Tuesday, July 21, 2015

Hala Tuju


Antara isu mutakhir ini yang amat membimbangkan adalah bagaimana PM masa kini iaitu Datuk Seri Najib Razak terpalit dengan pelbagai isu 1MDB sehinggakan dikatakan menghilangkan RM42 billion wang negara ke dalam akaun peribadi. Sehingga kini, peguam Najib yang sudah menghantar surat meminta syarikat penerbitan Wall Street Journal (WSJ) mengesahkan cerita tersebut belum menerima reaksi balas.

Dan macam biasa, apabila ia tidak mendapat jawapan balas, mereka beranggapan PM Najib sudah menang peringkat pertama. Kemudian, muncul pula penuduhan daripada Sarawak Report (SR) berkaitan skandal 1MDB juga (maafkan aku jika aku tersilap mengatakan cerita RM42 billion itu samada daripada WSJ atau SR). Dan, macam biasa juga, muncul satu video daripada individu yang dikatakan mempunyai bukti bahawa pembangkang terlibat dalam menjatuhkan kerajaan Malaysia dengan siri serangan terhadap Najib.

Bagi aku dari kaca mata seorang rakyat biasa, tak perlu ada penglibatan pembangkang atau wujud konspirasi mana-mana pihak pun kerana Tun Dr. M sendiri mengaku bahawa beliau mahukan Najib turun sebagai PM dan tidak ada konspirasi tertutup pun kerana satu dunia sudah tahu perkara berkenaan. Jadi, untuk ulasan panjang, aku memerlukan masa yang lebih supaya satu pemerhatian mendalam diperlukan serta aku mahu melihat dahulu kesudahan video (dikatakan daripada Ester Melanyi tersebut) untuk mempertahankan Najib.

Isu Gerakan Harapan Baru juga aku memerlukan masa untuk ulas. Cumanya, sebagai seorang rakyat marhaen, pastinya kita berasa kecewa di atas perpecahan golongan di dalam PAS ini yakni golongan kalah pemilihan dan golongan pro-ulama. Namun, aku percaya, ini suatu rahmat baharu kerana mungkin ini adalah pembersihan kumpulan mana-mana pro di dalam PAS itu sendiri, siapa tahu, wallahualam.

Sekian, berita malam ini.

Setakat ini USD1 bersamaan dengan RM4.

No comments:

 
Google Analytics Alternative