Sunday, August 06, 2017

Manusia Keparat Zaman Moden

Sejak kebelakangan ni, rajin betul page FB macam Sultan Melaka dan Abdul Rani Kulup Fans - Official naikkan isu pasal Sajat. Kadang-kadang gambar tak senonoh pun diorang ni post walaupun caption kononnya kecam Sajat itula, inila. Dulu bukan main hamun lagi bila ada beberapa ahli pembangkang sokong LGBT. Orang sama mengecam isu LGBT ni, kadang-kadang boleh komen acah-acah kelakar dan kononnya lawak pada posting mengenai Sajat. Jadi, kita boleh kategorikan mereka ni tak serius mengenai LGBT (when it comes something funny to them) dan mereka boleh jadikan modal troll. 

Sama juga isu ancaman rogol pada Siti Kasim. Isu ancaman rogol bukanlah perkara yang boleh dibuat main. Malangnya, ada pula komen mahupun status,

"Ada ke orang berselera nak rogol kau?"

Ini komen seksis dan menghina. Walau buruk mana rupa dan akhlak Siti Kasim tu, bukanlah perlu kau mengeluarkan kenyataan yang memandang rendah kaum wanita sebegitu. Bahkan ini adalah isu ancaman rogol. 

Tak mustahil nenek kau apabila dirogol nanti, barulah kau terfikir semula kata-kata yang kau keluarkan sebelum tu. Sesiapa pun boleh menjadi mangsa kes ni dalam apa jua keadaan tanpa mengira umur. Dan lebih penting, bila kau menghina Siti Kasim sebegitu rupa, apa kau ingat dia lebih respek dan insaf ke dengan kecaman kau tu? Kedua-dua page yang aku sebut atas tu banyak follower, jadi pengaruh mereka ke atas sosial media memang kuat. Apa sahaja yang page-page ni boleh jadikan modal troll tanpa ambil kira sensitiviti nasional, maka, akan meliuk-lentoklah pengikut-pengikut mereka mengikut rentak tukang post. Bodoh macam tong sampah. Mereka memilih dalam mempamerkan intuisi mereka terhadap sesuatu isu mengikut selera mereka.

Jangan kau kata aku sokong Sajat dan Siti Kasim pulak. Benda ni bukan perlu kau duduk side belah mana-mana pun. Cuma kau perlu lebih rasional dan hidup berfalsafah sikit dalam pegangan kau.

No comments:

 
Google Analytics Alternative