Tuesday, November 07, 2017

Jenis Masyarakat Era Ini

Melihat senario masyarakat hari ini yang sudah semakin parah dalam menangani isu, maka, adalah perlu masyarakat kembali berfikir menggunakan kepala otak (bukan kepala bapak engkau) mereka.

1. Masyarakat yang belajar ilmu tanpa guru
Ini adalah satu kebahayaan sehingga dalam satu khutbah baru-baru ini disebutkan bahawa masyarakat yang tidak berguru dalam mempelajari kitab adalah lebih bahaya daripada Dajal. Mereka cenderung mentafsir ilmu sekerat-sekerat daripada beberapa sumber kecil dan kemudian menyebarkannya seolah-olah mereka sudah faham nas dan dalilnya. Lihat saja perangai mereka di alam maya apabila menggunakan kepandaian mereka yang sedikit itu sahaja lalu mereka pun akan menjatuhkan hukum.

2. Masyarakat yang terlampau defensif
Ini satu kecenderungan baharu hasil daripada poin nombor 1 tadi. Mereka defensif terhadap mereka sehingga menutup ruang keterbukaan sedangkan agama Islam adalah rahmat buat semua umat. Contoh isu, kedai dobi dan terbaharu, isu banjir yang membawa kepada bukan Islam berteduh di sebuah surau. Inilah hasilnya berguru tanpa 'guru'.

3. Masyarakat yang tidak fiqh awlawiyyat
Masyarakat ini gagal melihat keutamaan yang lebih besar dan mana yang kurang mudarat. Sindrom ini semakin lama semakin membesar kerana wujudnya orang yang kononnya berada di atas pagar memecah-belahkan masyarakat.

4. Masyarakat yang taksub dengan duniawi
Ini juga semakin merebak. Orang-orang kaya dan golongan artis seringkali menjadi pujaan masyarakat ini. Orang berilmu semakin dipandang sepi, orang yang berumpan populis ini juga yang didambakan masyarakat. Lihat saja apabila si kaya membuat kesalahan, akan muncul penyokong mereka yang akan 'mengajar' anda supaya tidak menjaga tepi kain orang, tidak berhasad dengki, tidak berhati hitam walhal cuma kebenaran sahaja ditegakkan. Lihat bagaimana Azizan Osman yang menggunakan ilmu palsu bagi mencipta kelompok penyokong yang bukan kecil anak. Lihat juga Dr Vida dan Dato Alif Syukri yang menggunakan kekayaan untuk mencipta penyokong yang setia di belakang mereka (secara membuta tuli). Pada akhirnya, masyarakat berilmu dan tokoh ilmuan tidak dipandang lagi. 

5. Masyarakat yang taksub dengan kekayaan
Mereka taksub dengan kekayaan sehingga mereka sanggup memijak orang lain. Ada aku terbaca di dalam satu posting mengenai hartanah yang menyatakan apalah salahnya memiliki lebih daripada 2 buah rumah jika mampu. Akhirnya, mereka yang tidak mampu atau membangkang mereka, dituduh tidak mahu berusaha lebih, banyak beralasan dan cemburu dengan orang lain. Masyarakat seperti inilah yang telah menyuburkan kapitalisme dalam diri mereka tanpa mereka tidak sedar. Poin mereka adalah menyalahkan orang lain walhal realitinya, memang mereka tidak mampu dan tindakan mengumpul rumah untuk dijadikan bisnes dan aset mereka samalah seperti sifat syaitan. Sifat materialistik dan keperluan untuk bersaing di dalam media sosial mengenai siapa paling banyak peralatan IKEA, siapa paling banyak mengembara ke luar negara, siapa paling banyak rumah, siapa paling bahagia kehidupan mereka, siapa paling banyak makan di restoran mewah telah mencambahkan lagi sifat ketaksuban mereka dalam mengejar wang ringgit dan ia mesti didapatkan dalam apa jua cara sekalipun. 

Sekian.

No comments:

 
Google Analytics Alternative