Monday, November 11, 2013

Hartanah


Melihat kepada gagalnya sebuah kerajaan dalam mengawal harga hartanah adalah satu tamparan hebat kepada generasi kini dan mendatang. Jika peraturan dan undang-undang digubal bagi mengekang mereka dan pihak kapitalis daripada membeli lebih daripada dua buah rumah, sewajarnya, generasi hari ini tidak perlu bimbang tentang memiliki rumah idaman. Selain itu, pihak pemaju juga mempunyai kawalan sepenuhnya terhadap harga hartanah yang mereka ingin tawarkan kepada pembeli kerana mereka sudah mengeluarkan modal bagi membeli dan menaikkan kawasan tersebut.

Dua kesilapan kerajaan di sini yang kita boleh lihat. Pertama, tiada kawalan serta peraturan bagi mengawal orang ramai daripada membeli sebanyak mana rumah yang mereka mampu. Seandainya mereka jutawan dan mempunyai banyak modal, mereka mampu membeli dan memiliki sehingga 23 hartanah untuk dijadikan pelaburan. Bukan sahaja nikmat keuntungan jangka panjang, bahkan mereka mampu goyang kaki tanpa bekerja. Inilah kesilapan kerajaan kerana tiada lagi peraturan bagi mengekang gejala yang kian menjadi-jadi ni. Mereka yang tamak ini sebenarnya telah menyekat peluang orang lain terutamanya golongan pertengahan untuk membeli dan memiliki rumah sendiri. Bagaimana dengan masa depan mereka dan anak-anak?

Kedua, pihak pemaju sewenang-wenangnya meletakkan harga rumah bersandarkan kepada kos pembinaan dan tahap serta nilai komersil sesuatu tapak itu. Selagi mana mereka mampu membayar cukai kepada kerajaan, selagi itulah pihak kerajaan tidak akan mendengar nasib dan rintihan golongan pertengahan. Sungguh tidak masuk akal jika rumah di pinggir bandar berharga hampir RM1 juta! Alasan dikemukakan adalah nilai komersil di mana melibatkan pembinaan MRT di situ. MRT dijangka siap pada 2017 (atau mungkin lebih), tetapi puak kapitalis (baca:pemaju) ini sudah awal-awal lagi meletakkan harga tidak masuk akal. Nampak tidak permainan mereka?

Seharusnya, jika kerajaan ditadbir oleh orang yang telus dan asal daripada rakyat, mereka tahu denyut nadi rakyat. Tidak mungkin akan terjadi kerajaan yang dungu sebegini rupa.

No comments:

 
Google Analytics Alternative