Sunday, April 18, 2010

Media Massa Dan Pengaruhnya Kepada Kehidupan Kita

Dalam sekitar pagi Rabu hari tu, aku tertonton televisyen (aku dah lama tak tengok tv) di ruang tamu bersepah rumah sewa aku. Iklan memang memberi pengaruh besar kepada kehidupan manusia. Iklan kadangkala ditokok tambah dan adakalanya menyembunyikan fakta sebenar. Baik, jangan berdalih lagi. 

Sebaik menonton iklan McDonald yang memaparkan promosi Breakfast dengan harga serendah RM4. Aku tanpa segan silu mengajak member serumah supaya melepakkan diri pada waktu pagi di McDonald yang hanya 500m dari rumah dari menghabiskan masa hujung minggu melepak di atas katil berdengkur.

Pagi Ahad tu habis budak-budak rumah aku gegar. Jam dah area pukul 7. Mana layan kalau datang McD pukul 10 kang. Awek-awek Intec pun tak datang waktu gitu. Dan berkat kesungguhan aku menggegar budak-budak ni, akhirnya kami berlepas ke McD pukul 8. Dalam hati ada taman aku nak try set sarapan pagi yang promosinya aku tengok di televisyen itu hari. Sarapan makan burger dengan telur standard macam orang putih dengan harga RM4, mana nak dapat bai. Pastu dengan kopi Arabica lagi. Perghh..Lainlah kalau lu orang masak sendiri murah le kot.

Dalam perjalanan ke restoran ni, kitorang melintas depan sebuah gerai nasi lemak. Aku separa menjerit....

"Kitorang dah tak layan nasi lemak pagi-pagi ni makcik!"

Aku kurang pasti makcik jual nasi lemak tu dengar ke tak. Dengan semangat pagi yang meresap ke dalam diri ditambah dengan rasa dah macam mat salleh sarapan burger pagi-pagi, aku dan rakanku sampai di McD. Sampai kaunter aku mula rasa lain. Aku tengok semua poster-poster promosi di dinding, di belakang kaunter, di atas meja kaunter dan segala tempat yang ada tulis promosi sarapan pagi ni. Takde langsung tulis set pagi berharga RM4. Aku macam teringat yang kat televisyen tu die tulis RM4*. Apa maksud * akan dibongkar kejap lagi....

Aku tengok set-set sarapan pagi semua stok RM7 ke atas. Nasib baik aku bawa duit lebih. Ingat tadi nak bawak RM4.10 je tadi harga lepas cukai. Aku cuba berlagak tenang dan mengorder set nombor 2 kepada akak kaunter. Sambil tunggu order disiapkan, agak-agak macam line dah clear, aku tanya kat sorang brader McD ni...

"Bang, saya tengok dalam tv set tulis RM4 tu apa dia ye?", tanyaku dengan suara berbisik.

"Ok macam ni. Yang set harga RM4 tu bila weekday je. Bila weekend harga macam nilah." sambil tunjuk-tunjuk set-set yang ada di tempat promosi. Dia pun separa berbisik seakan paham aku tanya soalan yang menampakkan macam aku tak berduit. 

Nak taknak, kami layan ajela beli set yang ada dan hajat bersarapan pagi dengan harga serendah RM4 di McDonald tak tercapai. Aku tak perasan kot ada simbol asterik masa tunjuk kat televisyen hari tu. RM4(*) / * - Hanya pada hari-hari biasa. 

Cis, ni semua salah media massa. Mereka menggunakan font paling kecil jika ada simbol asterik di mana-mana papan iklan. Terpedaya orang-orang macam aku yang tak buat kajian menyeluruh sebelum membeli.

2 comments:

jo said...

gulingguling gua gelak..
gua pun kena tipu jugak..
celaka punya iklan mekdi kan?

eJAI said...

haha..lu pun kene tipu gak...kehkeh

Celake gak iklan ni..baper byk die untung wat bisnes..otak penipu geliga..

 
Google Analytics Alternative