Wednesday, November 02, 2011

Jomblo

Ketika ini saya sedang mengikuti sebuah kursus yang diaturkan oleh pihak kompeni bagi saya menambah ilmu di dalam bidang 'groundwater'. Kursus ini mempertemukan saya dengan peserta-peserta dari serata Asia Tenggara antaranya Indonesia, Vietnam, Thailand, Kemboja, Filipina, Laos dan Timor Leste. 

Pada hari pertama lalu, saya duduk bersebelahan dengan seorang peserta dari Indonesia yang saya panggil 'bapak'. Jadi, sebelum kursus bermula, banyak juga yang kami sembangkan. Ternyata beliau seorang yang peramah dan kelakar orangnya. Ketika sesi pengenalan 'rakan di sebelah', beliau telah memperkenalkan saya.

Ketika itu, 'bapak' bercerita semua yang beliau tahu mengenai saya. Dari nama, umur, pekerjaan, pendidikan semuanya diceritain sehinggalah ke bahagian yang terakhir mengenai saya. Dia memperkenalkan kepada hadirin lain bahawa saya 'Jomblo'. Ketika itu, saya termangu dan memikirkan carutan apakah yang beliau gunakan terhadap saya ni. Sedang saya asyik memikirkan, penceramah kursus berkata, "Oooo..single..". Lantas disambut gelak tawa hadirin lain. Saya pun ikut sama tergelak.

Sebenarnya saya pernah dengar 'jomblo' sebelum ini, cuma baru itu saya mengetahui maksudnya.

Terima kasih Pak Soenarto!

2 comments:

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu

eJAI said...

ya.terima kasih singgah!

 
Google Analytics Alternative