Sunday, January 31, 2016

Jutawan Kosmetik Yang Disukai Ramai Melayu


Hasil penelitian aku sejak dua menjak di FB ni, bangsa Melayu amatlah terkesan apabila :

1. Kita menasihatkan agar jangan mengagung dan menyembah kapitalis (baca: jutawan kosmetik) yang mengambil kesempatan dalam kesempitan orang lain sebaliknya kita akan dimaki pula:

- Biarlah dia nak buat apa pun. Itu duit dia.
- Kau melayu dengki dan iri hati.
- Kau ada duit macam dia ke sampai nak kutuk dia?


2. Aku terfikir apa yang dah terjadi kepada masyarakat melayu yang terfaktab ini sehingga jutawan-jutawan kosmetik ini tidak boleh ditegur dan dikritik? Mereka tidak apa-apa sebaliknya pengikutnya yang kononnya Melayu cuba mengangkat diri mereka bahawa mereka Melayu yang tidak dengki dan iri hati?

3. Adakah dengan mengkritik jutawan ini boleh menjatuhkan Melayu? Mereka yang mempertahankan sistem kapitalisme dan feudalisme inilah yang sebenarnya telah rosak. Mereka ini Melayu yang gelap hati. Melayu yang bangang mengikut telunjuk kapitalis. Melayu yang mengaku holier than thou. Melayu yang acah-acah sejati tidak berdengki sesama sendiri. Melayu yang terkesan dengan drama-drama bodoh di TV3. Melayu yang mindanya terkepung dan sempit.

4. Nasihat aku kepada Melayu yang jenis menghisap telur orang kaya ini semua, keluarlah dari kepompong rumah kau itu dan jenguklah dunia hakiki yang sebenar di luar sana. Kau akan jumpa Melayu yang tikam Melayu, Melayu yang pendendam, Melayu yang pijak orang Melayu lain untuk naik ke atas dan bermacam lagi. Kerana apa? Kerana menjadi jahat, syaitan, bangang dan bodoh bukan terletak pada kaum. Ia adalah individu.

Berhentilah menyembah kapitalis...

No comments:

 
Google Analytics Alternative