Friday, May 10, 2013

Legasi 22 Tahun Tok Guru


Mendengar berita persaraan Tuan Guru Nik Aziz daripada jawatan Menteri Besar Kelantan membuatkan saya sebak. Tambah sebak apabila menonton video tribute yang dikompilasikan oleh peminat atau penyokongnya. 22 tahun bukan tempoh yang sekejap. Saya akui, saya tidaklah mengenali Nik Aziz selama tempoh itu. Tapi cukup saya katakan, beliau membawa pengaruh yang besar kepada gerakan Islam di dalam negara sehinggakan boleh saya katakan PAS itu adalah Nik Aziz. Nik Aziz itu adalah PAS.

Tiada siapa yang boleh nafikan segala jasa dan sumbangan besar beliau dalam politik Islam. Terlalu banyak dan besar sumbangannya dalam mencakna rakyat Kelantan khususnya dan Malaysia amnya. Namun, lumrah alam, tidak semua akan memuji. Sejak kebangkitan rakyat 1998, semakin banyak lontaran makian dan cemuhan daripada mereka yang kononnya mengaku Islam tetapi sebenarnya bersekongkol dengan golongan penolak Islam. Kadang-kadang saya berasa sedih terhadap mereka yang menghina Tok Guru tanpa mereka sedar, siapalah mereka jika hendak dibandingkan dengan Tok Guru.

Pernahkah golongan pencaci ini terfikir. Mampukah mereka menghafal Quran? Mampukah mereka melakukan tahnik? Mampukah mereka berkhutbah? Mampukah mereka memberi kuliah selepas solat? Mereka tidak fikir ini semua akibat terlampau taksub kepada parti yang mereka suka.

Saya mengucapkan terima kasih di atas jasa Tok Guru Nik Aziz sepanjang legasi 22 tahun yang penuh hebat itu. Insyallah, moga ada ramai lagi pelapis yang akan tumbuh bak cendawan yang akan terus-terusan menyebarkan syiar Islam supaya ia sentiasa mekar di bawah panjinya. Terima kasih Tok Guru dan berehatlah sebaiknya namun jangan berhenti memimpin kami di jalan ini.


Terima kasih Tok Guru!

No comments:

 
Google Analytics Alternative