Friday, November 06, 2015

Pencemaran Minda Melayu

Setiap kali aku 'terpaksa' menonton televisyen ketika waktu makan, aku pasti akan tertonton rancangan yang entah apa-apa (dalam kapasiti akibat tertonton secara paksa) di mana hasilnya, boleh aku simpulkan seperti di bawah :

1. Rancangan hiburan yang melampau-lampau (Spontan, Gegar Vaganza, AF, Kilauan Emas dan terbaru Juara Parodi). Rancangan-rancangan ini hanya membawa penonton membuai-buai dengan lawak yang syok sendiri, tiada motif dan tidak berhujung pangkal. Kesemuanya berpaksikan wang dan keuntungan. Tidak langsung memberi kefahaman dalam ilmu.

2. Rancangan agama yang dikomersilkan. Rancangan ini berdiri atas nama agama kononnya (baca: Pencetus Ummah dan Daie) tetapi sedikit pun tidak mendetik hati penonton untuk lebih dekat kepada Islam. Topik yang dibicarakan biasanya ibubapa, cinta, perkahwinan, orang berbuat dosa dan topik-topik lain yang remeh-temeh. Tidak langsung dibicarakan isu politik dan ekonomi Islam bahkan tidak menjurus sedikitpun terhadap sirah nabawiyah dan perjuangan Islam sehingga diterima Islam diterima hampir 23 billion penduduk dunia hari ini. Juri yang dijemput juga bukan daripada yang berintegriti dan dihormati.

3. Berita yang merapu dan penuh putar-belit. Kebanyakan berita (baca: RTM dan TV3) seperti kita semua sedia maklum, penuh dengan adu domba, berita merapu dan tidak bersifat marhaen. Ini biasa.

4. Begitu juga dengan radio terutamanya radio swasta (baca: Hotfm dan Erafm) yang tidak langsung pernah membawa topik bermanfaat walaupun kita sedia maklum tujuan penubuhannya bukanlah untuk bersembang ilmiah. Sudahlah tidak bersembang ilmiah, malah lebih teruk lagi memperbodohkan pendengar dengan cakap yang merapu, lawak yang sendiri buat sendiri gelak dan putaran set lagu yang sama setiap hari.

Kesimpulannya, jika Melayu terus seronok dengan cerita-cerita doktor hensem, vape dan drama-drama bodoh dari peti televisyen itu, ia sememangnya akan terus membawa Melayu yang sudah sedia bodoh terbuai-buai dalam khayalan yang diciptakan bangsanya sendiri. Memang tujuan 'gula-gula khayalan' yang diciptakan oleh orang tv dan radio itu tidak pernah mahu Melayu berfikir.

Ingin aku tegaskan bahawa cara mereka berseronok di dalam televisyen sedikitpun tidak mampu menggembirakan aku kerana di dalam kepala hotak aku hanya terfikir nasib marhaen di bawah sana yang masih belum dapat merasa erti dan nikmat kehidupan selesa. Lebih buruk lagi, apabila kerajaannya celaka dalam menguruskan kewangan negara.

Selamat menikmati khayalan dunia wahai Melayu!

No comments:

 
Google Analytics Alternative