Tuesday, May 14, 2013

Abadi


Saya bukanlah seorang pendakwah hebat dan murabbi agung. Namun, saya sedih melihat kelakuan saya dan manusia lainnya. Apakah tujuan hidup ini kita tidak halakan kepada keagungan Allah? Misalnya, kita bekerja atas niat apa? Adakah kerana ingin mendapat duit banyak? Atau mahu membeli susu anak-anak? Itu semua adalah niat dan konsep yang salah.

Konsep yang benar adalah kita berjalan, bekerja hatta tidur di atas muka bumi ini adalah kerana Allah. Jika bukan Allah yang mengurniakan pekerjaan, sudah pasti kita tidak akan memperolehi susu untuk diberikan kepada anak-anak. Makan minum, pakaian dan tempat tinggal siapa punya kalau bukan daripada Allah? Ramai manusia silap termasuk saya sendiri. Ramai anak-anak muda hari ini hanya mahu pergi kerja dan cukup bulan dapat gaji, beli barang-barang kegemaran. Tetapi, mereka lupa kepada sang Pencipta abadi mereka. Mereka hanya bekerja siang dan malam tanpa mahu bersyukur atas nikmat Allah dan mendekatkan diri ke masjid serta beriktikaf mengenang kebesaran Allah yang menciptakan alam yang tiada tara ini.

Sedih. Sungguh sedih manusia Islam hari ini.

#Marilah kita berdoa supaya Ustaz Azizan Abdul Razak sentiasa sihat dan dapat menyambung semula kerja-kerja dakwah yang tertinggal. Nasihat saya, jangan dengar cakap orang kalau kita tidak kenal rapat dengan beliau. Allahurabbi....

No comments:

 
Google Analytics Alternative