Friday, August 01, 2008

Oscar for Ledger?


"Why So Serious?"



Kematian Ledger mungkin agak sadis namun beliau patut diangkat sebagai hero jahat terbaik dekad ini. Bunyi seperti keterlaluan namun itulah hakikatnya setelah aku menonton The Dark Knight yang aku sifatkan sebagai filem terbaik 2008 setakat ini dan juga filem terbaik Batman pernah dihasilkan. Memegang watak villain sebagai Joker nyata tepat buat Ledger dengan Joker ditampilkan dengan gaya yang bersahaja dan sempoi tetapi begitu kejam.

Mendengar cerita Batman akan keluar tahun ini tidak menarik perhatian aku malah langsung tidak tergerak hati aku menonton promo cerita ini di mana-mana. Ini semua disebabkan kegagalan filem Batman Begins terdahulu lantas aku tidak berminat menonton filem Batman seterusnya. Namun,desakan naluri hati yang kuat setelah membaca review-review filem ini di Youtube,Yahoo dan sumber dari member aku sendiri menjerumuskan aku ke Midvalley untuk menontonnya dengan harga murah hari Rabu. Ternyata hasilnya begitu cemerlang dan mengujakan.Sampai sekarang aku masih terbayang watak Joker dalam fikiran.

Permulaan cerita sahaja cukup mendebarkan dengan aksi rompakan bank oleh geng-geng Joker dan wujud satu konflik di tengah-tengah rancangan itu.Aahhh...aku bukan mahu menceritakan filem ini keseluruhannya takut kalau merosakkan minat kalian untuk menonton.Haha.

Plot cerita ini begitu kompleks namun plot-plot sampingan tidak pula merosakkan plot utama walaupun banyak plot sampingan. Setiap plot menjalani pengembangan dengan baik.
Namun, bagi aku sebenarnya kehadiran Joker yang lebih-lebih aku tunggu berbanding watak lain hatta Batman sekalipun.Kehadiran Joker telah membayangi Batman menyebabkan Batman tenggelam dek penangan Joker.Joker yang lalu iaitu Jack Nicholson pun tidak mampu untuk menandingi kehebatan Joker Ledger.Ingat tak Joker dulu tu?Yang mekapnya tebal-tebal tu.Ha?tak ingat? Takpela.Aku pun bukan ingat sangat cuma tertengok kat Youtube tu je.Hah!

Pastikan korang menonton Dark Knight walaupun korang hanya minat Spiderman yang ala-ala remaja punya cerita tu.Tak rugi punya walaupun korang tak minat Batman.

So,is there any Oscar for Ledger?

No comments:

 
Google Analytics Alternative