Saturday, November 22, 2008

' Sila Tunggu Tren Anda Mengikut Garisan Berwarna'



Jika anda pernah berkunjung ke KL Sentral terutama yang baru-baru pergi ini,pastinya anda akan perasan wujudnya garisan yang ada macam-macam warna di atas lantai menghala ke tren.

Hari tu, aku tukar tren kat situ. Dah 2 kali aku perasan cuma baru kali ni dapat aku luahkan dalam blog ni. Kewujudan garisan yang ada warna kuning, biru dan hijau tu sebenarnya adalah untuk menandakan tempat di mana anda perlu beratur sebelum masuk ke tren. KTM memperkenalkan sistem garisan ini untuk orang ramai beratur menunggu tren agar tak sesak bila nak naik tren. Konon.

Masalahnya di sini, garisan inilah! Sebab garisan ini telah menjadi pencetus kesesakan di platform-platform. Cuba anda bayangkan, ada pengumuman yang memberitahu bahawa ada tren yang akan sampai dalam masa 15 minit lagi. Ia juga memberitahu bahawa anda perlu beratur di garisan berwarna hijau. Lalu, berpusu-pusulah makhluk-makhluk yang ingin mengejar tren beratur dengan harapan dapat duduk di dalam tren kemudiannya. Walhal ada 15 minit lagi. Platform tu sudahlah tak berapa nak lebar dan anda sendiri bayangkan kalau terpaksa beratur sampai dah ke platform yang di sebelah. Pastinya annoying bukan?

Masalah bukan di situ sahaja. Orang ramai yang beratur ni tadi bukan sahaja mengganggu laluan orang lain dengan melintang kat tengah tu tapi membuat masalah pada orang yang tengah duduk dan hendak duduk kat bangku yang disediakan. Penglihatan dah jadi terhalang. Tak dapat nak tengok mana-mana melainkan melihat punggung-punggung orang yang beratur tadi. Rasionalkah?

Ada satu kes lagi yang aku perhati tentang sistem baru KTM yang mengarut ini ialah apabila makcik-makcik atau orang yang dah berusia nak menaiki tren. Mereka ni manalah mampu tercangak berdiri menunggu tren selama 15 minit jadi mereka pun duduklah di bangku disediakan itu. Setelah 15 minit tren dah sampai, barisan yang tadi ramai beratur tu pun menerjahlah masuk ke dalam tren ibarat esoknya dah tiada lagi. Orang-orang berumur ni tadi terkial-kiallah nak masuk tren tapi apakan daya bila tren dah pun penuh. Maka mereka ni pun terpaksalah menunggu tren yang seterusnya pula. Akibatnya sama juga. Bila ada pengumuman tren dah nak sampai, berpusu-pusu orang beratur di garisan yang dinyatakan.

Kesimpulannya, sistem beratur yang diperkenalkan KTM ini adalah tidak munasabah langsung kerana ia ibarat melangkah ke belakang. Aku list balik:

1: Barisan yang dibuat menyukarkan laluan pengguna lain.
2: Orang yang tidak beratur contohnya orang yang berusia dan kurang upaya sering terlepas tren sebab dah penuh.
3: Hilangnya peranan bangku yang disediakan kecuali kepada mereka yang mahu dan tahu menggunakannya contohnya aku.Huhu.

Sungguh tidak efisien dan rasionalnya tindakan mereka yang memperkenalkan sistem ini. Pastinya sesiapa yang sedang mencari kerja, bolehlah memohon di KTM ye.

No comments:

 
Google Analytics Alternative