Wednesday, June 10, 2009

Protokol Atau Perintah: Mana Lebih Penting?

Seringkali kita melihat wanita atau perempuan yang pada dasarnya tidak menutup aurat atau dalam ertikata lain tidak memakai tudung boleh bertukar prinsipnya. Bukan tujuannya entri ini untuk menghentam golongan hawa tetapi kadangkala sikap mereka(terutamanya free hair) cukup untuk membuatkan kita hairan dan adakalanya gelak sendirian. Baiklah.

Aku pernah terlihat di kebanyakan suratkhabar atau televisyen, juga melalui pemerhatian aku sendiri yang golongan tidak memakai tudung ini boleh memakai tudung atau sekurang-kurangnya skaf yang menampakkan jambul di dalam majlis-majlis tertentu. Contohnya majlis bertemakan keagamaan. Kenduri kahwin ke. Di perkuburan ke. Pendek kata, majlis bercorak keagamaanlah.

Jadi, jika ditanya alasan mereka bagaimana mereka boleh terfikir hendak bertudung 'sementara' ni. Jawapan kebanyakannya adalah "demi menghormati majlis" ataupun "mengikut protokol". Hairan bukan? Ya,jika berfahaman sekular mungkin tidak hairan. Tapi aku begitu hairan bagaimana mereka boleh menghormati majlis dan mengikut protokol majlis sedangkan dalam masa yang sama perintah Allah mereka tidak hiraukan? Apakah tidak mengikut protokol majlis lebih besar azabnya dari mengikut perintah Allah?

Jelas nampaknya kekurangan pemahaman Islam menjadi batu penghalang di minda mereka sekaligus mencampakkan mereka ke arah pemikiran Islam liberal. Mereka boleh pula mengikuti dan menuruti perintah dalam beberapa perkara tetapi menjadi tidak dalam perkara yang sepatutnya menjadi kewajipan.

Hairan....

No comments:

 
Google Analytics Alternative