Wednesday, December 16, 2009

Berita Pagi Jumaat

Andaikata semalam Malaysia menang emas Sukan Sea acara bolasepak.

Maka berduyun-duyunlah individu mahu memberi komen memuji semangat juang pasukan negara, mengucap tahniah dan bertekad memberi ganjaran itu ini. Lebih-lebih lagi pak menteri. Semuanya hanya kerana mencari publisiti dan ruang untuk tampil kononnya beliau terlibat sama dalam kejayaan pasukan negara. Hatta kemudiannya, dihebohkan dalam media ketika acara penganuerahan ganjaran kepada pasukan bolasepak bahawa beliaulah yang patut diangkat sebagai juara rakyat kerana tampil memberi anugerah dan ganjaran.

Maka, bersorak sorailah orang-orang dalam Persatuan Bola mengumumkan kejayaan sistem mereka dalam melahirkan skuad yang ada. Mengumumkan kejayaan liga mereka. Kejayaan mereka memilih jurulatih. Kejayaan mereka mengeluarkan duit untuk berlatih di luar negara. Semuanya mahu tumpang bangga dan bersorak sama. Pendek kata, apa saja yang berkaitan dengan bolasepak semuanya mahu nama mereka diangkat sebagai juara bahawa merekalah yang telah mencetak gemilang kilauan emas. Sultan Bola pun turut sama mengutus tahniah dan bergelek sakan.

"Lihatlah kejayaan pasukan negara. Semuanya atas hasil sistem liga kami." kata orang kuat Persatuan Bola.

Media-media mula menghambur pujian. Walhal sebelum ini mereka tidak meletak harapan. Walhal sebelum ini mereka tidak rasa sekelumit pun yakin pasukan negara mampu ke peringkat akhir lantas di'buat bodoh'kan saja perlawanan pasukan kebangsaan tanpa siaran langsung. Maka sekarang ini, mereka mahu mencetak besar-besar kejayaan pasukan bola di muka hadapan akhbar mereka.


Andaikata semalam Malaysia hanya mampu memenangi pingat perak Sukan Sea dalam bolasepak.


Bersenyap sunyilah pak menteri dan individu-individu berkepentingan tentang hal ini. Semuanya tidak mahu mengulas jika diminta. Jika adapun, hanya mampu mengakui 'skuad negara sudah melakukan yang terbaik dan harap berusaha lagi' yang keluar dari mulut mereka. Bercerita pasal ganjaran. "Saya hanya janjikan ganjaran jika dapat emas".

Orang-orang Persatuan Bola juga membisu seribu bahasa. Jika diminta ulas pun,

"Kita sudah mara ke final,itu sudah cukup bagus".
"Mereka masih muda dan kurang pengalaman berbanding Vietnam". Walhal semuanya bawah 23.

Masing-masing juga takkan mengakui kegagalan. Terutamanya sistem liga yang dirombak mengikut liuk lentuk pasukan Pahang.

Media juga tidak menjadikan ia sebagai berita utama mereka.


P/S - Bagi aku, emas atau perak esok, Persatuan Bola tetap perlu dirombak dan Presiden boleh jalan!

2 comments:

Lia3003 said...

tu nama nya concern..(^-^)/

eJAI said...

Concern?concern ada makna tuh...hehhehe

 
Google Analytics Alternative