Tuesday, November 21, 2017

Sang Lembu Di Kedai Makan

Baru-baru ini tular satu post FB mengenai seorang lelaki membawa anaknya makan di sebuah kedai makan di mana terdapat pasangan sedondon yang salah seorangnya menghisap rokok tanpa menghiraukan anak kecil lelaki ini tadi.

Dapat menjengah ke ruangan komen di page Oh Bulan!, di mana lelaki ini telah dikecam dari perokok sampailah ke makcik-makcik dan gadis-gadis yang menegur bahasa yang agak biadap terhadap perokok dan pasangannya tersebut di dalam status tersebut.

Ya, lelaki itu salah kerana bahasa agak kasar tetapi kadangkala bahasa kasar itulah ucapan yang lebih sesuai untuk orang degil. Oh, tegur depan-depan juga telah menjadi satu standard di mana rakyat Malaysia yang berani adalah yang pergi menegur depan-depan sebelum mentularkan sesuatu. Bijaknya lelaki itu apabila ia tidak memasukkan muka pasangan terbabit supaya tidak masuk pula cerita buka aib.

Berbalik kepada isu tegur depan-depan tadi, adakah rakyat Malaysia sudah bersedia untuk melakukan perkara ini? Adakah mentaliti menegur secara 'gentleman' ini telah boleh diserap dalam budaya kita? Adakah kita semua sudah cukup berani untuk menegur berdepan-depan? 

Kita juga tidak begitu. Jika kita menegur depan-depan, kita tidak mungkin tahu perangai buruk perokok. Atau ia mungkin akan menafikan perkara pokok dalam isu ini iaitu..
hisap rokok adalah haram. 

Sedangkan arwah tuan guru Nik Aziz pun menggelar perokok adalah lembu, siapa kita untuk mengecam lelaki yang nyawa anaknya telah diperjudikan (walau mungkin akibat kebodohan diri sendiri)? 

Inilah perkara asas dalam isu ini. Tidak ada dakwa dakwi lagi.

No comments:

 
Google Analytics Alternative