Tuesday, December 08, 2009

Malapetaka Bola



1. Malapetaka Pertama - Kekalahan kepada Vietnam dan reaksi.

Kekalahan kepada Vietnam seperti sudah aku dan juga mungkin kamu jangkakan. Namun, apa yang menjadi malapetakanya adalah reaksi pemain atau skuad Malaysia keseluruhannya. Melalui pembacaan di akhbar-akhbar perdana negara, reaksi yang ditunjukkan pemain terhadap keputusan pengadil adalah memalukan sehinggakan The Star melabelkan reaksi mereka sebagai 'disgraceful behaviour'. Dan melalui gambar-gambar yang disertakan dalam akhbar-akhbar tersebut, para pemain menunjukkan reaksi amarah mereka angkara keputusan tidak adil daripada pengadil Korea dalam perlawanan tersebut. Terutamanya Zaquan Adha yang diperintah keluar padang kelihatan cuba membaling botol minuman kepada pengadil tersebut. Samada kena atau tidak botol itu, aku kurang periksa.

Apa yang menjadi malapetaka di sini adalah reaksi mereka terhadap keputusan pengadil. Marilah kita cuba membandingkan sikap profesional kita dengan sikap pemain luar negara. Biarpun emosi mencengkam jiwa mereka, sesekali mereka tidak bertindakbalas sebagaimana pemain negara lakukan. Keputusan pengadil walau tidak seadil manapun, mereka tidak boleh memegang pengadil seakan mahu bertumbuk. Apabila diperintah keluar padang, turutilah saja. Dan selepas tamatnya perlawanan, maka segalanya juga tamat. Tidak sepatutnya insiden memegang, melontar dan mencaci pengadil berlangsung. Ya, Drogba juga pernah memaki pengadil ketika habisnya separuh akhir Champions League musim lepas tetapi masih lagi dalam suasana terkawal dan secara profesionalnya dia meminta maaf selepas insiden tersebut. Menunjukkan emosi itu bagus tapi bukannya selepas tamat 90 minit perlawanan. Separuh masa pertama result 3-1. Selepas tamat game, result juga 3-1. Alangkah baiknya jika emosi diletakkan di tempat yang sepatutnya sepanjang 90 minit itu. Pemain Malaysia ternyata lemah mental dek kerana penalti sebijik, fokus mereka hilang sehingga melepaskan baki 2 gol itu. Ini diakui sendiri Rajagobal. Cuma bahagian lemah mental itu bukan ayat darinya.

2. Malapetaka Kedua - Reaksi Khairy

Reaksi daripada pemain tersebut memanglah salah dan tidak boleh diterima. Tetapi bolehkah seseorang yang berjawatan dalam FAM ketika ini mengeluarkan kenyataan akan mengkaji bentuk tindakan yang akan dikenakan ke atas Zaquan Adha walhal mereka masih di dalam persaingan Sukan SEA? Apa relevannya kenyataan ini dikeluarkan ketika ini di mana para pemain masih ada 2 lagi baki perlawanan?Apa impaknya ke atas Zaquan Adha dan rakan-rakan lain? Jika kamu biasa dengan mainan psikologi bolasepak Inggeris atau mana-mana bolasepak luar negara, kamu akan faham impak kenyataan ini terhadap moral pemain dan pasukan.

Mereka masih berjuang. Mereka perlukan sokongan. Walau sokongan mungkin bukan dari peminat tetapi persatuan haruslah supportive. Tidak kena masa langsung kenyataan dari Timbalan Presiden FAM. Kenyataannya tidak lain tidak bukan hanyalah untuk menjaga air muka FAM dan sebagai reaksi balas kenyataan dari menteri sukan. Kesannya ke atas pasukan? Tak payah susah dia nak fikir. Air muka lagi penting. Bertindak ke atas pemain yang membuat onar itu lagi penting. Untuk bercerita mengenai peri pentingnya kaitan tindak tanduk persatuan dengan pasukan dan pemain biarlah contoh kes Henry tempoh hari dijadikan contoh. Ada kita dengar sebarang komen dari French Football Federation(FFF) mengenai hand ball Henry? Ada kita dengar mereka akan bertindak ke atas Henry? Sampai sekarang, tiada langsung khabar tersebut kita dengar. Jika persatuan sendiri menekan pemain, apa rasionalnya mereka ingin terus menyarung jersi negara. Yang rugi persatuan dan bolasepak itu sendiri. Sepatutnya, persatuan tak perlu memberi komen apa-apa mengenai pemain apatah lagi ketika mereka masih dalam perjuangan. Kalau korang jadi player, lepas tu dengar korang akan kena denda dengan persatuan lepas ni, apa korang rasa?Fikirkan...

3. Malapetaka ketiga - Pahang terus bermain Liga Super.



Terima kasih kepada Presiden FAM yang tidak segan silu dan berusaha keras membantu pasukan Pahang selama yang boleh. Pahang diketahui ramai sudah lama tidak layak beraksi di liga peringkat tinggi iaitu Liga Super. Seingat aku, dalam 3 musim lepas, FAM jenuh merombak itu ini demi memastikan Pahang kekal dalam Liga Super. Tahun 2010 juga begitu. Sepatutnya Pahang berada di Liga Perdana. Tetapi, dengan kuasa keramat yang ada pada Presiden FAM, Harimau Muda dibubarkan dan sebagai galang gantinya, tentulah pasukan Pahang kesayangan baginda. Alasannya, Pahang berada di senarai teratas antara pasukan-pasukan Liga Perdana.

Aku bukanlah anti Pahang atau bencikan pasukan Pahang. Yang nak disampaikan di sini, sampai bila sikap kroni nak diterapkan dalam struktur bolasepak negara kita? Macam-macam dah dilakukan demi memastikan Pahang masih dalam Liga Super. Tapi, apakah ada peningkatan atau pengajaran yang diambil skuad Pahang setelah sekian lama baginda membantu pasukan mereka? Mereka masih finished antara pasukan tercorot dalam liga setiap musim. Takde pembaharuan. Takde peningkatan. Tapi yang lebih penting, sampai bila kronisme dalam bolasepak yang dipimpin FAM harus berlaku?




Kredit gambar kepada Kosmo Online.

No comments:

 
Google Analytics Alternative