Thursday, July 23, 2015

Viral dan Riak : Adakah Makanan Kita?




Kadangkala saya merasa kasihan dengan rata-rata orang Malaysia. Bukanlah saya mahu menafikan bahawa brader bawak motor itu tidak layak diberi pengiktirafan bahkan saya salute atas kegigihan brader ni membesarkan anak-anak mereka dengan kudrat dan kemudahan yang ada (inilah nasib apabila dapat pemimpin korup).

Cuma, saya tertarik dengan kisah yang dikirimkan oleh seorang likers kepada tuan page yang ditulis di dalam gambar itu. Apa yang engko rasa bila baca? Semata-mata mahu memberikan sedekah, sanggup likers tu follow dan ceritakan semua dalam FB. Andai katalah yang brader bawak motor ni tak viral dalam FB, adakah likers ni akan tolong dan ceritakan di FB? 

Sesungguhnya, saya berasa sedih dengan sikap rakyat Malaysia (tidak semua), yang memilih-milih dalam menviralkan cerita-cerita kemiskinan atau cerita meminta empati untuk dijadikan penambah like dalam FB. Dan, penontonnya pula akan berlumba-lumba menjaja cerita bantuan mereka kepada yang diviralkan itu. Bukankah itu ujub dan riak namanya?

Kesimpulannya, begitu mudah orang akan viralkan kisah kesedihan kau jika cerita engkau tu berbeza atau lain daripada yang lain. Dan seterusnya, akan ramailah manusia di FB akan tumpang bersimpati dan menjadikan kisah kau sebagai cereka ujub mereka kemudiannya nanti. Bantulah seikhlas hati dan jika boleh, biarlah tiada siapa pun tahu. Tak perlu nak bercerita di FB pun, Allah tahu.

No comments:

 
Google Analytics Alternative