Monday, June 08, 2009

Putrajaya Yang Menyusahkan


Sudah sekian lama juga aku tidak menulis di sini. Bukan kerana tiada story nak morry kat korang tapi tangan aku ni yang tak sampai untuk menulis blogspot dot com di papan kekunci. Tak tahulah sebab malas ke apa tapi itulah dia. Tangan ni memang tak terdaya menaip perkataan tersebut.

Baru-baru ini aku berkesempatan mengikuti ayahku menghantar borang ape ntah kat Kementerian Pengangkutan. Aku pun sudah agak lama tidak menjengah Putrajaya, jadi inilah peluang terbaik untuk aku melihat suasana di Putrajaya. Dah berubah ke tidak. Dah cantik ke tidak. Atau dah banyak pokok ke tidak. Erm..macam dah lama sangat pula aku tak ke Putrajaya.

Apa yang aku nampak memanglah indah dan agak menarik jika dibandingkan dahulu. Tapi seperti biasa yang selalu orang dok komplen dalam suratkhabar itu memang betul. Parking susah. Bayangkan hanya nak menghantar beberapa helai borang, terpaksa menapak ke Kementerian Pengangkutan hampir 3-4 kilometer!! Aku pasti di bangunan kementerian yang lain juga begitu. Sebabnya pelawat memang tak boleh memasuki kawasan bangunan tersebut. Jadi, nak tak nak kenalah park kat luar sekejap. Maksudnya parking selamba kat tepi jalan luar bangunan tersebut yang ada garisan kuning itu. Kenalah ada orang tunggu dalam kereta kot-kot ada polis ronda ke.

Nak parking kat tempat letak kereta yang disediakan memang jauh. Alamatnya lagi jauhlah menapak. Parking di luar itupun sudah cukup jauh untuk berjalan. Ditambah dengan cuaca yang cukup panas sekarang ini. Bayangkan punya besar kawasan kat situ dari luar bangunan ke pejabat kementerian. Aku hairan mengapa tidak diberikan saja pas pelawat kepada pelawat-pelawat yang ingin berurusan dengan kementerian. Kemudian dibenarkan parkir di dalam. Habis cerita. Dari pengamatan aku mungkin kesemua bangunan mengamalkan sistem begitu. Iaitu tidak membenarkan pelawat luar masuk ke dalam.

Hmm.. Apa yang istimewanya bangunan ini semua sehinggakan sistem keselamatannnya sebegitu ketat? Di Amerika agak-agaknya ada tak sistem begini?.

No comments:

 
Google Analytics Alternative