemblajaran saya dlm bidang oil and gas..iaitu degree instrument kat unikl insya Allah ..adakah bidang ini berkait rapat dgn bidang oil and gas...adakah bidang ini mampu menjana masa depan saya dan juga peluang utk bekerja ?Uni mana yg bagus dlm bidang ini utk IPTS ? Terima kasih ..maaf soalan berbelit

eJAI said...

Salam,

Selain CSWIP, OSH atau DOSH, ada juga API bagi Pressure Vessel. Jika ada maklumat tambahan lagi, saya akan beritahu kemudian.

Anonymous said...

Salam bro.. nak tnye ni... saya graduate dlm bidang ukur tanah.. tp takat diploma aje lah.. so dpt ker nk masok bidang ni??? Dioerg dpt terime ker kalo kite apply instep? ???

Anonymous said...

Salam bro.. nak tnye ni... saya graduate dlm bidang ukur tanah.. tp takat diploma aje lah.. so dpt ker nk masok bidang ni??? Dioerg dpt terime ker kalo kite apply instep? ???

eJAI said...

wassalam,

Kalau diploma boleh cuba masuk instep. Takde masalah. Selamat berjaya!

Unknown said...

salam,saya merupakan student diploma kejuruteraan kimia di utim semester 1.saya baru sahaja masuk pada 1.6 haritu.saya mengalami kekeliruan tentang pekerjaan jurutera kimia.sebenarnya apa jawatan mereka dalam syarikat seperti oil and gas atau syarikat makanan.dan ape yg mereka lakukan.dah banyak research saya buat tapi bagi saya semuanya terlalu umum.

Anonymous said...

Salam bro, saya baru dapat tawaran degree in instrumentation and control kat unikl? Bidang ni boleh kejer kat oil n gas tak?

eJAI said...

SOALAN

Salam...saya lepasan matrikulasi ...result saya >2.0 ...soo leps ni saya nak truskn pemblajaran saya dlm bidang oil and gas..iaitu degree instrument kat unikl insya Allah ..adakah bidang ini berkait rapat dgn bidang oil and gas...adakah bidang ini mampu menjana masa depan saya dan juga peluang utk bekerja ?Uni mana yg bagus dlm bidang ini utk IPTS ? Terima kasih ..maaf soalan berbelit

JAWAPAN

Degree instrument di UNIKL memang tiada masalah untuk dapat kerja di dalam bidang O&G. Kalau IPTS mana bagus tu saya kurang pasti tapi Unikl ni antara yang terbaik. Yang penting dapatkan result yang bagus untuk degree nanti.


SOALAN

Salam bro.. nak tnye ni... saya graduate dlm bidang ukur tanah.. tp takat diploma aje lah.. so dpt ker nk masok bidang ni??? Dioerg dpt terime ker kalo kite apply instep? ???

JAWAPAN

Bidang ukur Tanah memang diperlukan di dalam O&G. Dan Instep memang menerima permohonan melalui diploma sahaja. Tiada menerusi degree.


SOALAN

salam,saya merupakan student diploma kejuruteraan kimia di utim semester 1.saya baru sahaja masuk pada 1.6 haritu.saya mengalami kekeliruan tentang pekerjaan jurutera kimia.sebenarnya apa jawatan mereka dalam syarikat seperti oil and gas atau syarikat makanan.dan ape yg mereka lakukan.dah banyak research saya buat tapi bagi saya semuanya terlalu umum.

JAWAPAN

Apa yang anda belajar itulah yang anda buat. Hehe. Jurutera kimia ni boleh buat rekabentuk bagi kuantiti bahan kimia yang diperlukan bagi menyuling petroleum (untuk penapisan). Sama macam loji air. Jurutera kimia perlu design berapa banyak kuantiti kimia diperlukan bagi pendosan kapur, alum dan lain-lain bagi membekalkan air bersih. Lebih kuranglah dengan petroleum.



SOALAN

Salam bro, saya baru dapat tawaran degree in instrumentation and control kat unikl? Bidang ni boleh kejer kat oil n gas tak?

JAWAPAN

Degree instrumentation memang diperlukan di dalam bidang petroleum bagi menyelia system SCADA untuk level petroleum dalam tank. Jangan risau.

Anonymous said...

Hi. Is it possible for civil engineering student to take part in oil and gas industry?

And how to become a pipeline engineer?

Btw im from UNITEN, thank you :)


Anonymous said...

assalamualaikum .. saya ingin bertanya .. sekiranya saya mendapat tawaran mara untuk bidang kejuruteraan petroleum .. wajarkah saya as perempuan menerima tawaran tersebut ??

eJAI said...

SOALAN

assalamualaikum .. saya ingin bertanya .. sekiranya saya mendapat tawaran mara untuk bidang kejuruteraan petroleum .. wajarkah saya as perempuan menerima tawaran tersebut ??

JAWAPAN

Waalaikumsalam. Jika anda mendapat tawaran mara maksudnya biasiswakah atau UiTM? Atau kolej mara? Jika mana-mana mara sekalipun, itu adalah bidang terbaik yang tidak ramai orang boleh dapat. Anda bertuah! Tiada masalah perempuan atau lelaki. Dalam bidang pekerjaan nanti pun, anda tidak akan buat kerja yang lelaki sepatutnya buat. jangan risau. Selamat berjaya!

Anonymous said...

Assalamualaikum..saya terbaca entri saudara ini dan saya sangat tertarik.saya merupakan graduan UIAM dalam bidang kejuruteraan mekanikal-Automotif & baru sahaja menamatkan pengajian bulan lepas(June). Saya ingin bertanya, adakah boleh saya masuk bidang O&G ini? adakah saya perlu hadiri kursus tertentu sebelum diterima? CGPA saya tidaklah setinggi 3.5 tapi masih atas 3.0..saya pun bingung..pada pandangan saudara, apa yang boleh saya lakukan? Jasa saudara memberi pendapat sangat-sangat saya hargai..

eJAI said...

SOALAN

Assalamualaikum..saya terbaca entri saudara ini dan saya sangat tertarik.saya merupakan graduan UIAM dalam bidang kejuruteraan mekanikal-Automotif & baru sahaja menamatkan pengajian bulan lepas(June). Saya ingin bertanya, adakah boleh saya masuk bidang O&G ini? adakah saya perlu hadiri kursus tertentu sebelum diterima? CGPA saya tidaklah setinggi 3.5 tapi masih atas 3.0..saya pun bingung..pada pandangan saudara, apa yang boleh saya lakukan? Jasa saudara memberi pendapat sangat-sangat saya hargai..

JAWAPAN

Waalaikumsalam, maaf kerana mengambil masa yang lama untuk menjawab komen saudara/saudari. Jika anda meminati bidang O&G, pastinya tiada apa pun halangan yang mampu memberhentikan anda daripada menggapai cita-cita itu. Apa yang penting adalah usaha dan maklumat mengenainya perlu digali. Cuma, daripada bidang automotif hendak ke O&G itu mungkin tidak berapa kena. Mungkin anda perlu mengambil kursus tambahan seperti CSWIP, API dan sebagainya. Atau anda boleh mohon masuk pusat latihan seperti PUSPATRI untuk menyertai bidang O&G.

Atau anda mungkin boleh cuba mencari pekerjaan yang berkaitan dengan O&G sikit-sikit. Contohnya seperti bahagian QA/QC. Moga-moga dengan bekerja dahulu, mungkin anda dapat menggunakan pengalaman pekerjaan itu untuk memohon syarikat O&G di kemudian hari. Terima kasih dan jangan lupa like FB Persatuan Jurutera Se-Malaysia.

Anonymous said...

assalam. sy merupakan pelajar kejuruteraan mekanikal (loji dan penyelenggaraan) dan berminat dengan sektor O&G ni. saya ingin bertanya, berapakah minimum pointer yang perlu ada untuk diterima dalam sektor ini? terima kasih

eJAI said...

SOALAN

assalam. sy merupakan pelajar kejuruteraan mekanikal (loji dan penyelenggaraan) dan berminat dengan sektor O&G ni. saya ingin bertanya, berapakah minimum pointer yang perlu ada untuk diterima dalam sektor ini? terima kasih

JAWAPAN

wassalam, minimum pointer sebenarnya terpulang pada syarikat O&G. Biasanya atas 3.0 pun boleh dapat syarikat yang kecil2 tu. Nak lebih cantik, atas 3.5

Anonymous said...

Asalamualaikum saye seorang pelajar Sekolah menengah yng berusia 14 tahun. Saya sangat berminat untuk menjadi seorang Jurutera Petronas. Saya nk sedikit Tip yng boleh abang kongsi..

Anonymous said...

Asalamualaikum saye seorang pelajar Sekolah menengah yng berusia 14 tahun. Saya sangat berminat untuk menjadi seorang Jurutera Petronas. Boleh tak abang kongsi kn sikit Tip dan pengalaman abang kepada saya.

eJAI said...

SOALAN

Asalamualaikum saye seorang pelajar Sekolah menengah yng berusia 14 tahun. Saya sangat berminat untuk menjadi seorang Jurutera Petronas. Boleh tak abang kongsi kn sikit Tip dan pengalaman abang kepada saya.

JAWAPAN

Waalaikumsalam, bagus kerana anda menunjukkan minat yang tinggi terhadap bidang O&G.Satu cita-cita yang bagus. Untuk berkongsi pengalaman itu mungkin abang bukan orangnya kerana abang sendiri pun bukanlah pekerja di dalam bidang ini.

Apapun, harap anda sambung pengajian di luar negara bagi membolehkan Petronas mengambil anda bekerja. Dan jangan lupa LIKE facebook PERSATUAN JURUTERA SE-MALAYSIA...

Terima kasih.

eJAI said...

SOALAN

Hi. Is it possible for civil engineering student to take part in oil and gas industry?

And how to become a pipeline engineer?

Btw im from UNITEN, thank you :)

JAWAPAN

Hi, yes, civil engineering student surely can take part in this industry. Moreover, civil in O&G has major role to play.

Pipeline engineer is based on civil academic qualification. So, you have best chance to become pipeline engineer.

Anonymous said...

as salam , saya nk tnya , saya lepasan diploma teknologi elektronik industri , nk tnya pendapat bolehkan saya sambung pegajian saya dalam bidang O&G ni ? berapa nilai pointer yg mereka nak kalau nk sambung dalam kursus O&G ni ? tq

eJAI said...

SOALAN

as salam , saya nk tnya , saya lepasan diploma teknologi elektronik industri , nk tnya pendapat bolehkan saya sambung pegajian saya dalam bidang O&G ni ? berapa nilai pointer yg mereka nak kalau nk sambung dalam kursus O&G ni ? tq

JAWAPAN

Lepasan diploma teknologi elektronik tiada masalah untuk sambung. Namun saya galakkan anda untuk sambung degree dahulu.

Pointer biasanya 3.5 ke atas. Persaingan untuk 3.5 ke atas ni pun biasanya agak sengit bagi calon universiti tempatan. Apapun, selamat berjaya!

JANGAN LUPA LIKE PAGE PERSATUAN JURUTERA SE-MALAYSIA

Huha said...

Hi. Saya lepasan matrikulasi 2013/2014 dgn pngk 3.5 & above. Saya dlm dilema skrg ni berkenaan jurusan yg patut saya pilih untuk peringkat degree.
Antara kimia petroleum @ kejuruteraan kimia @ kejuruteraan petroleum.
Apa yang pasti, saya amat sukakan kimia tetapi tidak begitu menyukai fizik & add math. Saya kurg gemar kira2 hehe.
Jurusan mana lebih sesuai untuk saya? Tq.

Unknown said...

Salam. bidang jurutera komputer boleh dapat Tak kerja di syarikat minyak dan gas

eJAI said...

SOALAN

Salam. bidang jurutera komputer boleh dapat Tak kerja di syarikat minyak dan gas

JAWAPAN

Wassalam, saya kurang pasti. Tetapi pastinya syarikat oil and gas ini memerlukan pekerja IT di dalam syarikat mereka. Cumanya, mereka tidak terlibat secara langsung dengan O&G tersebut barangkali.

Anonymous said...

Salam bang,
Sy nk tnye course yg sy ambil di politeknik
Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembuatan (Reka Bentuk Automotif) Dengan Kepujian ni ad kaitan ke dengan oil n gas? N bole ke kerja kt oil n gas? Thnks ats perkongsian yg bmanfaat utk semue.. 😊😊

eJAI said...

SOALAN

Salam bang,
Sy nk tnye course yg sy ambil di politeknik
Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembuatan (Reka Bentuk Automotif) Dengan Kepujian ni ad kaitan ke dengan oil n gas? N bole ke kerja kt oil n gas? Thnks ats perkongsian yg bmanfaat utk semue.. 😊😊

JAWAPAN

Waalaikumsalam, jika sudah pengkhususan ke arah rekabentuk automotif, peluang untuk ke O&G memang sukar. Lebih baik anda cuba kerja dahulu di dalam company yang mempunyai sedikit perkaitan dengan O&G untuk dapatkan pengalaman dahulu. Contohnya fabrication company, welding, dan sebagainya.

Unknown said...

assalamualaikum
saya dpt tawaran di ump dalam course electrical engineering..tapi saya takut saya x boleh catch up course tu..klu saya mntak course civil engnring ok x?mohon pendapat..terima kasih

eJAI said...

SOALAN

assalamualaikum
saya dpt tawaran di ump dalam course electrical engineering..tapi saya takut saya x boleh catch up course tu..klu saya mntak course civil engnring ok x?mohon pendapat..terima kasih

JAWAPAN
Waalaikumsalam, terpulang pada minat saudari. Jika saudari lebih meminati civil, lebih baik minta civil. Apapun, civil engineering mempunyai peluang yang lebih besar dalam O&G jika kena caranya. Selamat berjaya!

Anonymous said...

Assalamulaikum dan selamat sejahtera. Terlebih dahulu saya di sini tertarik dengan komen2 dan soalan yang dituju kepada tuan punya blog.Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman/ilmu kepada kawan2 atau adik2 yang ingin atau berminat untuk menceburi bidang O&G ini. Saya sebenarnya baru sahaja menamatkan pengajian dalam jurusan mechanical engineering di UNITEN pada awal tahun ini. Dalam konteks O&G, sebenarnya kos mekanikal sangat luas bidangnya dan adik2 boleh masuk dalam sektor service, drilling,fabrication,dan engineering(design2). So means adik2 boleh jadi service engineer, drilling engnineer, projek engineer, completion engineer, piping engneer,QC engineer dan mcm2 lagi. Tidak semestinya untuk menceburi bidang O&G seseorg itu perlu mengambil jurusan petroleum engineering atau chemical engnrng. Malah jika adik2 mengambil kos elctrcal engnring pun masih mempunyai peluang untuk masuk dlm bidang O&G,cuma kena pandai mencari company yg offer related position. Untuk memudahkan adik2 masuk ke lubang O&G, adlh di suggestkan korg utk buat internship/LI di company O&G x kisah company kecik atau besar. Because once u da join O&G cmpany your chance to grab any related job quite easy compared to others yg xde xperience dlm O&G.Untuk kerja dlm O&G is better for you to get at least CGPA 3.0. Tp jgn risau rezeki semua Allah yang tetapkan yg penting ad usaha utk cari kerja. Utk yg risau x tahu nak ambil kos ap selepas hbis blja sy prefer adik2 ambil asasi/foundation then trus smbung dgree dlm any engineering kos based on korg punya interest. But sy suggest u guys go for mechanical bcause of its wide job scope. Harap serba sedikit dapat memberi gambaran kepada adik2 dan kawan2 smua. Banyakkn buat research and ask people around you lagi2 skunk guna jari pun boleh. Wallahualam

eJAI said...

Terima kasih atas perkongsian itu

eJAI said...

SOALAN

Hi. Saya lepasan matrikulasi 2013/2014 dgn pngk 3.5 & above. Saya dlm dilema skrg ni berkenaan jurusan yg patut saya pilih untuk peringkat degree.
Antara kimia petroleum @ kejuruteraan kimia @ kejuruteraan petroleum.
Apa yang pasti, saya amat sukakan kimia tetapi tidak begitu menyukai fizik & add math. Saya kurg gemar kira2 hehe.
Jurusan mana lebih sesuai untuk saya? Tq.

JAWAPAN
Terlalu subjektif. Ia terpulang kepada minat juga sebenarnya. Jika minat kimia, teruskan dalam kimia petroleum sebab yang akan bersusah payah study adalah diri kita juga. Jadi, saya sarankan buat kajian dalam bidang yang awak nyatakan tadi dan lihat satu persatu kos yang ditawarkan.

me ism said...

Assalamualaikum WBT. Saya nak tumpang tanya. Saya pelajar tahun ke 2 kejuruteraan kimia Pure UiTM Shah Alam. Saya nak tanya. Tau tak marketability for lepasan degree chemical engineering uitm. First sem saya dpt 3.83, sem 2, jatuh gedebuk. In sha ALLAH saya aim for 1st class degree. Tapi, saya risau. Adakah peluang untuk saya sambung bidang O&G jika dibandingkan dgn lepasan dari U yang lain. Btw, saya penerima JPA. adakah saya boleh masuk bidang O&G atau perlu serve govermnt after studies. Terima kasih. Allah bless u :)

eJAI said...

SOALAN

Assalamualaikum WBT. Saya nak tumpang tanya. Saya pelajar tahun ke 2 kejuruteraan kimia Pure UiTM Shah Alam. Saya nak tanya. Tau tak marketability for lepasan degree chemical engineering uitm. First sem saya dpt 3.83, sem 2, jatuh gedebuk. In sha ALLAH saya aim for 1st class degree. Tapi, saya risau. Adakah peluang untuk saya sambung bidang O&G jika dibandingkan dgn lepasan dari U yang lain. Btw, saya penerima JPA. adakah saya boleh masuk bidang O&G atau perlu serve govermnt after studies. Terima kasih. Allah bless u :)

JAWAPAN

Waalaikumsalam, marketability ni telalu subjektif tetapi kalau bab chemical engineering ni memang boleh pergi punya. Kebanyakan company O&G mmg cari lulusan kimia ni.

Mengenai bidang O&G ni jangan risau. Insyaallah ada. Jika tak boleh mula dengan company besar pun, sekurang-kurangnya, anda boleh cuba memasuki company kecil bak kata saudara yang memberi nasihat di ruangan komen tu. At least, kutip pengalaman beberapa tahun dan lepas tu mudah je nak join company besar sebab pengalaman tu je yang penting. Tak kira lepasan U mana.

Pasal JPA tu, terpulanglah pada anda. Jika anda rasa nak serve government pun takde masalah. Cuma dari segi pilihan kerja, takde pun melibatkan O&G di pihak sektor kerajaan. Kalau rasa sanggup bayar JPA balik, join je O&G. Hehehehe.

Terima kasih.

Anonymous said...

Hi,
Saya student dari uni of sydney(mechanical). Bidang oil n gas ni semesti bekerja di pelantar ke?

eJAI said...

Hi,

Terima kasih pelajar dari Uni of Sydney kerana sudi singgah di sini. Bidang oil and gas tidak semestinya bekerja di pelantar. Adakalanya bekerja di plant yang terletak di darat. Dan ada juga yang bekerja di pejabat (contohnya jika di Petronas, anda boleh bekerja di KLCC). Ini semua bergantung kepada jenis jawatan yang anda pohon.

TQ.

Anonymous said...

Salam, Sy nak tanya sedikit lari dari o&g.

1. Pd pendapat encik, apakah beza antara planning engineer dan planning executive?
2. Wajarkah seorang pemegang ijazah kejuruteraan menerima post sbg planning executive?

Terima kasih

Anonymous said...

Salam bro. Sy dpt INSTEP bagi sesi januari 2015 akan dtg. Boleh bro kongsikan info kebaikan join INSTEP ni dan peluang saya bekerja dgn syarikat lain selain PETRONAS jika sy tidak terpilih untuk bekerja dgn PETRONAS selepas tamat tempoh pembelajaran saya di INSTEP selama 1 tahun. Sy dpt bidang mekanikal.

amirul said...

Assalamualaikum, harap abang boleh leraikan sikit fikiran saya yg kusut ni.
Saya berminat dalam o&g ni tetapi saya tak tahu sama ada nak pilih marine engineering atau teknologi kejuruteraan gas. Harap boleh berikan pencerahan. Terima kasih

amirul said...

Assalamualaikum, harap abang boleh leraikan sedikit fikiran saya yang kusut ni.
Saya beminat dalam bidang o&g ni tetapi saya keliru sama ada untuk lanjutkan pelajaran dalam marine engineering atau teknologi kejuruteraan kimia. Harap boleh berikan pencerahan. Terima kasih!

Anonymous said...

Assalam..
Nak tanya..saya baru habis diploma dlm jurusan diploma in industrial chemistry..kalau tak keberatan, abg boleh tak tlg senaraikan universiti yang tawarkan course oil and gas ni?? Sebab saya buntu dan taktau nak apply ipta mana yang sesuai untuk degree..lepas tu, selain oil and gas ni, kalau peringkat degree, course apa lagi yg bersesuaian dgn course diploma industrial chemistry mcm saya ni ye? Saya nk mintak pendapat abg tentang persoalam saya ni. Dan kalau nak sambung degree dalam oil and gas ni, berapa syarat CGPA minimum yg kena capai untuk ambil course ni ye? maksud saya, kebanyakan universiti tetapkan syarat berapa pointer utk pelajar diploma kena score utk masuk degree oil and gas ni? Mintak tlg abg jelaskan ye. Please. :'(

-Rahimi-

zira _azie said...

salam, saya pelajar tingktan 4 , sye amat berminat dganengenering oil and gas.. soalan saya jika saya mendapat twran matrikulasi dan asasi bekaitan engenering.. mne yg lbh baik?? berape skor A untuk terjun ke bidang nie?

saya narap anda dpt membantu,, saya betul 2 x tahu .. semoga allah memberkati anda..

Unknown said...

salam.. sy baru nk melnjutkn pelajaran dlm diploma teknologi perindustrian dan kawalan-instrument (DTC) di PSDC .. sy nk tahu mcm mne dgn kos ni..?? taught sgt ke??

CERITA KEHIDUPAN said...

Asalam sy ingin bertnye kepada saudara tentang kerjaya oil dan gas ini sy amat berminat dalam kerjaya ini,kekurangan nya rujukan tentang ke mne hala tuju sy lpas spm utk ambil cos ape yg sesuai tidak sy tahu akhirnya sy mgmbil cos business managemnt dan insyaallah sy akn hbiskn pengajian sy tidak lme lgi.sy memasang niat utk mymbung stdy sy ke peringkat dgre tetapi sy confius cos ape yg sesuai utk sy ambil bgi mnceburi dri dlm bidang oil and gas ini dan bleh ke sy ambil dgre lain bidang ? Dan soalan sy strusnya adkh sy patut ambung dgree atau pow msuk instep? Yg mnkah sepatutya sy ambil mohon saudara beri penjelesan

CERITA KEHIDUPAN said...

Saya ingin bertnye jge jika sy smbung degre cos yg berlainan dri diploma sy iaitu business management adakah memberi kesan yg bruk atau tidak rmai ke yg beralih cos? Dan khusus yg ditawarkn di instep adkh berbayar?

eJAI said...

SOALAN

Salam, Sy nak tanya sedikit lari dari o&g.

1. Pd pendapat encik, apakah beza antara planning engineer dan planning executive?
2. Wajarkah seorang pemegang ijazah kejuruteraan menerima post sbg planning executive?

JAWAPAN

1. Tiada beza. Sama sahaja antara planning engineer dan planning executive. Executive biasanya digunapakai bagi menunjukkan pekerjaan yang melibatkan kelulusan ijazah dan ke atas.
2. Bergantung. Tiada masalah pun sebenarnya kerana kedua-dua jawatan tersebut sama sahaja. Untuk lebih detail, dapatkan skop kerja yang ditawarkan sekiranya ada dinyatakan. Kemungkinan juga planning executive bukan membuat tugas-tugas sebagai jurutera. Apapun, semak dahulu skop kerja yang ditawarkan.

SOALAN

Assalamualaikum, harap abang boleh leraikan sedikit fikiran saya yang kusut ni.
Saya beminat dalam bidang o&g ni tetapi saya keliru sama ada untuk lanjutkan pelajaran dalam marine engineering atau teknologi kejuruteraan kimia. Harap boleh berikan pencerahan. Terima kasih!

JAWAPAN

Waalaikumsalam, jangan kusut-kusut. Kedua-dua bidang ini amat menarik dan diperlukan di dalam bidang O&G. Ia terpulang kepada anda pula untuk memilih. Jika anda ada kebolehan dan mempunyai minat mendalam dalam bidang marine, jadi, teruskan dengan bidang tersebut. Jika minat kimia, teruskan dalam bidang itu. Tidak guna juga kalau anda tidak minat marine, tetapi dek kerana inginkan pekerjaan berkaitan marine, anda mengaji dalam bidang marine. Jadi, terpulang kepada minat anda. Sedikit tips saya, bidang kimia melibatkan pembacaan dan teori yang banyak. Hehehe...

SOALAN

Nak tanya..saya baru habis diploma dlm jurusan diploma in industrial chemistry..kalau tak keberatan, abg boleh tak tlg senaraikan universiti yang tawarkan course oil and gas ni?? Sebab saya buntu dan taktau nak apply ipta mana yang sesuai untuk degree..lepas tu, selain oil and gas ni, kalau peringkat degree, course apa lagi yg bersesuaian dgn course diploma industrial chemistry mcm saya ni ye? Saya nk mintak pendapat abg tentang persoalam saya ni. Dan kalau nak sambung degree dalam oil and gas ni, berapa syarat CGPA minimum yg kena capai untuk ambil course ni ye? maksud saya, kebanyakan universiti tetapkan syarat berapa pointer utk pelajar diploma kena score utk masuk degree oil and gas ni? Mintak tlg abg jelaskan ye. Please. :'(

JAWAPAN

Panjang soalan ni. Hehe. Sebenarnya, kursus yang anda ambil itu cukup bagus dan berpeluang cerah untuk menyertai bidang O&G. Jadi, teruskan ambil kursus yang sama di peringkat degree. Mengenai U tersebut, sebenarnya terlampau banyak universiti yang tawarkan bidang O&G ni. UiTM, Unimap, UTP, UM dan banyak lagi. Malah IPTS seperti GMI, Adtec dan lain2 pun banyak tawarkan. Ini kerana kursus bidang O&G bukanlah semata-mata bidang khusus yang boleh membawa anda bekerja di bidang ini. Malah, jika anda ambil kursus kej. awam, mekanikal, elektrikal, kimia pun sudah boleh bawa anda menyertai O&G. Jadi, jangan bimbang mengenai bidang kursus ini. Bagi CGPA itu, sebenarnya tidak ada syarat khusus. Cuma, jika boleh, dapatkan 3.0 pointer ke atas. Bergantung kepada universiti.

eJAI said...


SOALAN

salam, saya pelajar tingktan 4 , sye amat berminat dganengenering oil and gas.. soalan saya jika saya mendapat twran matrikulasi dan asasi bekaitan engenering.. mne yg lbh baik?? berape skor A untuk terjun ke bidang nie?

JAWAPAN

Wassalam, wah masih di tingkatan 4 sudah memasang cita-cita ke O&G? Tahniah diucapkan atas semangat ini. Bagi soalan tersebut, sebenarnya tiada beza pun antara dua itu. Matrikulasi adalah di bawah KPM dan lebih kepada konsep seperti lanjutan daripada sekolah. Matrikulasi biasanya setahun sbeelum anda menyambung degree. Asasi pula ditawarkan oleh universiti atau kolej di bawah usahasama universiti. Contohnya UM, UiTM, USM, USIM dan lain-lain. Saranan saya, sambunglah di asasi kerana hala tuju bagi asasi lebih jelas ke peringkat ijazah. Namun, jika dapat matrikulasi pun jangan kecewa kerana matrikulasi pun boleh bawa anda ke peringkat degree. Untuk skor A itu, pastinya lebih banyak lebih baik. Namun, bagi subjek aliran Sains, mestilah dapat sekurang-kurangnya B supaya harapan lebih cerah. Kalau dapat A amatlah baik! Apapun, selamat berjaya!!

SOALAN

salam.. sy baru nk melnjutkn pelajaran dlm diploma teknologi perindustrian dan kawalan-instrument (DTC) di PSDC .. sy nk tahu mcm mne dgn kos ni..?? taught sgt ke??

JAWAPAN

Wassalam, tahniah kerana mendapat tawaran PSDC. Bukan senang hendak menyertai kolej tersebut. Gunakan peluang itu sebaik-baiknya kerana ia lebih berbentuk kepada praktikal. Ini amat berguna sekali bagi masa depan anda dalam bidang kerjaya. Bagi soalan itu, sukar hendak dijawab kerana setiap kos, pastinya ada rintangan yang tersendiri. Teruskan usaha!

SOALAN

Saya ingin bertnye jge jika sy smbung degre cos yg berlainan dri diploma sy iaitu business management adakah memberi kesan yg bruk atau tidak rmai ke yg beralih cos? Dan khusus yg ditawarkn di instep adkh berbayar?

JAWAPAN

Mengenai kesan buruk itu saya tidak berapa pasti dan faham apakah maksud kesan buruk yang dimaksudkan itu. Sebenarnya tidak ada masalah jika anda hendak bertukar kos sekalipun. Cuma, kemungkinan ia merugikan anda dari segi masa. Tetapi, itu bukan masalah besar jika anda sudah bersedia dan yakin dengan pilihan anda. Mengenai bayaran ke INSTEP, saya tidak berapa pasti. Kemungkinan sama seperti universiti atau politeknik, pastinya ada yuran pengajian. Jumlah mungkin bergantung kepada kursus pengajian. Namun, saya difahamkan bahawa di INSTEP, anda akan mendapat elaun. Jadi, selamat mencuba dan saya doakan supaya anda mendapat pekerjaan yang dicita-citakan!

KEPADA SEMUA, jangan lupa LIKE page saya di Facebook "Persatuan Jurutera Semalaysia". Terima kasih!

Anonymous said...

Salam.saya pelajar asasi engineering uiam.nk tya,kalau mechatronics engineering ni ada peluang cerah x utk masuk dlm industrial o&g ni?I mean,ramai x graduates mechatronics ni masuk dlm o&g?harap dpt mnjwb persoalan saya ni

eJAI said...

SOALAN

Salam.saya pelajar asasi engineering uiam.nk tya,kalau mechatronics engineering ni ada peluang cerah x utk masuk dlm industrial o&g ni?I mean,ramai x graduates mechatronics ni masuk dlm o&g?harap dpt mnjwb persoalan saya ni

JAWAPAN

Wassalam, mengenai ramai atau tidak tu saya tidak pasti kerana tiada statistik yang dibuat oleh mana-mana badan kajian. Namun, dari segi pemerhatian, tidaklah sebanyak awam, kimia dan mekanikal. Yup, mekatronik pun boleh join.

Anonymous said...

sy mmg mnat bdg ONG tp sy tatau nk amik coarse ap nk msk matrik,,pastu nnt nk smbg dip coarse ap..ad cdgan x

Anonymous said...

assalamualaikum. saya adalah pelajar lepasan spm mengambil aliran ICT. adakah terdapat peluang saya untuk memasuki bidang oil and gas? terima kasih.

Unknown said...

salam.. saya nak bertanya.. kos ijazah kejuruteraan loji ada peluang cerah atau sesuai tak ceburi bidang o&g nie? mohon pencerahan..

Unknown said...

salam.. saya nk bertanya.. ko ijazah kejuruteraan loji ada peluang cerah dan sesuai tak nk ceburi bidang o&g??
mohon pencerahan tuan

eJAI said...

SOALAN

sy mmg mnat bdg ONG tp sy tatau nk amik coarse ap nk msk matrik,,pastu nnt nk smbg dip coarse ap..ad cdgan x

JAWAPAN

Boleh cuba bertanya pada rakan2, guru atau internet untuk mengetahui course apa yang sesuai untuk anda. Pastinya cabang kejuruteraan boleh membawa anda ke O&G.

SOALAN

assalamualaikum. saya adalah pelajar lepasan spm mengambil aliran ICT. adakah terdapat peluang saya untuk memasuki bidang oil and gas? terima kasih.

JAWAPAN

Wassalam, untuk bidang ICT ni saya kurang pasti kerana skopnya tidak begitu besar di dalam bidang O&G berbanding bidang kejuruteraan. Mungkin ada tetapi tidak terlalu banyak. Apapun, teruskan usaha anda kerana rezeki ada di mana-mana dan paling penting teruskan apa yang anda minat.

SOALAN

salam.. saya nak bertanya.. kos ijazah kejuruteraan loji ada peluang cerah atau sesuai tak ceburi bidang o&g nie? mohon pencerahan..

JAWAPAN

Wassalam, insyaallah ada peluang kerana O&G juga merangkumi kejuruteraan loji juga. Pastinya ada peluang di situ.

Unknown said...

Salam.. Wow.. This is my first time scroll komen2 lam blog smpai habis.. Seriusly blog ni sgt mnarik... N sgt mmbantu..
Btw.. Ade lah jugak keinginan nak btanye..
Hehe..
1. Skrg ni tgah bljar asasi.. But na tkar kpd dipl sbb rase mcm xleh na catch up. tpi xna smbg dip kat u.. Na smbg kat kktm..
Tuk 5 thun akan dtg.. Agak2 course ap yg pmntaan tggi tuk kerja??.,
2. Course kjtraan kimia bnyak thoery??.,
Cmne ngan electrical??,
Which is better . electrical or mechanical??.,
3. Cmna na join company o&g mse blajr lgi??.,
4. Klau na krja bwh o&g tpi bkan kat planta .. Jwtan ap yg plu dmnta??.
Hehe.. Sory bnyak soalan.. N ap kos tbaik tuk blajar skrg for kerja 5 thun akn dtg??...
Terima kasih😁

Unknown said...

Salam.. Wow.. This is my first time scroll komen2 lam blog smpai habis.. Seriusly blog ni sgt mnarik... N sgt mmbantu..
Btw.. Ade lah jugak keinginan nak btanye..
Hehe..
1. Skrg ni tgah bljar asasi.. But na tkar kpd dipl sbb rase mcm xleh na catch up. tpi xna smbg dip kat u.. Na smbg kat kktm..
Tuk 5 thun akan dtg.. Agak2 course ap yg pmntaan tggi tuk kerja??.,
2. Course kjtraan kimia bnyak thoery??.,
Cmne ngan electrical??,
Which is better . electrical or mechanical??.,
3. Cmna na join company o&g mse blajr lgi??.,
4. Klau na krja bwh o&g tpi bkan kat planta .. Jwtan ap yg plu dmnta??.
Hehe.. Sory bnyak soalan.. N ap kos tbaik tuk blajar skrg for kerja 5 thun akn dtg??...
Terima kasih

Unknown said...

assalam..saya baru habis SPM dan saya amat meminati bidang ini.Pertanyaan saya ialah..kalau nk msok bidang ni..saya patut masuk ke Universiti atau politeknik..sebab ada orang kata kalau U ni lebih kepada teori sahaja..kalau Poli lebih kpd praktikal..pilihan manakah yg bgos??

Anonymous said...

Assalamualaikum. Nak tanya, obviously la kan. Emm, saya telah ditawarkan bidang applied geologi dekat curtin uni. Australia dan saya nak tanya apa skop bidang pekerjaan yang boleh saya join dengan menggunakan degree applied geologi? Dan saya seorang perempuan serta saya hidap asthma, tapi tak teruk pun. So, dengan keadaan saya ni sesuai ke nak kerja dalam bidang geologi nanti? Ataupun saya patut tolak je tawaran tu?

eJAI said...

SOALAN
Salam.. Wow.. This is my first time scroll komen2 lam blog smpai habis.. Seriusly blog ni sgt mnarik... N sgt mmbantu..
Btw.. Ade lah jugak keinginan nak btanye..
Hehe..
1. Skrg ni tgah bljar asasi.. But na tkar kpd dipl sbb rase mcm xleh na catch up. tpi xna smbg dip kat u.. Na smbg kat kktm..
Tuk 5 thun akan dtg.. Agak2 course ap yg pmntaan tggi tuk kerja??.,
2. Course kjtraan kimia bnyak thoery??.,
Cmne ngan electrical??,
Which is better . electrical or mechanical??.,
3. Cmna na join company o&g mse blajr lgi??.,
4. Klau na krja bwh o&g tpi bkan kat planta .. Jwtan ap yg plu dmnta??.
Hehe.. Sory bnyak soalan.. N ap kos tbaik tuk blajar skrg for kerja 5 thun akn dtg??...
Terima kasih

JAWAPAN

Terima kasih atas sokongan.

1. Utk 5 tahun susah nak cakap. Disebabkan saya di dalam bidang engineering, mungkin saya boleh cakap yg permintaan bidang o&g masih tinggi. Utk spesifik, sy tak boleh beri kepastian.

2. Chemical maybe theory plus calculation. Better? Tak boleh pasti. Sebab semua ikut minat. Nasihat saya, ambillah mekanikal kerana mungkin lebih senang untuk kita faham. Hehehe

3. Jarang berlaku student join company o&g masa belajar. Maybe special case yg pointer tinggi shj akan dipanggil utk interview dan akan diberi surat tawaran awal utk join company mereka.

4. Untuk elak kerja di pelantar seeloknya baca skop pekerjaan dahulu. Elakkan ambil field engineer, project engineer, etc. Kebiasaannya mungkin wanita diberi kelonggaran utk bekerja di pejabat shj.

5. Ermm..untuk tahu kos terbaik tu kena buat analisis dan kajian mengenai skop dan pasaran sekarang. Saya cadangkan anda daftar di Jobstreet dan letak job related dgn engineering supaya boleh tahu apa permintaan pasaran sekarang. Namun, bagi saya, soalan tu subjektif. Susah utk kita ramal for 5 years from now.

eJAI said...

Wassalam, betul memang U lebih kepada teori dan poli lebih kepada praktikal. Tapi masuk U bukan bermaksud kita susah nak dapat peluang pekerjaan. Saya sarankan masuk ke U kerana pasaran dan peluang mungkin lebih luas. Takde masalah utk sambung degree dan phd nanti. Untuk jadi pekerja mahir dan minat berpraktikal mungkin boleg ambil poli.

eJAI said...

Waalaikumsalam, tahniah kerana berjaya ke curtin uni. Gunakan peluang tu untuk dapatkan pekerjaan yg bagus. Bagi degree applied geologi sejujurnya saya sendiri tidak mempunyai kepakaran dan ilmu di dalam bidang itu. Lebih kepada kajian sumber tanah bukan? Memang ada skop bidang ini di dalam o&g dipanggil geologist. Mengenai asma tu, terpulang kpd pihak company anda utk buat keputusan. Saya rasa jika anda dapat meyakinkan mereka utk bekerja di pejabat, mungkin tiada masalah. Saranan saya, dapatkan pointer yg bagus, company akan turuti anda kerana mereka inginkan anda. Untuk inginkan anda, mereka harus menuruti permintaan anda. Selamat berjaya!

Amirul Hakkim said...

Salam, saya sekarang tgh amek degree in Chemical Engineering di U of Alberta (Canada), saya cuma bimbang jika saya tidak layak untuk kerja O & G di malaysia. Should I be scared? Berapa pointer untuk masuk industri ni?

eJAI said...

Salam, saya sekarang tgh amek degree in Chemical Engineering di U of Alberta (Canada), saya cuma bimbang jika saya tidak layak untuk kerja O & G di malaysia. Should I be scared? Berapa pointer untuk masuk industri ni?

- Waalaikumsalam, tahniah kerana berjaya sampai ke luar negara untuk ambil chemical. Tu satu kelebihan BESAR untuk anda dapatkan pekerjaan di sektor O&G. Petronas misalnya memang mengutamakan lepasan overseas untuk diterima bekerja. So, dapatkan pointer above 3.2 atau lebih baik 3.5 dan carilah mana2 kerja di Malaysia. Insyaallah mudah.

Unknown said...

salam....boleh saya minta fb atau apa2 laman2 sosial yang boleh saya contact abg??? saya baru lepasan spm,dan saya agak buntu dalam course yg nk pilih....boleh??

Anonymous said...

Salam, nk mintak pndangan bro kalau boleh :)
1) antara bachelor in welding and quality inspection ATAU bachelor in machine tools manufacturing yg lebih related dgn sektor o&g ? Tq

2)

Unknown said...

Ipts apa yang mana boleh sambung degree untuk geomatik?

hakkim said...

bro , nak tanya sikit...
petroleum engineering dgn mechanical engineering.... apa bezanya??
mana lagi baik??

eJAI said...

SOALAN

salam....boleh saya minta fb atau apa2 laman2 sosial yang boleh saya contact abg??? saya baru lepasan spm,dan saya agak buntu dalam course yg nk pilih....boleh??

JAWAPAN

Wassalam, boleh like kami di page fb Persatuan Jurutera Semalaysia dan boleh terus tanyakan di situ. Course apa nak pilih? Pastinya course engineering. Heheh

SOALAN

Salam, nk mintak pndangan bro kalau boleh :)
1) antara bachelor in welding and quality inspection ATAU bachelor in machine tools manufacturing yg lebih related dgn sektor o&g ? Tq

JAWAPAN

Wassalam, secara jujurnya, saya sarankan bachelor in welding and quality inspection kerana ia antara diperlukan dalam bidang O&G.

SOALAN

Ipts apa yang mana boleh sambung degree untuk geomatik?

JAWAPAN

Agak sukar soalan ni kerana saya sendiri tidak mempunyai pengalaman dalam bidang geomatik dan ipts mana. Mungkin boleh cuba google dahulu atau tanyakan pada rakan-rakan.

SOALAN

bro , nak tanya sikit...
petroleum engineering dgn mechanical engineering.... apa bezanya??
mana lagi baik??

JAWAPAN

Banyak bezanya. Mekanikal ni lebih kepada general dan am. Banyak pecahan bidang boleh dimasukkan dalam course ni. Manakala petroleum sudah spesifik kepada petroleum. Pastinya kalau ingin ke bidang O&G, pilihlah petroleum engineering. Dan pastikan pointer tinggi. Hehehe

Anonymous said...

Slm , sy student F4 n ade simpan minat nk jadi engineer tp sy takot jadi cm akaq sy dy amek course engineer time kt kolej dlu tp bile da kluar kolej until umo dy nk dekat 30 thon pon still x bley nk jadi engineer n now dy jadi ahli perniagaan je , sy harap sy bley la jd engineer oneday nnt sbb sy minat nk followstep engineer cm my dad n arwah aunty . Disebabkn sy nie pompuan so sy takot jadi cm akaq sy pulak . Act my mom x support sy jd engineer tp sy minat sgt nk jd engineer civil . Minta pandangan n sokongan anda ?

Anonymous said...

assalamualaiku,
sy pelajar form5 inyaallah lepas spm nnti sy plan nk ambil jurusan kejuruteraan oil & gas. tapi sy bukanlah dari kelas sains tulen atau mana2 kelas lain. hanya sekadar kelas ekonomi dan pdgn. rasa2nya kalau result spm ok, boleh x saya lanjutka pelajaran dan ambil course kejuruteraan mekanikal. dan sy soerang perempuan. adakah peluang kerja juga cerah?

harap dapat balasan :)

Anonymous said...

Assalammualaikum,oil n gas perlukan khidmat kejuruteraan mekatronik ke?

Anonymous said...

Salam, saya lepasan spm 2014 dan saya mmg berminat dlm bifang O&G.
kos apa yg saya harus pilih..

eJAI said...

SOALAN

Slm , sy student F4 n ade simpan minat nk jadi engineer tp sy takot jadi cm akaq sy dy amek course engineer time kt kolej dlu tp bile da kluar kolej until umo dy nk dekat 30 thon pon still x bley nk jadi engineer n now dy jadi ahli perniagaan je , sy harap sy bley la jd engineer oneday nnt sbb sy minat nk followstep engineer cm my dad n arwah aunty . Disebabkn sy nie pompuan so sy takot jadi cm akaq sy pulak . Act my mom x support sy jd engineer tp sy minat sgt nk jd engineer civil . Minta pandangan n sokongan anda ?

JAWAPAN

Wassalam, mungkin akak punya rezeki lebih kepada bidang lain macam perniagaan tu. Jangan takut untuk jadi engineer kalau itu memang minat sebenar anda. Takda apa yang boleh halang minat kita melainkan diri kita sendiri. Banyak wanita yang berjaya jadi engineer lebih2 lagi bidang civil. Jadi, jangan takut dan teruskan cita-cita anda. Buat masa sekarang, walaupun tidak bersekolah di sekolah menengah teknik, tetapi cuba dapatkan info-info dan ilmu kejuruteraan. Insyaallah

eJAI said...

SOALAN

Assalammualaikum,oil n gas perlukan khidmat kejuruteraan mekatronik ke?

JAWAPAN

Waalaikumsalam, boleh terangkan saya sedikit sebanyak mengenai kejuruteraan ini? Tidak silap saya, ia melibatkan kej. mekanikal dan robotik. Mungkin kurang di O&G.

Ridhuan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam bro..mahu tnya ni bro ambil course mechanical engineering ni yg general punya kh??atau bro ambil yg specific kpd sesuatu bidang cnth mechanical engineering-automotive...mohon balas bro..hihi

Anonymous said...

Bro ambil course engineering ni yg general punya kh??or yg specific kt sesuatu bidang cth mechanical engineering-automotive.???

eJAI said...

SOALAN

Saya lepasan spm 2014..saya aliran sastera,boleh ke ceburi dalam o&g ni

JAWAPAN

Susah nak jawab soalan ni. Sukar sebenarnya aliran sastera untuk masuk ke O&G. Itu jika berdasarkan kelayakan yang dinyatakanlah. Jika anda cuba untuk ambil mana-mana sijil atau kursus contohnya welding, boiler dan sebagainya, insyaallah anda boleh ke bidang O&G. Namun, jika berdasarkan aliran sastera seperti yang anda nyatakan, sudah terang-terang tidak ada tempat. Hehe. Selamat berjaya apapun!

eJAI said...

SOALAN

Bro ambil course engineering ni yg general punya kh??or yg specific kt sesuatu bidang cth mechanical engineering-automotive.???

JAWAPAN

Salah faham ni. Saya bukan bekerja di bidang ini. Cuma memasang impian sahaja. Hehe. Saya ambil kursus yang general. Kursus general ni mekanikal am dan ia boleh pergi ke mana2 cabang mekanikal. Kalau spesifik macam automotif sebenarnya agak susah sebab tiada syarikat O&G mahu ambil jurutera automotif bekerja di pelantar minyak. Jadi, pastikan ambil general atau bidang khusus yang berkaitan dengan O&G.

Anonymous said...

Assalammualaikum

Betul ke best kerja O&G sebab sampai hari ini pun 'S' saya tak nak bekerja dalam O&G sedangkan sudah ditemuduga dgn PETRONAS dah lah selected person je yg di panggil temuduga masa tu. Tinggal dia buat panggilan telefon je untuk dapat kerja offshore.Pernah juga dapat call temuduga Schlumberger manager nya sendiri call tapi di tolak juga. Tak dapat tumpang senang. Peace

Fadzrul said...

Salam. Ada yang saya nak tanya.. Saya baru masuk tingkatan 3 , saya nak tanya subjek apa yang perlu ditumpukan ? Cara nak mohon untuk pekerjaan jurutera O&G ni kat mana?

eJAI said...

SOALAN

Assalammualaikum

Betul ke best kerja O&G sebab sampai hari ini pun 'S' saya tak nak bekerja dalam O&G sedangkan sudah ditemuduga dgn PETRONAS dah lah selected person je yg di panggil temuduga masa tu. Tinggal dia buat panggilan telefon je untuk dapat kerja offshore.Pernah juga dapat call temuduga Schlumberger manager nya sendiri call tapi di tolak juga. Tak dapat tumpang senang. Peace

JAWAPAN

Waalaikumsalam, siapakah 'S'? Best ke tidak tu bergantung kepada pekerjaan yang anda dapat. Kalau dapat di offshore atau plant yang jarang boleh balik tengok anak bini, baik cari kerja lain yang walaupun kurang angkanya, tetapi bagus dalam menstabilkan keluarga. Kalau nak kumpul wang dan sukakan cabaran serta masih bujang, kerjalah di O&G.

SOALAN

Salam. Ada yang saya nak tanya.. Saya baru masuk tingkatan 3 , saya nak tanya subjek apa yang perlu ditumpukan ? Cara nak mohon untuk pekerjaan jurutera O&G ni kat mana?

JAWAPAN

Wassalam, muda lagi. Hehe. Saya sarankan ambil sekolah teknik dan ambil subjek kejuruteraan. Insyaallah, jalan akan terbuka luas memandangkan anda sudah mempunyai foundation atau asas. Cara nak mohon senang je, hantar sahaja resume ke company O&G melalui website, keratan akhbar, temuduga terbuka atau walk-in(jarang). Lebih baik tumpukan dahulu untuk SPM dan universiti/kolej sebelum anda fikirkan cara nak mohon kerja. Itu lebih penting.

Anonymous said...

salam..saya baru sahaja mendapat keputusan spm baru2 ini. n sekarang sedng mencari2 bidang yg sesuai utk sye. dan antara coz dlm list sye adlh kjuruteraan. tapi sya agk keliru tntg plbgai cabang dlm bdg ini. etc, mekanikal, kimia, awam.. kalau tidak keberatan boleh encik jelaskan sedikit tntg ini dan pluang pkrjaannya yg mna satu lebih diperlukan? :)

Anonymous said...

salam.. dalam banyak2 couse dlm engineering ni.. mne satu yg lebih mndpt prmintaan..?

Anonymous said...

assalamu'alaikum. saya lepasan spm 2014. saya nak bertanya apakah yang harus saya lakukan utk menceburi bidang oil n gas ni? saya faham saya perlu sambung pengajian dlm bidang mechanical engineering dan bercadang untuk mengambil asasi kejuruteraan. kemudian saya boleh menyambung pengajian pd mana2 ipta dlm bidang berkenaan. bagaimana pula kalau saya nak sambung pengajian di luar negara dgn biasiswa? apa yg harus saya lakukan. terima kasih di atas jwpn yg diberikan. saya sgt2 menghargainya.

Anonymous said...

assalamu'alaikum. mcm mne nak sambung pengajian dlm bidang oil n gas ke luar negara setelah tamat asasi atau matrikulasi di malayasia? saya ingin memohon utk biasiswa. harap dpt diberikan pencerahan. terima kasih.

Anonymous said...

salam. kalau kerja dekat oil n gas ni mmg kene offshore ke? kalau offshore tu berbulan2 ke baru boleh balik? thanks.

eJAI said...

SOALAN

salam..saya baru sahaja mendapat keputusan spm baru2 ini. n sekarang sedng mencari2 bidang yg sesuai utk sye. dan antara coz dlm list sye adlh kjuruteraan. tapi sya agk keliru tntg plbgai cabang dlm bdg ini. etc, mekanikal, kimia, awam.. kalau tidak keberatan boleh encik jelaskan sedikit tntg ini dan pluang pkrjaannya yg mna satu lebih diperlukan? :)

JAWAPAN

Tahniah dan selamat menempuh cabaran baru. Sememangnya pilihan tepat apabila ada terdetik di hati anda untuk memilih engineering sebagai pilihan kerjaya. Namun, tak semuanya indah dan seronok sebagaimana dibayangkan dan dipaparkan, hanya perlu terus berusaha dan mencuba serta berserah kepada Yang Maha Kuasa.

Berkenaan mana satu tu, saya pun tiada jawapan. Sebolehnya saya mahu menyarankan anda menyertai bidang mekanikal yang skopnya sangat luas di bidang O&G. Maksud skop sangat luas ni bukanlah ia banyak memberikan anda peluang pekerjaan, sebaliknya ia mempunyai 1001 bidang pengkhususan untuk anda pilih. Dari paip, peralatan, welding, quality control, planning, building services, carigali dan banyak lagi yang berkaitan dengan mekanikal. Namun, tak bermakna sivil dan struktur itu kecil di O&G. Malah, jurutera C&S juga banyak diperlukan di O&G terutamanya berkaitan carigali, geoteknik dan struktur. Cuma, pada pendapat saya yang kecil ini, ia tidak meluas seperti mekanikal. Elektrikal juga begitu. Ia agak terhad. Tetapi, jangan berpandangan ia tidak laku di O&G. Ia masih diperlukan.

Nasihat saya, pilihlah bidang yang anda suka dan anda rasa anda berminat untuk belajar mengenainya kerana pokok pangkalnya adalah minat. Daripada minat, barulah datang mood nak study. Insyaallah, kalau terus berusaha, anda mampu ke mana-mana walau apa jenis sijil yang anda ada sekalipun. Ambil peluang dan carilah ilmu bersama rakan-rakan yang hebat atau pensyarah nanti.

Selamat berjaya!!

Anonymous said...

assalamualikum...sye lepasan spm thun nih..baru2 nih sye dapat tawaran dr utp untk course chemical engineering..bleh x encik ulas lebih skit tntg course nih n tntg universiti nih..sbb ramai ckp course nih ssh.

Unknown said...

saya berhasrat untuk sambung belajar course oil and gas bahagian instrumentasi dan kawalan...tuan ejai ade ape ape info untuk course oil and gas bahagian instrumentasi??dan course ni memerlukan saya untuk hafal banyak perkara dan study hard ke??

Anonymous said...

ade ape ape info untuk course o&g bahagian instrumentasi dan kawalan??course ni memerlukan saya study hard dan perlu banyak menghafal ke??

Anonymous said...

assalammualaikum,sye nk tanya.bru2 ni sye ade mohon untuk ke kktm kemaman terengganu and sye ade mohon kejuruteraan loji bahagian instrumentasi dan kawalan dngan kejututeraan loji struktur luar pesisir...ape beza antara dua tu?adakah yg struktur luar pesisir tu memang keje kat laut?and yg instrumentasi kawalan tu mcm mne kejenya?adkah bidang ni luas bidang pekerjaannya?minta tolong ye

Anonymous said...

fgh

Unknown said...

ade ape ape info pasal O&G bahagian instrumentasi dan kawalan??saya nak sambung belajar course O&G bahagian instrumentasi dan kawalan,dan course ini memerlukan saya untuk menghafal banyak perkara dan study hard ke??

Anonymous said...

boleh beri info mengenai O&G bahagian instrumentasi??course bahagian ni memerlukan saya study hard dan banyak menghafal ke??

Unknown said...

Assalamualaikum . ingin bertanya . saya ditawarkan ke UniKL dlam diploma chemical engineering oil and gas (process) . jadi , adakah hanya kejuruteraan mekanikal sahaja yg laku dalam bidang ini . tidak pula bagi kejuruteraan kimia ??? adakah saya perlu mengambil kejuruteraan mekanikal di ipta dulu . atau terima sahaja tawaran unikl tu . minta penjelasan :)

Unknown said...

Assalamualaikum. Hi saya form 3 ,inshallah keputusan cemerlang, Suggest mohon kat mana? MRSM? Vokasional? Sekolah Menengah Sains?

eJAI said...

SOALAN

assalamualikum...sye lepasan spm thun nih..baru2 nih sye dapat tawaran dr utp untk course chemical engineering..bleh x encik ulas lebih skit tntg course nih n tntg universiti nih..sbb ramai ckp course nih ssh.

JAWAPAN

Waalaikumsalam, mengenai chemical engineering tu takdelah susah. Cuma ia lebih banyak menghafal serta banyak bermain formula. Macam pelajaran kimia di sekolahlah lebih kurang. Kalau minat menghafal, boleh cuba. Kalau ikutkan, semua subjek juga susah. Heheheh


SOALAN

ade ape ape info untuk course o&g bahagian instrumentasi dan kawalan??course ni memerlukan saya study hard dan perlu banyak menghafal ke??

JAWAPAN

Course instrumentasi dan kawalan ni kalau tidak silap saya adalah pecahan daripada course elektrikal dan lebih kepadal elektronik. Tak semestinya banyak menghafal, ada juga yang menjurus kepada matematik dan bermain dengan formula. Saya tidak arif sangat mengenai bidang ini, mungkin boleh cuba tanya rakan atau selidik di internet. Selamat mencuba!

Unknown said...

Saya form 3 . Habis PT3 nanti inshallah dapat keputusan cemerlang , syorkan saya lanjutkan pelajaran ke mana ?
(Contoh: Vokasional, MRSM , SM Sais?

Anonymous said...

Salam. Nak tanya sikit. Adik saya lepasan SPM 2014, berminat untuk menceburi bidang O&G. Tapi dia tak minat nak masuk asasi/matrik. Jadi dia nak ambik diploma.

Boleh suggest tak Diploma dalam bidang apa yang boleh masuk dalam O&G ni. Diploma Kejuruteraan Kimia/Mekanikal/Awam etc?

Tq.

Unknown said...

Salam abg ejai...sy ingin bertanya klau add mate masa spm dpt keputusan yg xbaik bole ke klau nak sambung study dlm bidang kejuruteraan awam or mekanikal...tp subjek sains sy yg lain semuanya ok cuma add mate je yg teruk...mohon pencerahan

Unknown said...

Salam abg ejai...sy ingin bertanya klau add mate masa spm dpt keputusan yg xbaik bole ke klau nak sambung study dlm bidang kejuruteraan awam or mekanikal...tp subjek sains sy yg lain semuanya ok cuma add mate je yg teruk...mohon pencerahan

Unknown said...

Salam abg ejai...sy ingin bertanya klau add mate masa spm dpt keputusan yg xbaik bole ke klau nak sambung study dlm bidang kejuruteraan awam or mekanikal...tp subjek sains sy yg lain semuanya ok cuma add mate je yg teruk...mohon pencerahan

eJAI said...

SOALAN

Saya form 3 . Habis PT3 nanti inshallah dapat keputusan cemerlang , syorkan saya lanjutkan pelajaran ke mana ?
(Contoh: Vokasional, MRSM , SM Sais?

JAWAPAN

Saya syorkan anda ke Sekolah Menengah Teknik jika minat kejuruteraan. Tapi sekolah lain seperti MRSM dan SM Sains pun boleh juga masuk bidang kejuruteraan. Apapun, fokus SPM untuk masuk ke universiti yang menawarkan kejuruteraan.

SOALAN

Salam. Nak tanya sikit. Adik saya lepasan SPM 2014, berminat untuk menceburi bidang O&G. Tapi dia tak minat nak masuk asasi/matrik. Jadi dia nak ambik diploma.

Boleh suggest tak Diploma dalam bidang apa yang boleh masuk dalam O&G ni. Diploma Kejuruteraan Kimia/Mekanikal/Awam etc?

JAWAPAN

Waalaikumsalam. Boleh ambil diploma tiada masalah. Untuk masuk bidang O&G ni mana-mana disiplin pun boleh. Kimia boleh masuk. Awam boleh dan Mekanikal pun boleh tiada masalah. Sekarang, terpulang kepada minat pula. Hehehe...

SOALAN

Salam abg ejai...sy ingin bertanya klau add mate masa spm dpt keputusan yg xbaik bole ke klau nak sambung study dlm bidang kejuruteraan awam or mekanikal...tp subjek sains sy yg lain semuanya ok cuma add mate je yg teruk...mohon pencerahan

JAWAPAN

Wassalam, subjek add math dapat berapa? Jangan risau sebab yang penting jika dapat sambung study dalam bidang engineering dah ok dah. Asalkan lulus insyaallah dapat sambung. Saya pun subjek addmath dulu pun takdelah skor sangat tapi alhamdulillah dapat sambung kejuruteraan di Uitm. Jangan bimbang..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
«Oldest ‹Older   1 – 200 of 392   Newer› Newest»
 
Google Analytics Alternative