Thursday, November 25, 2010

Selasa Mendapat Kerja Baru

Selasa

Pukul 7 pagi kami sampai di tempat kerja baru. Suasana baru. Persekitaran baru. Nama masih sama. Panasonic. Aku rasa tak sedap hati. Entah kenapa. Sampai je, terus call brader Melayu semalam. Tunggu punya tunggu depan gate pakgad, dia pun call. Dia suruh kami call supervisor dia berbangsa India. Lepas call, kami diminta tunggu. Tunggu punya tunggu, dia sampai. Nampak muda supervisor India ni. Lepas register kami, brader Melayu yang kasi kerja tu sampai. Lepas tu sembang-sembang ngan dia, dia cakap kami dibayar bulan. Hampeh, bikin panas je mamat ni. Sebelum ni janji gaji hari. Hari ni, kena tipu plak ngan bangsa sendiri. Takpe..takpe. Aku sabar je.

Dengan niat merealisasikan Wawasan 2020 di bawah fasal 19 daripada 20 fasal, iaitu membina masyarakat yang berdaya saing dan progresif, kami tetap sedia bekerja. Kalau ikut hati, memang nak balik je dengar dapat gaji bulanan ni. Dah setel urusan uniform apa semua, kami dibawa ke tempat kerja. Di bawah department mecha assembly, aku dan sorang member ditugaskan di situ. Tanpa penerangan apa semua, aku terus diminta berada di assembly line. Kerja aku memasang skru. Bukan mengetatkan skru di line, tapi aku meletakkan skru di bearing yang tersedia. So, itulah kerja aku. Yang mengetatkan skru menggunakan pemutar dari gas angin adalah sorang kakak berbangsa India. Jadi, aku supplykan benda kerja kat dia sambil dia sibuk di line itu mengetatkan skru. Paham ye adik-adik?

Dalam lebih kurang 2-3 jam di situ, sorang kapten panggil aku suruh kerja tingkat bawah. Mana pulak dia nak campak aku nih. Jadi, di tingkat bawah aku ditugaskan memasukkan plug minyak dan blade ke dalam shaft untuk air-cond. Kilang aku ni buat compressor untuk air-cond. Kilang aku dulu pasang air-cond dan buat body dia. Maka, itulah tugasan aku sepanjang hari sampailah habis kerja pukul 8.20 malam sambil ditemani Uncle Rajan. Apa yang menyedihkan, aku terpaksa solat di ruang power supply yang sempit tu. Muat-muat satu sejadah je. Ditambah row depan jadi satu baris, maka 2 sejadah saja boleh muat untuk ruang sempit tu. Sedih betul. Bukan takde surau besar, tapi agak jauh dari deparment ni. Nak taknak terpaksalah solat juga di situ. 

Aku rasa macam nak balik kilang lama. Malas pulak nak datang besok.

No comments:

 
Google Analytics Alternative