Saturday, March 15, 2014

Sains dan Tuhan


Sudah masuk hari ke-8 pesawat MH370 dilaporkan hilang. Soalan seperti "mana pesawat tu hilang?" seakan sudah tidak mampu dijawap oleh setiap orang, baik bahagian teknikal, aviasi ataupun pegawai kerajaan. Tiada jawapan untuk persoalan itu. Bagi saya, ini adalah antara kes terbesar yang pernah kita alami dalam dekad ini selain peristiwa liwat Saiful.

Tidak kurang ramai yang mengemukakan teori ataupun konspirasi sendiri sehinggakan kita rasa meluat dan nak muntah membaca kerana semuanya hanya berpaksikan kepada ilmu akal semata-mata. Namun, bagi aku, kesemua yang berlaku ini pokok pangkalnya berbalik kepada keimanan kita kepada Allah. Setinggi mana pun akal manusia dalam membina besi-besi yang mampu terbang di langit, dikawal dan dikesan melalui sistem radar yang canggih, dapat dinavigasi melalui lautan yang luas, ia tentu sahaja tidak mampu melawan kuasa Allah selaku pemilik mutlak alam ini.

Sehebat mana pun ciptaan sains manusia hari ini, namun apabila 'berlaku campurtangan' Tuhan, kita tidak mampu mengesan pesawat besar yang hilang di angkasa walaupun kita mendabik dada kita punyai sistem teknologi termaju sekali. Begitu hebat kekuasaan Allah. Dialah yang lebih Maha Mengetahui segala yang di langit dan di bumi (surah At-Taghabun - ayat 4).

Dalam pada itu, kita harus terus berdoa kepada Allah agar dipertemukan semula mangsa yang hilang dan dijauhkan kita semua daripada segala bencana yang kerap menimpa kita akhir-akhir ini.



No comments:

 
Google Analytics Alternative