Sunday, January 29, 2012

Inverted Siphon

Inverted siphon


Minggu selepas cuti raya cina, aku disibukkan dengan satu projek pembetungan di Seremban di mana aku terlibat dalam merekabentuk 'inverted siphon' atau dipanggil 'depressed sewer'. Dalam bahasa Melayu, aku kurang pasti ia dipanggil apa. Kalau diikutkan ini kerja jurutera awam tapi sebagai satu company yang berdaya saing, aku dipertanggungjawabkan untuk mengkaji dan seterusnya merekabentuk sistem tersebut kerana sebelum ni memang tidak ada contoh dan panduan design tersebut.

Sistem ini mudah sebenarnya. Ia mengalirkan air sisa buangan melalui bawah sungai dan dinaikkan secara graviti. Ia tidak membabitkan penggunaan pam untuk menaikkan air ke aras yang asal, cukup hanya menentukan kadar aliran dan halaju yang bersesuaian sahaja. Jadi, saiz paip memainkan peranan dalam menentukan kadar aliran dan halaju mencukupi bagi menaikkan air sisa ini ke aras asalnya. 

Kemuncak pada kajian dan rekabentuk yang aku buat ini dipersembahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Pembentungan pada satu presentation kepada mereka di The Mines. Namun, sistem 'inverted siphon' ini tidak disentuh sangat semasa presentation tersebut. Legalah aku kerana tidak perlu bersusah payah bercakap di hadapan orang, sebaliknya aku mendapat jamuan tengahari daripada agensi berkenaan.

No comments:

 
Google Analytics Alternative