Friday, January 30, 2009

Kisah Si Tua

Kebelakangan ini seringkali bahan serius menjadi intipati entri aku. Mungkin keseriusan ini terlahir seiring dengan kematangan usia sejajar peredaran zaman. Aduh, ayat serius apa lagi ni.

Ok, kali ini biarlah aku lari dari menulis hal-hal serius kerana natijah aku membuka blog ini bukan untuk berceramah kepada orang(apalah salahnya jika saling ingat-mengingat bukan?) sebaliknya untuk bercerita perihal diri yang dilihat semakin kurang menghiasi blog ini. Erm, tak banyak yang menarik mengenai aku. Mungkin begitu ya.

Tersebut satu alkisah bahawa aku mempunyai seorang rakan yang aku kenali sewaktu pengajian aku di diploma dahulu dan sekarang masih bersama mengaji dengan aku. Mengaji di sini bukan yang ustaz dok pegang rotan suruh baca kitab tu. Mengaji ini belajarlah maksud dia. Manalah tahu kot ada yang tersalah faham. Rakan aku ini digelar Si Tua di kalangan rakan-rakan rapatnya sehinggakan kadangkala aku juga memanggilnya dengan gelaran itu. Aku kurang periksa kenapa gelaran itu diberikan. Mungkin kerana paras rupanya yang nampak matang ataupun gerak tubuhnya yang seperti seseorang tua agaknya. Agaknyalah kot.

Setelah mengenalinya agak lama, aku hampir faham kenapa gelaran Si Tua diberikan padanya. Mungkin sedikit sebanyak ia mempengaruhi otakku mengatakan bahawa gelaran itu selayaknya untuk dia. Satu hari, sedang aku bercerita dengannya, tup-tup termasuklah cerita kereta kegemaran. Sebelum itu aku nak bagitahu yang umurnya sebaya dengan aku,maksudnya awal 20an lah. Haih,umur pun aku nak rahsiakan ke? Cukuplah tu aku bagitahu awal 20an.

Berbalik pada cerita kereta kegemaran itu, aku pun bertanyalah kereta jenis bagaimana yang diimpikannya atau yang menjadi idamannya. Jika anak muda seperti aku(poyo sikit boleh?) meminati kereta-kereta seperti Evo X,Skyline atau kurang-kurang pun Toyota KE70 rabak tu,berlainan pulak dengan dia. Nak tahu apa kereta kegemarannya?

Toyota Unser!!

Unser? Aduh aku memang tak boleh terima sebab ini adalah salah satu keajaiban dunia. Tak pernah aku jumpa rakan sebaya aku meminati kereta sedemikian.

Jadi,fahamlah aku mengapa dia digelar Si Tua.

P/S-Tiada unsur menghina atau merendahkan orang lain dalam entri ini cuma hanya ingin berkongsi sebuah memori kisah lucu saja. Jika tak lucu, apakan daya, aku bukan Nabil.

2 comments:

mmsyah said...

klaka?

eJAI said...

sori,aku bukan peserta raja lawak...

 
Google Analytics Alternative