Thursday, June 18, 2009

Jurnal Kembara 2: Teluk Intan

Assalamualaikum semua. Bertemu lagi kita dalam rancangan Jurnal Kembara edisi kedua. Sesiapa yang belum baca edisi pertama, bolehlah ke sini. Baiklah, seperti terteranya nama tempat di atas, anda tentunya sudah tahu yang aku akan ke Teluk Intan. Aku tidak ingat berapa kali aku pernah ke Teluk Intan tapi yang pastinya sudah banyak kali cuma sudah lama tak pergi.

Ok. Mari mulakan.


12 Jun 2009 2.30pm

Sebaik selesai bersolat Jumaat di masjid di Seri Iskandar, aku dan keluarga memulakan perjalanan ke Teluk Intan.


Perjalanan memakan masa lebih kurang 1 jam jika memandu dari Seri Iskandar.


Sawah padi yang tiada di KL pastinya.

Gambar-gambar ini bukanlah setepatnya perjalanan aku ke sana. Tapi aku saja mahu menunjuk. Sama saja bukan?

3.40 pm


Sampai sahaja di pekan Teluk Intan, kami singgah ke Kedai Menjual Skru Mesin Pemotong Rumput. Apahal nama kedai panjang macam ni?Ah, takpe. Datukku sebenarnya yang ingin membeli skru tersebut untuk mesin potong rumputnya. Katanya susah nak mencari di pekan Parit. Mungkinlah kot sebab di Teluk Intan ini pun sampai 3 kedai mencari baru jumpa.

Sama.



4.oo pm

Ok.Dah dapat skru, mari parking kereta betul-betul di depan menara condong. Ya, menara condong. Apalah ertinya Teluk Intan jika tiada menara condong ni. Ia menjadi simbol kemegahan dan mercu tanda pekan Teluk Intan. Rasanya tak perlulah aku cerita sejarah menara condong ni sebab kebanyakan kamu sudah tahu. Kalau rajin sikit, Google saja.

Semakin hari semakin condong. Perasan tak?



Sudah sekian lama tidak ke Teluk Intan. Masih tidak banyak yang berubah.


4.20 pm

Setelah penat berposing di sekitar menara condong, kami ke Kompleks Menara Condong pula. Alangkah sedihnya kerana kompleks ini kurang meriah dengan kebanyakan gerai ditutup. Pelanggan juga agak kurang di sini. Cuma ada beberapa gerai cenderamata dan kedai pakaian saja yang masih bertahan. Sampai bila aku pun tak tahu.

Nampak macam meriah tapi dalam kosong.Hmm.


Aku hairan Majlis Perbandaran Teluk Intan tak mahu ke meletakkan kerusi riadah atau apa-apa landskap sekitar menara ini untuk menambahkan keindahannya lagi. Tambah air pancut ke apa ke. Yang paling penting kerusi untuk melepas penat sambil menikmati pemandangan sekitar.



Malangnya, hari aku datang, dia boleh tutup pulak. Patutnya Sabtu yang bukak.

4.40 pm

Lepak makan pula di dataran sebelah menara. Makan satay yang boleh tahan sedapnya. Tidak ketinggalan kami menikmati cucur udang dengan kuah yang begitu lazat di gerai no.3 dari kanan. Pekedainya pun ramah. Kalau anda singgah di situ jangan lupa meminta diskaun jika beliau terlambat menghantar pesanan anda. Beliau takkan teragak-agak memberinya tambahan pula jika anda orang Perak. Aku dapat diskaun RM3 untuk mi hailam 4 bungkus. Tapi pastikan beliau terlambat hantar pesanan anda.


5.30 pm

Ok. Mari pulang. Tiada apa yang menarik pun di Teluk Intan ni. Hehe. Marah pulak orang Teluk Intan nanti. Gurau saja.


Satu hari saja memang tidak cukup. Anda boleh menyewa hotel dan rumah tumpangan yang banyak di sini. Aku nak balik. Jumpa lagi. Terima kasih kerana menonton.



P/S - Gambar aku takde watermark, jadi jangan rembat. Ni semua Paint punya problem.

No comments:

 
Google Analytics Alternative